ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ ПРИРОДОЗНАВСТВА У ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ
Конференція ІМАД ВДПУ ім.М.Коцюбинського :: Ваша первая категория :: Актуальні проблеми сучасної науки та наукових досліджень 2015
Сторінка 1 з 1
ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ ПРИРОДОЗНАВСТВА У ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ
УДК [373.3,091.33:004.9]: 57.081.1 Є.А. Ініваткіна
м. Вінниця, Україна
ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ ПРИРОДОЗНАВСТВА
У ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ
Постановка проблеми. Нині комп’ютерні технології стають потужним багатофункціональним засобом навчання. Їх використання привчає учня жити в інформаційному середовищі, сприяє залученню школярів до інформаційної культури. З огляду на сучасні реалії, вчитель повинен використовувати у навчальному процесі нові методи подачі інформації.
Природознавство як навчальний предмет має інтегрований характер, оскільки його зміст утворює система уявлень і понять, відібраних із різних природничих наук на основі ідеї цілісності природи з урахуванням міжпредметних зв’язків у початковій ланці освіти і перспективних зв’язків із природничими курсами, що вивчатимуться в наступних класах [4, с. 211].
Висвітлення проблем, пов’язаних із використанням інформаційно-комунікаційних технологій у навчальному процесі початкової школи, розкрито в роботах вітчизняних та російських дослідників М.М. Левшина, Ж.І. Жалдака, Ф.М. Ривкінда, М.К. Гольцмена, Н.В. Макарової, В.І. Варченко, Л.М. Фуксон; зарубіжних дослідників Д.Г. Клементса, К. Хохмана, Т.Оппенхеймера,
С. Пейперта та інших.
Можливості сучасного уроку й системи освіти загалом значно розширюються завдяки використанню мультимедійних, інтерактивних технологій, мережевих серверів. Сьогодні перед педагогами стоїть важливе завдання – виховати та підготувати молодь, здатну активно включатися до якісно нового етапу розвитку сучасного суспільства, пов’язаного з інформацією.
Виходячи з цього, метою статті можна вважати визначення особливостей і шляхів використання вчителем початкових класів інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) на уроках природознавства.
Загальновизначено, що учень – активний учасник навчального процесу.
Тому, на нашу думку повинні змінитись відносини учень-учитель, учень-учень, учень-навколишнє середовище, учень-джерела інформації. Головним завданням навчання стає не передача учневі певної суми знань, а формування вмінь здобувати і опрацьовувати нові дані, формування навичок мислення високого рівня: аналізу, синтезу, оцінювання.
Природознавство – це навчальний предмет, провідним компонентом якого є система природознавчих знань. Зміст і його структурування визначаються загальнодидактичними принципами (гуманізації, особистісно зорієнтованого навчання, науковості, наступності, виховного і розвивального навчання, забезпечення позитивної мотивації учіння, створення умов для самореалізації учнів, розвитку їх творчої самостійності та соціальної активності) і власне природничими принципами (екологічний, краєзнавчий, українознавчий, планетарний, фенологічний), реалізовані в єдності [1, с. 5].
Програму з природознавства побудовано за змістовими лініями, які визначені Державним стандартом початкової загальної освіти. Природничі знання та вміння закріплюються, розширюються, поглиблюються, а головне – застосовуються для вивчення наступних тем з метою розкриття змісту нових понять і встановлення найпростіших закономірностей у природі, чим забезпечується цілісне відображення природи у свідомості молодших школярів. Програма має екологічну спрямованість. Питання охорони природи пронизують увесь зміст, а також вивчаються як самостійні теми [1, c. 13].
Педагогічна доцільність використання педагогічних програмних засобів при вивчення курсу «Природознавство» визначається цілями і завданнями курсу, а також можливостями використання персональних комп’ютерів для вирішення практичних завдань із даного курсу і необхідністю інтенсифікації і індивідуалізації процесу навчання. В цю систему повинні входити
програмно-методичне забезпечення і засоби навчання, що функціонують на базі ПК, а також традиційні засоби.
