Конференція ІМАД ВДПУ ім.М.Коцюбинського
Ви бажаєте відреагувати на цей пост? Створіть акаунт всього за кілька кліків або увійдіть на форум.

ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ ТА ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ

Перейти донизу

ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ ТА ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ Empty ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ ТА ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ

Повідомлення автор Admin Вт Груд 29, 2015 3:00 pm

УДК 373.3.091.33:004.9

С. П. Косован,
м. Вінниця, Україна


ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ ТА ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ

Педагогіка як наука перебуває в постійному розвитку. Він характеризується новаціями не лише в галузі методів, способів та організаційних форм навчання. На сучасному етапі розвитку суспільства інформаційні технології стали невід’ємною частиною життя людини. В наслідок цього відбувається також інтенсивне впровадження у навчальний процес різноманітних засобів наочності, а також технічних засобів, паралельно з технічним розвитком. Все це здійснювалося з однією метою: підвищення ефективності навального процесу.
Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) – це сукупність педагогічних методів і технічних засобів, спрямованих на реалізацію навчальної мети шляхом використання інформаційних технологій на основі комп’ютерних мереж, що максимально забезпечує ефективність навчального процесу [5].
Упровадження інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-виховний процес є доцільним та перспективним. Так можна вважати, тому що це призведе до кращого засвоєння учнями навчального матеріалу.
Аналіз попередніх досліджень. Питання використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках трудового навчання та образотворчого мистецтва досліджувалися такими науковцями – Жаболенко М.В., Кобернік О.М., і педагогами – Куліченко Н.М., Булгакова Н.Н., Радул В.В. та інші.
Мета статті: дослідити та схарактеризувати використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках трудового та образотворчого мистецтва у початковій школі.
Велику роль у початковій школі відіграють уроки трудового навчання та образотворчого мистецтва. Оскільки саме в молодшому шкільному віці виховується любов до праці, естетичні почуття, гармонія та розуміння краси.
Як відомо, інформація ефективніше засвоюється в різноманітному та зручному для її сприймання вигляді. Щоб познайомити учнів із певним стилем мистецтва чи зразками робіт художників доцільно використовувати наочність. Так діти довідаються більше, зможуть самі роздивитись, оцінити та осмислити побачене, ніж коли учитель буде задиктовувати конспект уроку і на словах пояснювати та передавати дітям своє враження.
Зауважимо, що майже кожний клас сучасної початкової школи обладнаний комп’ютером, відеомагнітофоном, а деякі класи навіть оснащено комп’ютером із проектором чи локальною комп’ютерною мережею. Це все дає змогу наочно донести до дітей матеріал та тему уроку так, щоб вона викликала у школярів живий інтерес.
На думку Підласого І.П., нове в педагогіці може з’явитися лише від нових знань. Також, обираючи стратегію навчання, важливо враховувати, як учень збирає, сприймає і засвоює знання. У розв’язанні завдань естетичного виховання велику користь приносять сучасні технічні й мультимедійні засоби, ІКТ, мережеві сервіси. Вони також здійснюють значний уплив на емоційну сферу молодшого школяра, завдяки чому підвищується пізнавальна діяльність та активізація навчальної діяльності учнів. Переважна більшість учнів, йдучи до школи, уже має уявлення про комп’ютер, уміє ним користуватись; у них відсутній психологічний бар’єр (тобто вони не бояться що щось зламають чи не впораються).
Використовуючи у своїй практиці інформаційно-комунікаційні технології, вчитель має можливість самостійно скомпонувати матеріал, використавши сканування якісних репродукцій, ресурси Інернету, електронні дитячі енциклопедії, відео фрагменти тощо.
Застосування інформаційно-комунікаційних технологій на уроках трудового навчання та образотворчого мистецтва забезпечує для вчителя такі можливості:
 концентрація уваги учнів;
 здійснення більш швидкого та якісного викладання матеріалу;
 розвиток творчої уяви учнів;
 підвищення мотивації учнів;
 розкриття, збереження та розвиток індивідуальних та творчих здібностей дітей;
 залучення до діяльності всіх видів пам’яті – зорової, слухової, моторної, асоціативної;
 формування пізнавальних можливостей;
 формування прагнення до самовдосконалення та саморозвитку учнів;
