ВИКОРИСТАННЯ ІКТ НА УРОКАХ У ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ ЯК ЗАСІБ ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ НАВЧАННЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ
Конференція ІМАД ВДПУ ім.М.Коцюбинського :: Ваша первая категория :: Актуальні проблеми сучасної науки та наукових досліджень 2015
Сторінка 1 з 1
ВИКОРИСТАННЯ ІКТ НА УРОКАХ У ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ ЯК ЗАСІБ ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ НАВЧАННЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ
УДК 373.3.091.33:004 Т.Г.Кондратюк
м. Вінниця Україна
ВИКОРИСТАННЯ ІКТ НА УРОКАХ У ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ
ЯК ЗАСІБ ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ НАВЧАННЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ
Постановка проблеми. Інформатизація освіти – один із основних напрямів процесу інформатизації, продиктований потребами сучасного суспільства, у якому головним рушієм прогресу є індивідуальний розвиток особистості. Вона має забезпечити впровадження в практику програмно-педагогічних розробок, спрямованих на інтенсифікацію навчального процесу, вдосконалення форм і методів організації навчання.
Основною метою всіх інновацій в освітній галузі є сприяння переходу від механічного засвоєння учнями знань до формування вмінь і навичок самостійного здобування знання. Успішність розв’язання цього завдання значною мірою залежить від методів, засобів, що використовуються в навчальному процесі, якості й можливостей програмного забезпечення та від того, яке місце посяде комп’ютер в системі дидактичних засобів.
Запровадження інформаційно-комунікаційних технологій у початковій ланці – це не данина моді, а необхідність сьогодення, оскільки більшість дітей ознайомлюються з комп’ютером набагато раніше, ніж це їм може запропонувати школа. Ні для кого вже не є новиною необхідність широкого застосування електронних засобів навчання під час вивчення будь-якого предмету [2].
Це – навіть, не твердження, а практично догма, якої вимагає час. Адже вчителю у його прагненні зацікавити, сконцентрувати увагу учнів на вивчення свого предмету доводиться конкурувати з чудово організованим світом мас-медіа.
Окрім того, витрачаючи великі кошти на придбання комп’ютера для дитини з метою, насамперед, забезпечити нащадка гарним засобом навчання, багато хто з батьків не розуміє, що сам по собі комп’ютер – це своєрідна tabula rasa, яка буде виконувати лише ті функції, які в неї закладено, тому дуже часто комп’ютер стає не помічником у навчанні, а потужною, часом – непереборною перепоною останньому, коли у дитини виникає ігрова або Інтернет залежність.
Тому саме вчитель, на нашу думку, має виховувати бажання застосовувати улюблену іграшку для здійснення навчання.
Метою статті є розкриття можливостей комп’ютера у вихованні та формуванні особистості молодшого школяра, обґрунтування шляхів використання ІКТ у початковій школі з метою підвищення якості навчання та визначення практичної доцільності використання комп’ютера у навчанні та вихованні.
Аналіз попередніх досліджень. Висвітлення проблем, пов’язаних із використанням інформаційно-комунікаційних технологій у навчальному процесі початкової школи, розкрито в роботах вітчизняних та російських дослідників М. Левшина, Ф. Ривкінд, М. Гольцмена, Н. Макарової, В. Варченко, Л. Фуксон; зарубіжних дослідників Д. Клементса , К. Хохмана, Т. Оппенхеймера, С. Пейперта та інших.
Виклад основного матеріалу. На сучасному етапі розвитку суспільства інформаційні технології стали невід’ємною частиною життя людини. Як зазначає генеральний директор компанії «Майкрософт Україна» В. Лановенко, «у сучасному суспільстві інформаційні технології перестали бути окремою обмеженою сферою економіки і бізнесу. Вони виступають об’єднувальною основою для побудови світового інформаційного співтовариства, активно впливають на визначення вектора світового прогресу» [6].
У цих умовах кардинальних змін вимагає й система шкільної освіти. Нині не можна вважати викладання дисциплін якісним, якщо вчитель не використовує у своїй роботі з учнями комп’ютерні технології та Інтернет [4].