Роль учителя в умовах використання ІКТ залишається не тільки провідною, але й ускладнюється. Він добирає навчальний матеріал до діалогу, розбирає структури і алгоритми взаємодії учнів з ІКТ, формує критерії управління діяльністю учнів і т.д.. Зміст його праці змінюється, що вимагає від учіння не тільки постійного оновлення знань і професійного зростання, але і широкої методичної компетенції.
ІКТ – це не тільки і не стільки об’єкт для вивчення в школі, ІКТ – це інструмент для створення навчального середовища в класі. Однак ІКТ – це ще і шанс створити вдома для школяра значне навчальне середовище, яке зможе відволікти його від проблем вулиці. Отже, інформаційно-комунікаційні технології – це сукупність методів і технічних засобів на основі комп’ютерних мереж і засобів зв’язку для забезпечення ефективного процесу
навчання [3, с. 7].
Зважаючи на вище сказане, для вивчання курсу «Природознавство» необхідно використовувати в поєднанні з ігровими програмами, стимулюючими досягнення навчальної мети також і моделюючі програми, що демонструють природні процеси та явища. Функціональне призначення програмного забезпечення полягає в представленні навчальної інформації і спрямуванні навчання з урахуванням індивідуальних можливостей учня.
Під час розробки і використання програмних засобів в навчальних цілях виникає необхідність в створенні комп’ютерних навчально-методичних та інструктивних матеріалів.
У них повинні бути включені:
– інструкції для користувача;
– методичні рекомендації з використання програмних засобів для вчителя;
– методичні рекомендації для учня.
З метою підготовки до уроку природознавства з використанням ІКТ учитель складає план уроку, виходячи з його цілей. При відборі навчального матеріалу він повинен дотримуватися основних дидактичних принципів: систематичності та послідовності, доступності, диференційованого підходу, науковості та ін.. за цих умов комп’ютер не замінює вчителя, а тільки доповнює його.
На уроці природознавства можна використовувати програму «Природознавство. 3 – 4 кл.». Мета цього педагогічного програмного засобу полягає в посиленні позитивної мотивації до навчання, активізації пізнавального інтересу учнів до вивчення природознавства, розвитку їх умінь самостійно здобувати знання, формуванні інформаційної компетентності особистості, що передбачає оволодіння уміннями здобувати, критично осмислювати та використовувати різноманітну інформацію.
Загалом використання педагогічних програм дозволяє вчителю економити час в підготовці: до уроків (складати конспекти, добирати дидактичні матеріали тощо); оформлювати документацію; в оперативному режимі відслідковувати результати навчальної діяльності учнів; налагоджувати спілкування з батьками своїх учнів; обмінюватися з колегами досвідом роботи, власними методичними надбаннями, обговорювати з ними актуальні питання навчання і виховання школярів; показувати досліди; використовувати схеми та таблиці;проводити різноманітні вікторини та ігри; швидко отримувати й систематизувати потрібну інформацію. Таким чином, упровадження ІКТ на уроці природознавства полегшує роботу вчителя, а навчання дітей робить більш цікавим і ефективним.
Інформаційно-дослідницька робота та використання ІКТ на уроках природознавства сприяє підвищенню якості знань, мотивації до вивчення предмету, формує екологічну культуру. Дозволяє найбільш ефективно використати навчальний час та час підготовки до уроку [3, c. 7].
З метою формування і розвитку ключових компетентностей в контексті інформаційної культури вчителя початкових класів необхідно розробити послідовну, логічно завершену систему навчальних завдань, вибудувану відповідно до зростання повноти, проблемності, новизни, життєвості, практичності. Діяльність учнів у виборі інформації, її обробки, повинна контролюватися вчителем.
Одним із основних видів роботи на уроці природознавства є перегляд підготовлених учителем презентацій. Презентація є інформаційним забезпеченням фронтальної роботи вчителя з класом і складається зі слайдів. Основні форми цієї інформації – текст, малюнки, фото, відео та звуковий або музичний супровід (рис 1).
Досвід застосування електронних презентацій, виконаних в програмі PowerPoint показав, що якість уроку значно підвищується. Комп’ютерні презентації – це найсучасніші технології подання інформації. Форми і місце використання презентації на уроці залежать від змісту цього уроку, від мети, яка ставиться на уроці. Під час вивчення нового матеріалу використання презентації дозволяє ілюструвати навчальний матеріал або ж здійснювати як фронтальну так і індивідуальну перевірку знань учнів (рис. 2).
Презентації PowerPoint демонструють:
на моніторі для невеликого кола осіб (у тому числі в Інтернеті);
на екрані за допомогою мультимедійного проектора;
на екрані за допомогою епідіаскопів, використовуючи прозорі плівки;
на екрані за допомогою діапроекторів, використовуючи 35-міліметрові слайд-фільми;
роздруковують на папері.
З метою підготовки до уроків, учитель може використовувати й інші програми Microsoft Office, графічні редактори тощо.
Завдання вчителя – забезпечити реалізацію вимог Державного стандарту початкової загальної освіти [2, с. 8], всебічний розвиток молодших школярів та повноцінне оволодіння всіма компонентами навчальної діяльності.
Інформаційно-комунікаційні технології виступають як засіб для досягнення цих цілей. Однак, слід зауважити, що не тільки наявність найсучасніших засобів не забезпечує позитивні результати в навчальній діяльності. Тільки вчитель, який добре володіє методикою використання ІКТ у навчальному процесі, бачить їх місце в системі засобів навчання, знає особливості їх використання на уроках різних типів та на різних етапах уроку, розуміє переваги застосування ІКТ для реалізації цілей навчання і виховання, зможе не тільки домогтися позитивних результатів у навчанні молодших школярів, але й підготувати їх до викликів сучасного інформаційного суспільства і майбутнього суспільства знань.
Традиційними стали повідомлення на уроках природознавства, так звані «усні журнали". Метою створення цих журналів є зацікавити учнів проблемами охорони природи та поділитися цікавими фактами. Свої виступи учні можуть ілюструвати фоторепортажами. Тим самим вони вчаться бачити проблеми і не оминати їх.
Робота ведеться за таким алгоритмом:
1. Вибір теми (до уроку з наступної теми, яку пропонує вчитель).
2. Добір інформації (в літературі, інтернеті).
3. Оброблення і осмислення інформації (вміння оформлювати свою роботу за допомогою програми Word).
4. Представлення інформації (коротко і влучно презентувати результати знахідок).
Головним засобом використання ІКТ у взаємодії навчальної діяльності вчителя та учнів є персональний комп’ютер. Це дозволяє вчителю контролювати хід засвоєння нового навчального матеріалу, формування необхідних знань та умінь. В учнів також розвиваються навички самоконтролю, спільної (групової) роботи, своєчасного визначення помилок, усунення їх і навіть попередження. З додатковими пристроями, сканером, принтером, цифровою відео і фотокамерою, системою відтворення звуку і, звичайно, при наявності відповідного програмного забезпечення, персональний комп’ютер надає учителю засоби для зберігання і відтворення тексту (довідники, словники, посібники тощо), статичних графічних зображень (малюнки, фотографії, ілюстрації, схеми тощо), динамічних графічних зображень (різноманітні анімовані зображення, тривимірна графіка, відео ролики тощо), звуку (пісні, літературні твори у виконанні відомих акторів, записи зразків мовлення рідною та іноземними мовами тощо), аудіовізуальних творів. Тобто персональний комп’ютер може замінити програвачі платівок і лазерних дисків, діапроектори і фільмоскопи, кіноапарати, відеомагнітофони, телевізори, синтезатори звуків, музичні інструменти, лінгафонні кабінети, пристрої для машинного тестування тощо.
Висновок. Використання інформаційно-комунікаційних технологій та пошуково-дослідницька робота при вивченні природознавства сприяє підвищенню засвоєння матеріалу, ефективному, всебічному і гармонійному розвитку, розкриттю талантів учнів, суттєво впливає на зміст, форми, методи і засоби навчання. ІКТ стимулюють пізнавальну активність учнів, емоційну сферу та інтелектуальні почуття. При цьому підвищується працездатність школярів, зацікавленість їх різними видами діяльності, поліпшується просторова уява, пам’ять, логічне мислення, розширюється їх світогляд.
Застосування ІКТ на уроках природознавства сприяє реалізації особистісно-зорієнтованого підходу, поетапному засвоєнню знань, умінь та навичок, формуванню ключових компетентностей. Підвищується результативність навчання. А для вчителя уможливлюється економія часу під час підготовки до уроку, процес знаходження та створення необхідної наочності, розширюється його інформаційна грамотність та підвищується результативність з предмету.
Література
1. Байбара Т.Н. Методика навчання природознавства / Т.Н. Байбара // навчальний посібник. – К. : Веселка, 1998. – 334 с.
2. Державний стандарт початкової загальної освіти // Початкове навчання та виховання. – 2006. – С. 2-27.
3. Кітаєва М. Використання мультимедійних технологій / Кітаєва М. // Початкова освіта, №38. – 2011. – С. 7-9.
4. Савченко О.Я. Дидактика початкової школи / О. Я. Савченко // Підручник для студентів педагогічних факультетів. – К. : Ґенеза, 2002. – 386 с.
Роль інформаційно-комунікаційних технологій у діяльності вчителя початкових класів. У статті окреслюються особливості і шляхи використання інформаційно-комунікаційних технологій у професійній діяльності вчителя початкової школи на уроках природознавства.
Ключові слова: інформаційно-комунікаційні технології, інтерактивні технології, мультимедійна презентація.
Роль информационно-коммуникационных технологий в деятельности учителя начальных классов. В статье определяются особенности и пути использования информационно-коммуникационных технологий в профессиональной деятельности учителя начальной школы на уроках естествознания.
Ключевые слова: информационно-коммуникационные технологии, интерактивные технологии, мультимедийная презентация.
The role of Information and Communication Technologies in teacher activities primary school. In the article outlines the features and ways of using information and communication technologies in professional activity elementary school teacher in lessons for natural science.
Keywords: Information and Communication Technologies, interactive technology, multimedia presentation.
м. Вінниця, Україна
ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ ПРИРОДОЗНАВСТВА
У ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ
Постановка проблеми. Нині комп’ютерні технології стають потужним багатофункціональним засобом навчання. Їх використання привчає учня жити в інформаційному середовищі, сприяє залученню школярів до інформаційної культури. З огляду на сучасні реалії, вчитель повинен використовувати у навчальному процесі нові методи подачі інформації.
Природознавство як навчальний предмет має інтегрований характер, оскільки його зміст утворює система уявлень і понять, відібраних із різних природничих наук на основі ідеї цілісності природи з урахуванням міжпредметних зв’язків у початковій ланці освіти і перспективних зв’язків із природничими курсами, що вивчатимуться в наступних класах [4, с. 211].
Висвітлення проблем, пов’язаних із використанням інформаційно-комунікаційних технологій у навчальному процесі початкової школи, розкрито в роботах вітчизняних та російських дослідників М.М. Левшина, Ж.І. Жалдака, Ф.М. Ривкінда, М.К. Гольцмена, Н.В. Макарової, В.І. Варченко, Л.М. Фуксон; зарубіжних дослідників Д.Г. Клементса, К. Хохмана, Т.Оппенхеймера,
С. Пейперта та інших.
Можливості сучасного уроку й системи освіти загалом значно розширюються завдяки використанню мультимедійних, інтерактивних технологій, мережевих серверів. Сьогодні перед педагогами стоїть важливе завдання – виховати та підготувати молодь, здатну активно включатися до якісно нового етапу розвитку сучасного суспільства, пов’язаного з інформацією.
Виходячи з цього, метою статті можна вважати визначення особливостей і шляхів використання вчителем початкових класів інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) на уроках природознавства.
Загальновизначено, що учень – активний учасник навчального процесу.
Тому, на нашу думку повинні змінитись відносини учень-учитель, учень-учень, учень-навколишнє середовище, учень-джерела інформації. Головним завданням навчання стає не передача учневі певної суми знань, а формування вмінь здобувати і опрацьовувати нові дані, формування навичок мислення високого рівня: аналізу, синтезу, оцінювання.
Природознавство – це навчальний предмет, провідним компонентом якого є система природознавчих знань. Зміст і його структурування визначаються загальнодидактичними принципами (гуманізації, особистісно зорієнтованого навчання, науковості, наступності, виховного і розвивального навчання, забезпечення позитивної мотивації учіння, створення умов для самореалізації учнів, розвитку їх творчої самостійності та соціальної активності) і власне природничими принципами (екологічний, краєзнавчий, українознавчий, планетарний, фенологічний), реалізовані в єдності [1, с. 5].
Програму з природознавства побудовано за змістовими лініями, які визначені Державним стандартом початкової загальної освіти. Природничі знання та вміння закріплюються, розширюються, поглиблюються, а головне – застосовуються для вивчення наступних тем з метою розкриття змісту нових понять і встановлення найпростіших закономірностей у природі, чим забезпечується цілісне відображення природи у свідомості молодших школярів. Програма має екологічну спрямованість. Питання охорони природи пронизують увесь зміст, а також вивчаються як самостійні теми [1, c. 13].
Педагогічна доцільність використання педагогічних програмних засобів при вивчення курсу «Природознавство» визначається цілями і завданнями курсу, а також можливостями використання персональних комп’ютерів для вирішення практичних завдань із даного курсу і необхідністю інтенсифікації і індивідуалізації процесу навчання. В цю систему повинні входити
програмно-методичне забезпечення і засоби навчання, що функціонують на базі ПК, а також традиційні засоби.
Роль учителя в умовах використання ІКТ залишається не тільки провідною, але й ускладнюється. Він добирає навчальний матеріал до діалогу, розбирає структури і алгоритми взаємодії учнів з ІКТ, формує критерії управління діяльністю учнів і т.д.. Зміст його праці змінюється, що вимагає від учіння не тільки постійного оновлення знань і професійного зростання, але і широкої методичної компетенції.
ІКТ – це не тільки і не стільки об’єкт для вивчення в школі, ІКТ – це інструмент для створення навчального середовища в класі. Однак ІКТ – це ще і шанс створити вдома для школяра значне навчальне середовище, яке зможе відволікти його від проблем вулиці. Отже, інформаційно-комунікаційні технології – це сукупність методів і технічних засобів на основі комп’ютерних мереж і засобів зв’язку для забезпечення ефективного процесу
навчання [3, с. 7].
Зважаючи на вище сказане, для вивчання курсу «Природознавство» необхідно використовувати в поєднанні з ігровими програмами, стимулюючими досягнення навчальної мети також і моделюючі програми, що демонструють природні процеси та явища. Функціональне призначення програмного забезпечення полягає в представленні навчальної інформації і спрямуванні навчання з урахуванням індивідуальних можливостей учня.
Під час розробки і використання програмних засобів в навчальних цілях виникає необхідність в створенні комп’ютерних навчально-методичних та інструктивних матеріалів.
У них повинні бути включені:
– інструкції для користувача;
– методичні рекомендації з використання програмних засобів для вчителя;
– методичні рекомендації для учня.
З метою підготовки до уроку природознавства з використанням ІКТ учитель складає план уроку, виходячи з його цілей. При відборі навчального матеріалу він повинен дотримуватися основних дидактичних принципів: систематичності та послідовності, доступності, диференційованого підходу, науковості та ін.. за цих умов комп’ютер не замінює вчителя, а тільки доповнює його.
На уроці природознавства можна використовувати програму «Природознавство. 3 – 4 кл.». Мета цього педагогічного програмного засобу полягає в посиленні позитивної мотивації до навчання, активізації пізнавального інтересу учнів до вивчення природознавства, розвитку їх умінь самостійно здобувати знання, формуванні інформаційної компетентності особистості, що передбачає оволодіння уміннями здобувати, критично осмислювати та використовувати різноманітну інформацію.
Загалом використання педагогічних програм дозволяє вчителю економити час в підготовці: до уроків (складати конспекти, добирати дидактичні матеріали тощо); оформлювати документацію; в оперативному режимі відслідковувати результати навчальної діяльності учнів; налагоджувати спілкування з батьками своїх учнів; обмінюватися з колегами досвідом роботи, власними методичними надбаннями, обговорювати з ними актуальні питання навчання і виховання школярів; показувати досліди; використовувати схеми та таблиці;проводити різноманітні вікторини та ігри; швидко отримувати й систематизувати потрібну інформацію. Таким чином, упровадження ІКТ на уроці природознавства полегшує роботу вчителя, а навчання дітей робить більш цікавим і ефективним.
Інформаційно-дослідницька робота та використання ІКТ на уроках природознавства сприяє підвищенню якості знань, мотивації до вивчення предмету, формує екологічну культуру. Дозволяє найбільш ефективно використати навчальний час та час підготовки до уроку [3, c. 7].
З метою формування і розвитку ключових компетентностей в контексті інформаційної культури вчителя початкових класів необхідно розробити послідовну, логічно завершену систему навчальних завдань, вибудувану відповідно до зростання повноти, проблемності, новизни, життєвості, практичності. Діяльність учнів у виборі інформації, її обробки, повинна контролюватися вчителем.
Одним із основних видів роботи на уроці природознавства є перегляд підготовлених учителем презентацій. Презентація є інформаційним забезпеченням фронтальної роботи вчителя з класом і складається зі слайдів. Основні форми цієї інформації – текст, малюнки, фото, відео та звуковий або музичний супровід (рис 1).
Досвід застосування електронних презентацій, виконаних в програмі PowerPoint показав, що якість уроку значно підвищується. Комп’ютерні презентації – це найсучасніші технології подання інформації. Форми і місце використання презентації на уроці залежать від змісту цього уроку, від мети, яка ставиться на уроці. Під час вивчення нового матеріалу використання презентації дозволяє ілюструвати навчальний матеріал або ж здійснювати як фронтальну так і індивідуальну перевірку знань учнів (рис. 2).
Презентації PowerPoint демонструють:
на моніторі для невеликого кола осіб (у тому числі в Інтернеті);
на екрані за допомогою мультимедійного проектора;
на екрані за допомогою епідіаскопів, використовуючи прозорі плівки;
на екрані за допомогою діапроекторів, використовуючи 35-міліметрові слайд-фільми;
роздруковують на папері.
З метою підготовки до уроків, учитель може використовувати й інші програми Microsoft Office, графічні редактори тощо.
Завдання вчителя – забезпечити реалізацію вимог Державного стандарту початкової загальної освіти [2, с. 8], всебічний розвиток молодших школярів та повноцінне оволодіння всіма компонентами навчальної діяльності.
Інформаційно-комунікаційні технології виступають як засіб для досягнення цих цілей. Однак, слід зауважити, що не тільки наявність найсучасніших засобів не забезпечує позитивні результати в навчальній діяльності. Тільки вчитель, який добре володіє методикою використання ІКТ у навчальному процесі, бачить їх місце в системі засобів навчання, знає особливості їх використання на уроках різних типів та на різних етапах уроку, розуміє переваги застосування ІКТ для реалізації цілей навчання і виховання, зможе не тільки домогтися позитивних результатів у навчанні молодших школярів, але й підготувати їх до викликів сучасного інформаційного суспільства і майбутнього суспільства знань.
Традиційними стали повідомлення на уроках природознавства, так звані «усні журнали". Метою створення цих журналів є зацікавити учнів проблемами охорони природи та поділитися цікавими фактами. Свої виступи учні можуть ілюструвати фоторепортажами. Тим самим вони вчаться бачити проблеми і не оминати їх.
Робота ведеться за таким алгоритмом:
1. Вибір теми (до уроку з наступної теми, яку пропонує вчитель).
2. Добір інформації (в літературі, інтернеті).
3. Оброблення і осмислення інформації (вміння оформлювати свою роботу за допомогою програми Word).
4. Представлення інформації (коротко і влучно презентувати результати знахідок).
Головним засобом використання ІКТ у взаємодії навчальної діяльності вчителя та учнів є персональний комп’ютер. Це дозволяє вчителю контролювати хід засвоєння нового навчального матеріалу, формування необхідних знань та умінь. В учнів також розвиваються навички самоконтролю, спільної (групової) роботи, своєчасного визначення помилок, усунення їх і навіть попередження. З додатковими пристроями, сканером, принтером, цифровою відео і фотокамерою, системою відтворення звуку і, звичайно, при наявності відповідного програмного забезпечення, персональний комп’ютер надає учителю засоби для зберігання і відтворення тексту (довідники, словники, посібники тощо), статичних графічних зображень (малюнки, фотографії, ілюстрації, схеми тощо), динамічних графічних зображень (різноманітні анімовані зображення, тривимірна графіка, відео ролики тощо), звуку (пісні, літературні твори у виконанні відомих акторів, записи зразків мовлення рідною та іноземними мовами тощо), аудіовізуальних творів. Тобто персональний комп’ютер може замінити програвачі платівок і лазерних дисків, діапроектори і фільмоскопи, кіноапарати, відеомагнітофони, телевізори, синтезатори звуків, музичні інструменти, лінгафонні кабінети, пристрої для машинного тестування тощо.
Висновок. Використання інформаційно-комунікаційних технологій та пошуково-дослідницька робота при вивченні природознавства сприяє підвищенню засвоєння матеріалу, ефективному, всебічному і гармонійному розвитку, розкриттю талантів учнів, суттєво впливає на зміст, форми, методи і засоби навчання. ІКТ стимулюють пізнавальну активність учнів, емоційну сферу та інтелектуальні почуття. При цьому підвищується працездатність школярів, зацікавленість їх різними видами діяльності, поліпшується просторова уява, пам’ять, логічне мислення, розширюється їх світогляд.
Застосування ІКТ на уроках природознавства сприяє реалізації особистісно-зорієнтованого підходу, поетапному засвоєнню знань, умінь та навичок, формуванню ключових компетентностей. Підвищується результативність навчання. А для вчителя уможливлюється економія часу під час підготовки до уроку, процес знаходження та створення необхідної наочності, розширюється його інформаційна грамотність та підвищується результативність з предмету.
Література
1. Байбара Т.Н. Методика навчання природознавства / Т.Н. Байбара // навчальний посібник. – К. : Веселка, 1998. – 334 с.
2. Державний стандарт початкової загальної освіти // Початкове навчання та виховання. – 2006. – С. 2-27.
3. Кітаєва М. Використання мультимедійних технологій / Кітаєва М. // Початкова освіта, №38. – 2011. – С. 7-9.
4. Савченко О.Я. Дидактика початкової школи / О. Я. Савченко // Підручник для студентів педагогічних факультетів. – К. : Ґенеза, 2002. – 386 с.
Роль інформаційно-комунікаційних технологій у діяльності вчителя початкових класів. У статті окреслюються особливості і шляхи використання інформаційно-комунікаційних технологій у професійній діяльності вчителя початкової школи на уроках природознавства.
Ключові слова: інформаційно-комунікаційні технології, інтерактивні технології, мультимедійна презентація.
Роль информационно-коммуникационных технологий в деятельности учителя начальных классов. В статье определяются особенности и пути использования информационно-коммуникационных технологий в профессиональной деятельности учителя начальной школы на уроках естествознания.
Ключевые слова: информационно-коммуникационные технологии, интерактивные технологии, мультимедийная презентация.
The role of Information and Communication Technologies in teacher activities primary school. In the article outlines the features and ways of using information and communication technologies in professional activity elementary school teacher in lessons for natural science.
Keywords: Information and Communication Technologies, interactive technology, multimedia presentation.
Схожі теми
» Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках математики в початковій школі
» ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ НА УРОКАХ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА
» ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ ТА ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
» ВИКОРИСТАННЯ ІКТ НА УРОКАХ У ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ ЯК ЗАСІБ ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ НАВЧАННЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ
» ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОФЕСІЙНОМУ НАВЧАННІ ДИЗАЙНЕРІВ У СТАРШІЙ ШКОЛІ
» ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ НА УРОКАХ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА
» ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ ТА ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
» ВИКОРИСТАННЯ ІКТ НА УРОКАХ У ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ ЯК ЗАСІБ ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ НАВЧАННЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ
» ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОФЕСІЙНОМУ НАВЧАННІ ДИЗАЙНЕРІВ У СТАРШІЙ ШКОЛІ
Конференція ІМАД ВДПУ ім.М.Коцюбинського :: Ваша первая категория :: Актуальні проблеми сучасної науки та наукових досліджень 2015
Сторінка 1 з 1
Права доступу до цього форуму
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі
|
|