 здійснення всіх видів діяльності: пояснення, закріплення, перевірка тощо;
 демонстрація творів мистецтва;
 економія часу на уроці для подачі матеріалу;
 використання аудіо, відео, мультимедіа матеріалів;
 постійне оновлення змісту, форм і методів навчання;
 створення сприятливої атмосфери для спілкування та отримання знань на уроках.
Уроки трудового навчання та образотворчого мистецтва у початковій школі спрямовані не лише на розвиток здібностей та набуття навичок, а й на пізнання навколишнього світу. Серед завдань таких уроків є: формування уявлень про навколишній світ, предмети праці та побуту; засвоєння основних мистецьких термінологій; формування здатності використовувати набуті навички та вміння; розвиток художніх здібностей, творчого потенціалу особистості; збагачення емоційно-естетичного досвіду; виховання різнопланових інтересів, смаків. Саме на вирішення цих завдань спрямовані в початковій школі уроки із застосуванням комп’ютерних технологій. Кожен такий урок являє собою сукупність малюнків, фотокарток, анімацій, відео фрагментів, текстових пояснень, звукового супроводу. Всі ці технологічні засоби мають бути підібрані відповідно до плану уроку та враховуючи його цілі. При відборі навчального матеріалу вчитель не має забувати про основні дидактичні принципи навчання, яких необхідно дотримуватись: принцип системності та послідовності, доступності, диференційованого підходу та інші [4, с. 61].
Найпростішою й найпоширенішою на сьогодні програмою, яка допомагає вчителю урізноманітнити урок, є прикладна програма Power Point. Це програма, у якій можна створювати різноманітні презентації із почерговою зміною слайдів. На слайдах можна розставляти графіку, звук та ін. Наприклад, під час пояснення теми «Робота з насінням медоносних квітів. Виготовлення аплікації з гречки, пшона» ми пропонуємо використовувати графічні матеріали – приклади картин, робіт відповідної тематики. Також можна використати відеоматеріали з майстер-класом щодо виготовлення аплікацій з гречки та пшона.
Ще однією з найпоширеніших програм у стандартному наборі є графічний редактор PAINT. Окрім використання PAINT учителем, він паралельно може використовуватись учнями, для розвитку зв’язного мовлення та творчих здібностей. Виконуючи найпростіші завдання, з коментуванням своєї роботи, вже з першого класу учні будуть розвивати своє мовлення. Наприклад, під час вивчення теми «Малюнок моєї сім’ї» ми пропонуємо використовувати даний графічний редактор, у якому діти можуть намалювати малюнок, а після цього розповісти хто саме і де на ньому зображений.
Види робіт, які можна запропонувати для виконання учнями у програмі PAINT:
• коментоване малювання;
• коментоване розфарбовування малюнка;
• перенесення частин малюнка для створення нового зображення тощо.
Досвід роботи з молодшими школярами у співробітництві з Інститутами педагогіки, психології, гігієни дітей молодшого шкільного віку дозволяє педагогам та дослідникам зробити такі висновки [2] :
 застосування ІКТ у початковій школі сприяє більш активному і свідомому засвоєнню учнями навчального матеріалу з трудового навчання та образотворчого мистецтва;
 оволодіння елементами комп’ютерної грамотності не викликає суттєвих труднощів у молодших школярів. При цьому, комп’ютерні ігрові програми сприяють кращому засвоєнню навчального матеріалу, створюють позитивне емоційне ставлення учнів до діяльності, опосередкованої комп’ютером;
 у процесі сумісної комп’ютерно-ігрової діяльності виникає «кооперуючий ефект». Учні у грі проти комп’ютера допомагають, як правило, несвідомо один одному. Шукають раціональні способи організації сумісних дій, навіть в тому випадку, коли така задача їм не ставиться в явному вигляді;
 навчаючі і контролюючі програми, програми-тести, програми-редактори стимулюють інтерес молодших школярів до навчальної діяльності, сприяють формуванню логічного, творчого мислення, розвитку здібностей учнів;
 використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках трудового та образотворчого мистецтва в початковій школі є одним з самих сучасних засобів розвитку особистості молодшого школяра, формування інформаційної культури.
Є підстави вважати, що комп’ютер дозволить більш глибоко розкрити резерви дитини, дасть змогу вчителю працювати творчо, ініціативно, з більшою професійною майстерністю.
Отже, використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках трудового навчання та образотворчого мистецтва є доречним та сприяє кращому засвоєнню навчального матеріалу, розвитку творчих здібностей, творчого мислення та уяви, об’єктивного сприйняття.