Якщо говорити про початкову школу, впровадження ІКТ у навчально-виховний процес є доцільним і перспективним. Проаналізуємо, що дає впровадження ІКТ для учнів початкової школи.
Дитина приходить до школи у 6-7 років. Вона має необхідний для навчання рівень психічного розвитку, що характеризується розвиненою пам’яттю, гостротою і свіжістю сприйняття, допитливістю, яскравістю уяви, умінням керувати увагою тощо. Це об’єктивний бік психологічної готовності. А як щодо суб’єктивної психологічної готовності – бажання і прагнення вчитись у школі? З приходом дитини до школи різко змінюється не тільки уклад її життя, але й соціальний статус, ігрова діяльність відходить на другий план, провідною стає діяльність навчальна. Головним обов’язком стає навчання – серйозна і важка справа, яка вимагає від молодшого школяра великих вольових зусиль. На жаль, інтерес до навчальної діяльності в дитини поступово починає знижуватися [3].
Психологи вбачають декілька цьому причин. Вони можуть мати особистісний характер – недоліки в розвитку пізнавальної діяльності або в розвитку особистості (мотивація учіння, самоорганізація, самодисципліна). Та спричинити знищення інтересу до навчання може й обрана вчителем методика навчання.
На думку фахівців, найбільш ефективними засобами залучення дитини в процес творчості на уроці є:
– ігрова діяльність;
– створення позитивних емоційних ситуацій;
– робота в парах;
– проблемне навчання.
У початковій школі неможливо провести урок без залучення засобів наочності. Часто виникають проблеми, де знайти потрібний матеріал і як краще його продемонструвати? На допомогу прийшов комп’ютер [4].
Загальновідомо, що, у молодшому віці, починаючи з 4-х років, іде активне формування знань, умінь, навичок знакового письма, читання й лічби. Уже на початку навчання в школі учні відрізняються один від одного рівнем обізнаності з навколишнім світом, спостережливістю, умінням думати, запам’ятовувати й відтворювати, висловлювати свої думки за допомогою усного мовлення та інше [4].
Індивідуальні відмінності виявляються і в шкільній навчальній діяльності молодших школярів, у її результативності. Діапазон цих відмінностей в одних галузях навчання звужується, а в інших – розширюється. У процесі навчання здібності учнів не тільки використовуються, а й розвиваються. Виробляються уважність, спостережливість, якості пам’яті, мислення й мовлення, а також емоційні й вольові властивості.
Формуються й емоційні, вольові компоненти здібностей учнів. До них належать упевненість, наполегливість, самоконтроль у роботі, терпеливість, витримка, здатність чинити опір навіюванню тощо.
Від того, наскільки ефективно вчителеві вдасться сформувати вище перераховані якості особистості залежить весь наступний розвиток дитини, оскільки вони є базовими в інтелектуальному розвитку. Незамінним помічником учителя на шляху розвитку і виховання дитини може стати комп'ютер.
У дитини цього віку поки переважає предметне мислення, отже, всі поняття повинні або графічно зображуватися, або супроводжуватися малюнком, картинкою та ін.
Слід відзначити, що ІКТ навчання молодших школярів дозволяють здійснити поступовий перехід від основного виду діяльності дитини дошкільного віку – гри, ігрових вправ – до навчальних управ, учбових задач. У цікавій, динамічній, ігровій формі учні молодших класів опановують комп’ютерні засоби, набувають первинних навичок користування пристроями введення-виведення, початковими уміннями й навичками управління комп’ютером та одночасно удосконалюють свої знання з певних навчальних предметів, розвивають пам’ять, просторову уяву, логічне мислення, творчі здібності [6].
Таким чином, із точки зору дидактики ІКТ дозволяють:
– забезпечити зворотній зв’язок в процесі навчання;
– зробити навчання більш інтенсивним, головне, ефективним за рахунок реалізації можливостей мультимедіа навчальних систем до дієвого і наочного подання навчального матеріалу;
– підвищити унаочненість навчального процесу;
– забезпечити пошук інформації із різноманітних джерел;
– індивідуалізувати навчання для максимальної кількості дітей з різними стилями навчання і різними можливостями сприйняття.
– моделювати досліджувані процеси або явища;
– організувати колективну й групову роботи;
– здійснювати контроль навчальних досягнень;
– створювати сприятливу атмосферу для спілкування [2].
Учителю застосування ІКТ дозволяє економити час і максимально ефективно вирішувати повсякденні справи і обов’язки як фахівця. Таким чином, упровадження ІКТ полегшує роботу вчителя, а навчання дітей робить більш цікавим і ефективним.
У початковій школі ІКТ можна використовувати на будь-якому етапі уроку: у процесі перевірки домашньої роботи, актуалізації знань, вивчення нового матеріалу, закріплення, повторення вивченого, контролю, оцінювання.
При цьому комп’ютер виконує такі функції:
– джерело навчальної інформації;
– тренажер;
– засіб діагностики і контролю;
– засіб підготовки текстів, їх зберігання.
Проведення уроку з використанням інформаційних технологій дозволяє вчителеві перекласти частину своєї роботи на комп’ютер. Зауважимо, що комп’ютер не замінює вчителя, а тільки доповнює його. Підбір навчальних комп'ютерних ігор залежить насамперед від поточного навчального матеріалу й рівня підготовки учнів. Наявність різних програмно-педагогічних розробок забезпечує можливість вибору для творчо працюючого вчителя й дозволяє використовувати їх із різними навчальними програмами й методичними посібниками [5].
Так наприклад, підчас вивчення теми «Гриби в природі» учнями третього класу, вчитель може скористатися програмою Microsoft PowerPoint для створення презентації, як джерела навчальної інформації.
Для кращого сприйняття та засвоєння інформації дітьми про будову та розмноження грибів учитель може використовувати інтерактивні плакати (рис.1).
У своїй діяльності вчитель може використовувати різні навчальні програми: енциклопедії, електронні підручники, кінофільми; для перевірки засвоєння знань учнів – контролюючо-тестові програми, зокрема «MyTest». Робота з графічним редактором Paint сприяє розвитку просторової уяви дітей, моторики, координації рухів, уваги. Крім того, забезпечуються між предметні зв’язки з математикою, природознавством, образотворчим мистецтвом.
З метою систематизації матеріалу з теми вчитель розробляє електронний навчально-методичний комплекс, який містить: методичні матеріали, навчальні матеріали, дидактичні матеріали, завдання для перевірки знань (Рис.2).
Багато можливостей для розвитку логічного та алгоритмічного мислення дає пропедевтичний курс «Сходинки до інформатики». Використання комп’ютера в навчальній діяльності учнів сприяє розвитку розумових здібностей, пам’яті, просторової уяви, уваги, моторики, творчого нестандартного мислення, підвищує інтерес до навчання, створює гарний настрій.
Цей курс спрямований на розвиток внутрішнього світу молодшого школяра, його свідомості, системи знань переживань, прагнень; збагачення досвіду дитини, зв’язок з практичним, повсякденним життям, навчання ставитися до себе, як до неповторної особистості, що займає певне місце в родині, суспільстві. Курс «Сходинки до інформатики» є комплексом навчально-розвивальних ігрових програм для дітей молодшого шкільного віку [4].
Комп’ютер природно вписується в життя школи і є ще одним ефективним технічним засобом, за допомогою якого можна значно урізноманітнити процес навчання. Кожне заняття викликає в дітей емоційний підйом, навіть невстигаючі учні охоче працюють з комп’ютером, а невдалий хід гри внаслідок пробілів у знаннях спонукує частину з них звертатися за допомогою до вчителя або самостійно отримувати знання у процесі гри. З іншого боку, цей метод навчання дуже привабливий і для вчителів: допомагає їм краще оцінити здібності й знання дитини, зрозуміти його, шукати нові, нетрадиційні форми навчання. Це великий простір для прояву творчих здібностей для багатьох: учителів, методистів, психологів, усіх, хто хоче й уміє працювати, може зрозуміти сучасних дітей, їхні потреби й інтереси, хто їх любить і віддає їм себе [2].
Особливістю навчального процесу із застосуванням ІКТ є те, що центром діяльності стає учень, який виходячи зі своїх індивідуальних здібностей та інтересів, вибудовує процес пізнання. Учитель часто виступає в ролі помічника, консультанта, що заохочує оригінальні знахідки, стимулюючого активність, ініціативу, самостійність.
Висновок. Таким чином, праця, витрачена на підтримку пізнавальної діяльності за допомогою засобів ІКТ виправдовує себе у всіх відносинах: підвищує якість знань; спрямовує в загальному розвитку дитину; допомагає подолати труднощі; вносить радість у життя дитини; дозволяє вести навчання в зоні найближчого розвитку; створює сприятливі умови для кращого взаєморозуміння вчителя і учнів та їх співпраці в навчальному процесі.
Література
1. Використання ІКТ на уроках в початкових класах [Електронний ресурс] / В. Зеніч. – Режим доступу : http://www.yrok.net.ua/load/dovidnik_vchitelja/ikt_metodika/vikoristannja_ikt_na_urokakh_v_pochatkovikh_klasakh/149 - 1 - 0 – 2048 .
2. Використання ІКТ на уроках як засіб підвищення якості навчальних досягнень учнів [Електронний ресурс] / Н. Бень. – Режим доступу : http://osvita.ua/doc/files/news/154/15458/IKT.zip .
3. Застосування комп’ютерних технологій як засобу розвитку критичного мислення молодших школярів [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.teacherjournal.com.ua/.
4. Інформаційно-комунікаційні технології та їх роль в освітньому процесі [Електронний ресурс] / С. Дишлєва. – Режим доступу : http://osvita.ua/school/technol/6804.
5. Переваги та недоліки ІКТ у навчальному процесі [Електронний ресурс] / О. Животова. – Режим доступу : http://teacher.edsp.net/index.php?option=com_content&view=article&id=115:2013-05-21-13-08-11&Itemid=25.
6. Ткачук В. Комп’ютеризація шкільної освіти: переваги та сфери ризику / В. Ткачук // Вища освіта України. – 2004. – No4. – С. 77 - 81.
У статті автор аргументує необхідність використання інформаційно-комунікаційних технологій у початковій школі з метою підвищення якості навчання молодших школярів. Окреслюється шляхи використання ІКТ, зокрема: інтерактивних презентацій з інтерактивними елементами, інтернет-ресурсів, електронних навчально-методичних комплексів тощо.
Ключові слова: інформаційно-комунікаційні технології, інформатизація суспільства , початкова школа, молодші школярі, електронний начально-методичний комплекс.
В статье автор аргументирует необходимость использования информационно - коммуникационных технологий в начальной школе с целью повышения качества обучения младших школьников . Определяется пути использования ИКТ , в частности: интерактивных презентаций с интерактивными элементами , интернет - ресурсов , электронных учебно-методических комплексов и тому подобное.
Ключевые слова: информационно-коммуникационные технологии, информатизация общества, начальная школа, младшие школьники, электронный учебно-методический комплекс .
The author argues the necessity of using ICT in primary schools to improve the quality of teaching younger students. Defined uses of ICT , including: interactive presentations with interactive elements online resources , electronic teaching methods and so on.
Keywords: information and communication technologies, information society, primary school, younger students, electronic educational-methodical complex .
м. Вінниця Україна
ВИКОРИСТАННЯ ІКТ НА УРОКАХ У ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ
ЯК ЗАСІБ ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ НАВЧАННЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ
Постановка проблеми. Інформатизація освіти – один із основних напрямів процесу інформатизації, продиктований потребами сучасного суспільства, у якому головним рушієм прогресу є індивідуальний розвиток особистості. Вона має забезпечити впровадження в практику програмно-педагогічних розробок, спрямованих на інтенсифікацію навчального процесу, вдосконалення форм і методів організації навчання.
Основною метою всіх інновацій в освітній галузі є сприяння переходу від механічного засвоєння учнями знань до формування вмінь і навичок самостійного здобування знання. Успішність розв’язання цього завдання значною мірою залежить від методів, засобів, що використовуються в навчальному процесі, якості й можливостей програмного забезпечення та від того, яке місце посяде комп’ютер в системі дидактичних засобів.
Запровадження інформаційно-комунікаційних технологій у початковій ланці – це не данина моді, а необхідність сьогодення, оскільки більшість дітей ознайомлюються з комп’ютером набагато раніше, ніж це їм може запропонувати школа. Ні для кого вже не є новиною необхідність широкого застосування електронних засобів навчання під час вивчення будь-якого предмету [2].
Це – навіть, не твердження, а практично догма, якої вимагає час. Адже вчителю у його прагненні зацікавити, сконцентрувати увагу учнів на вивчення свого предмету доводиться конкурувати з чудово організованим світом мас-медіа.
Окрім того, витрачаючи великі кошти на придбання комп’ютера для дитини з метою, насамперед, забезпечити нащадка гарним засобом навчання, багато хто з батьків не розуміє, що сам по собі комп’ютер – це своєрідна tabula rasa, яка буде виконувати лише ті функції, які в неї закладено, тому дуже часто комп’ютер стає не помічником у навчанні, а потужною, часом – непереборною перепоною останньому, коли у дитини виникає ігрова або Інтернет залежність.
Тому саме вчитель, на нашу думку, має виховувати бажання застосовувати улюблену іграшку для здійснення навчання.
Метою статті є розкриття можливостей комп’ютера у вихованні та формуванні особистості молодшого школяра, обґрунтування шляхів використання ІКТ у початковій школі з метою підвищення якості навчання та визначення практичної доцільності використання комп’ютера у навчанні та вихованні.
Аналіз попередніх досліджень. Висвітлення проблем, пов’язаних із використанням інформаційно-комунікаційних технологій у навчальному процесі початкової школи, розкрито в роботах вітчизняних та російських дослідників М. Левшина, Ф. Ривкінд, М. Гольцмена, Н. Макарової, В. Варченко, Л. Фуксон; зарубіжних дослідників Д. Клементса , К. Хохмана, Т. Оппенхеймера, С. Пейперта та інших.
Виклад основного матеріалу. На сучасному етапі розвитку суспільства інформаційні технології стали невід’ємною частиною життя людини. Як зазначає генеральний директор компанії «Майкрософт Україна» В. Лановенко, «у сучасному суспільстві інформаційні технології перестали бути окремою обмеженою сферою економіки і бізнесу. Вони виступають об’єднувальною основою для побудови світового інформаційного співтовариства, активно впливають на визначення вектора світового прогресу» [6].
У цих умовах кардинальних змін вимагає й система шкільної освіти. Нині не можна вважати викладання дисциплін якісним, якщо вчитель не використовує у своїй роботі з учнями комп’ютерні технології та Інтернет [4].
Якщо говорити про початкову школу, впровадження ІКТ у навчально-виховний процес є доцільним і перспективним. Проаналізуємо, що дає впровадження ІКТ для учнів початкової школи.
Дитина приходить до школи у 6-7 років. Вона має необхідний для навчання рівень психічного розвитку, що характеризується розвиненою пам’яттю, гостротою і свіжістю сприйняття, допитливістю, яскравістю уяви, умінням керувати увагою тощо. Це об’єктивний бік психологічної готовності. А як щодо суб’єктивної психологічної готовності – бажання і прагнення вчитись у школі? З приходом дитини до школи різко змінюється не тільки уклад її життя, але й соціальний статус, ігрова діяльність відходить на другий план, провідною стає діяльність навчальна. Головним обов’язком стає навчання – серйозна і важка справа, яка вимагає від молодшого школяра великих вольових зусиль. На жаль, інтерес до навчальної діяльності в дитини поступово починає знижуватися [3].
Психологи вбачають декілька цьому причин. Вони можуть мати особистісний характер – недоліки в розвитку пізнавальної діяльності або в розвитку особистості (мотивація учіння, самоорганізація, самодисципліна). Та спричинити знищення інтересу до навчання може й обрана вчителем методика навчання.
На думку фахівців, найбільш ефективними засобами залучення дитини в процес творчості на уроці є:
– ігрова діяльність;
– створення позитивних емоційних ситуацій;
– робота в парах;
– проблемне навчання.
У початковій школі неможливо провести урок без залучення засобів наочності. Часто виникають проблеми, де знайти потрібний матеріал і як краще його продемонструвати? На допомогу прийшов комп’ютер [4].
Загальновідомо, що, у молодшому віці, починаючи з 4-х років, іде активне формування знань, умінь, навичок знакового письма, читання й лічби. Уже на початку навчання в школі учні відрізняються один від одного рівнем обізнаності з навколишнім світом, спостережливістю, умінням думати, запам’ятовувати й відтворювати, висловлювати свої думки за допомогою усного мовлення та інше [4].
Індивідуальні відмінності виявляються і в шкільній навчальній діяльності молодших школярів, у її результативності. Діапазон цих відмінностей в одних галузях навчання звужується, а в інших – розширюється. У процесі навчання здібності учнів не тільки використовуються, а й розвиваються. Виробляються уважність, спостережливість, якості пам’яті, мислення й мовлення, а також емоційні й вольові властивості.
Формуються й емоційні, вольові компоненти здібностей учнів. До них належать упевненість, наполегливість, самоконтроль у роботі, терпеливість, витримка, здатність чинити опір навіюванню тощо.
Від того, наскільки ефективно вчителеві вдасться сформувати вище перераховані якості особистості залежить весь наступний розвиток дитини, оскільки вони є базовими в інтелектуальному розвитку. Незамінним помічником учителя на шляху розвитку і виховання дитини може стати комп'ютер.
У дитини цього віку поки переважає предметне мислення, отже, всі поняття повинні або графічно зображуватися, або супроводжуватися малюнком, картинкою та ін.
Слід відзначити, що ІКТ навчання молодших школярів дозволяють здійснити поступовий перехід від основного виду діяльності дитини дошкільного віку – гри, ігрових вправ – до навчальних управ, учбових задач. У цікавій, динамічній, ігровій формі учні молодших класів опановують комп’ютерні засоби, набувають первинних навичок користування пристроями введення-виведення, початковими уміннями й навичками управління комп’ютером та одночасно удосконалюють свої знання з певних навчальних предметів, розвивають пам’ять, просторову уяву, логічне мислення, творчі здібності [6].
Таким чином, із точки зору дидактики ІКТ дозволяють:
– забезпечити зворотній зв’язок в процесі навчання;
– зробити навчання більш інтенсивним, головне, ефективним за рахунок реалізації можливостей мультимедіа навчальних систем до дієвого і наочного подання навчального матеріалу;
– підвищити унаочненість навчального процесу;
– забезпечити пошук інформації із різноманітних джерел;
– індивідуалізувати навчання для максимальної кількості дітей з різними стилями навчання і різними можливостями сприйняття.
– моделювати досліджувані процеси або явища;
– організувати колективну й групову роботи;
– здійснювати контроль навчальних досягнень;
– створювати сприятливу атмосферу для спілкування [2].
Учителю застосування ІКТ дозволяє економити час і максимально ефективно вирішувати повсякденні справи і обов’язки як фахівця. Таким чином, упровадження ІКТ полегшує роботу вчителя, а навчання дітей робить більш цікавим і ефективним.
У початковій школі ІКТ можна використовувати на будь-якому етапі уроку: у процесі перевірки домашньої роботи, актуалізації знань, вивчення нового матеріалу, закріплення, повторення вивченого, контролю, оцінювання.
При цьому комп’ютер виконує такі функції:
– джерело навчальної інформації;
– тренажер;
– засіб діагностики і контролю;
– засіб підготовки текстів, їх зберігання.
Проведення уроку з використанням інформаційних технологій дозволяє вчителеві перекласти частину своєї роботи на комп’ютер. Зауважимо, що комп’ютер не замінює вчителя, а тільки доповнює його. Підбір навчальних комп'ютерних ігор залежить насамперед від поточного навчального матеріалу й рівня підготовки учнів. Наявність різних програмно-педагогічних розробок забезпечує можливість вибору для творчо працюючого вчителя й дозволяє використовувати їх із різними навчальними програмами й методичними посібниками [5].
Так наприклад, підчас вивчення теми «Гриби в природі» учнями третього класу, вчитель може скористатися програмою Microsoft PowerPoint для створення презентації, як джерела навчальної інформації.
Для кращого сприйняття та засвоєння інформації дітьми про будову та розмноження грибів учитель може використовувати інтерактивні плакати (рис.1).
У своїй діяльності вчитель може використовувати різні навчальні програми: енциклопедії, електронні підручники, кінофільми; для перевірки засвоєння знань учнів – контролюючо-тестові програми, зокрема «MyTest». Робота з графічним редактором Paint сприяє розвитку просторової уяви дітей, моторики, координації рухів, уваги. Крім того, забезпечуються між предметні зв’язки з математикою, природознавством, образотворчим мистецтвом.
З метою систематизації матеріалу з теми вчитель розробляє електронний навчально-методичний комплекс, який містить: методичні матеріали, навчальні матеріали, дидактичні матеріали, завдання для перевірки знань (Рис.2).
Багато можливостей для розвитку логічного та алгоритмічного мислення дає пропедевтичний курс «Сходинки до інформатики». Використання комп’ютера в навчальній діяльності учнів сприяє розвитку розумових здібностей, пам’яті, просторової уяви, уваги, моторики, творчого нестандартного мислення, підвищує інтерес до навчання, створює гарний настрій.
Цей курс спрямований на розвиток внутрішнього світу молодшого школяра, його свідомості, системи знань переживань, прагнень; збагачення досвіду дитини, зв’язок з практичним, повсякденним життям, навчання ставитися до себе, як до неповторної особистості, що займає певне місце в родині, суспільстві. Курс «Сходинки до інформатики» є комплексом навчально-розвивальних ігрових програм для дітей молодшого шкільного віку [4].
Комп’ютер природно вписується в життя школи і є ще одним ефективним технічним засобом, за допомогою якого можна значно урізноманітнити процес навчання. Кожне заняття викликає в дітей емоційний підйом, навіть невстигаючі учні охоче працюють з комп’ютером, а невдалий хід гри внаслідок пробілів у знаннях спонукує частину з них звертатися за допомогою до вчителя або самостійно отримувати знання у процесі гри. З іншого боку, цей метод навчання дуже привабливий і для вчителів: допомагає їм краще оцінити здібності й знання дитини, зрозуміти його, шукати нові, нетрадиційні форми навчання. Це великий простір для прояву творчих здібностей для багатьох: учителів, методистів, психологів, усіх, хто хоче й уміє працювати, може зрозуміти сучасних дітей, їхні потреби й інтереси, хто їх любить і віддає їм себе [2].
Особливістю навчального процесу із застосуванням ІКТ є те, що центром діяльності стає учень, який виходячи зі своїх індивідуальних здібностей та інтересів, вибудовує процес пізнання. Учитель часто виступає в ролі помічника, консультанта, що заохочує оригінальні знахідки, стимулюючого активність, ініціативу, самостійність.
Висновок. Таким чином, праця, витрачена на підтримку пізнавальної діяльності за допомогою засобів ІКТ виправдовує себе у всіх відносинах: підвищує якість знань; спрямовує в загальному розвитку дитину; допомагає подолати труднощі; вносить радість у життя дитини; дозволяє вести навчання в зоні найближчого розвитку; створює сприятливі умови для кращого взаєморозуміння вчителя і учнів та їх співпраці в навчальному процесі.
Література
1. Використання ІКТ на уроках в початкових класах [Електронний ресурс] / В. Зеніч. – Режим доступу : http://www.yrok.net.ua/load/dovidnik_vchitelja/ikt_metodika/vikoristannja_ikt_na_urokakh_v_pochatkovikh_klasakh/149 - 1 - 0 – 2048 .
2. Використання ІКТ на уроках як засіб підвищення якості навчальних досягнень учнів [Електронний ресурс] / Н. Бень. – Режим доступу : http://osvita.ua/doc/files/news/154/15458/IKT.zip .
3. Застосування комп’ютерних технологій як засобу розвитку критичного мислення молодших школярів [Електронний ресурс]. – Режим доступу : www.teacherjournal.com.ua/.
4. Інформаційно-комунікаційні технології та їх роль в освітньому процесі [Електронний ресурс] / С. Дишлєва. – Режим доступу : http://osvita.ua/school/technol/6804.
5. Переваги та недоліки ІКТ у навчальному процесі [Електронний ресурс] / О. Животова. – Режим доступу : http://teacher.edsp.net/index.php?option=com_content&view=article&id=115:2013-05-21-13-08-11&Itemid=25.
6. Ткачук В. Комп’ютеризація шкільної освіти: переваги та сфери ризику / В. Ткачук // Вища освіта України. – 2004. – No4. – С. 77 - 81.
У статті автор аргументує необхідність використання інформаційно-комунікаційних технологій у початковій школі з метою підвищення якості навчання молодших школярів. Окреслюється шляхи використання ІКТ, зокрема: інтерактивних презентацій з інтерактивними елементами, інтернет-ресурсів, електронних навчально-методичних комплексів тощо.
Ключові слова: інформаційно-комунікаційні технології, інформатизація суспільства , початкова школа, молодші школярі, електронний начально-методичний комплекс.
В статье автор аргументирует необходимость использования информационно - коммуникационных технологий в начальной школе с целью повышения качества обучения младших школьников . Определяется пути использования ИКТ , в частности: интерактивных презентаций с интерактивными элементами , интернет - ресурсов , электронных учебно-методических комплексов и тому подобное.
Ключевые слова: информационно-коммуникационные технологии, информатизация общества, начальная школа, младшие школьники, электронный учебно-методический комплекс .
The author argues the necessity of using ICT in primary schools to improve the quality of teaching younger students. Defined uses of ICT , including: interactive presentations with interactive elements online resources , electronic teaching methods and so on.
Keywords: information and communication technologies, information society, primary school, younger students, electronic educational-methodical complex .
Схожі теми
» ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ ПРИРОДОЗНАВСТВА У ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ
» ВИКОРИСТАННЯ ІКТ ЯК ЗАСОБУ ЕСТЕТИЧНОГО РОЗВИТКУ УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ НА УРОКАХ МУЗИКИ
» ВИКОРИСТАННЯ КОМП’ЮТЕРНОГО ТЕСТУВАННЯ ЯК ЗАСОБУ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ НА УРОКАХ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
» ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ ТА ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
» ОСОБЛИВОСТІ МОРАЛЬНОГО ВИХОВАННЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ЗАСОБАМИ ХРИСТИЯНСЬКОЇ ЕТИКИ
» ВИКОРИСТАННЯ ІКТ ЯК ЗАСОБУ ЕСТЕТИЧНОГО РОЗВИТКУ УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ НА УРОКАХ МУЗИКИ
» ВИКОРИСТАННЯ КОМП’ЮТЕРНОГО ТЕСТУВАННЯ ЯК ЗАСОБУ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ НА УРОКАХ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
» ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ ТА ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
» ОСОБЛИВОСТІ МОРАЛЬНОГО ВИХОВАННЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ЗАСОБАМИ ХРИСТИЯНСЬКОЇ ЕТИКИ
Конференція ІМАД ВДПУ ім.М.Коцюбинського :: Ваша первая категория :: Актуальні проблеми сучасної науки та наукових досліджень 2015
Сторінка 1 з 1
Права доступу до цього форуму
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі
|
|