Література
1. Булгакова Н.Н. Интеграция информатики в учебную среду начальной школы / Н.Н. Булгакова // Информатика, и образование.: 2014. - №1.
2. Жаболенко М.В. Инновации в области использования информационно-комуникационных технологий в учебном процессе/ М.В. Жаболенко, Н.О. Жаданова // Стратегія інноваційного розвитку системи вищої освіти в Україні: матеріали міжнародної науково-практичної конференції / гол. ред. С.В. Смерічевська. - Донецьк: Кальміус, 2007р.
3. Радул В.В. Соціальна зрілість особистості вчителя: фактори формування/ В.В. Радул / К.-Вища шк., 2008. - 204 с.
4. Використання інформаційно-комунікативних технологій на уроках в початковій школі. Метод. посібн. – Перещепине, 2013. – с. 61
5. Куліченко Н.М. Використання ІКТ на уроках в початковій школі. [Електронний ресурс] Режим доступу:
http://klasnaocinka.com.ua/uk/article/vikoristannya-ikt-na-urokakh-v-pochatkovii-shkoli.html

Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках трудового навчання та образотворчого мистецтва у початковій школі. У статті досліджуються та характеризуються шляхи використання ІКТ із метою унаочнення навчального матеріалу з трудового навчання та образотворчого мистецтва у початковій школі.
Ключові слова: інформаційно-комунікаційні технології, мультимедійні засоби, наочність, комп’ютерна грамотність.

Использование информационно - коммуникационных технологий на уроках трудового обучения изобразительного искусства в начальной школе. В статье исследуются и характеризируются пути использования ИКТ с целью иллюстрации учебного материала с трудового обучения и изобразительного искусства в начальной школе.
Ключевые слова: информационно - коммуникационные технологии, мультимедийные средства, иллюстрация, компьютерная грамотность.

Information and communication technology are used on the lessons of labor studies and fine art in elementary school. The article investigates the ways and characterized the use of ICT in order to illustrate the educational material of labor studies and fine art in elementary school.
Keywords: information and communication technology, multimedia, clearness, computers literacy.

Admin
Admin

Кількість повідомлень : 72
Дата реєстрації : 06.10.2015

https://konferenzia.ukraine7.com

Повернутися до початку Перейти донизу

Повернутися до початку

- Схожі теми
» ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ НА УРОКАХ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА
» Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках математики в початковій школі
» ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ ПРИРОДОЗНАВСТВА У ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ
» ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОФЕСІЙНОМУ НАВЧАННІ ДИЗАЙНЕРІВ У СТАРШІЙ ШКОЛІ
» ВИКОРИСТАННЯ МУЛЬТИМЕДІЙНИХ ПРЕЗЕНТАЦІЙ НА УРОКАХ ПРИРОДОЗНАВСТВА В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ

 
Права доступу до цього форуму
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі