Конференція ІМАД ВДПУ ім.М.Коцюбинського
Ви бажаєте відреагувати на цей пост? Створіть акаунт всього за кілька кліків або увійдіть на форум.

ВИКОРИСТАННЯ ІКТ ЯК ЗАСОБУ ЕСТЕТИЧНОГО РОЗВИТКУ УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ НА УРОКАХ МУЗИКИ

Перейти донизу

ВИКОРИСТАННЯ ІКТ ЯК ЗАСОБУ ЕСТЕТИЧНОГО РОЗВИТКУ УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ НА УРОКАХ МУЗИКИ Empty ВИКОРИСТАННЯ ІКТ ЯК ЗАСОБУ ЕСТЕТИЧНОГО РОЗВИТКУ УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ НА УРОКАХ МУЗИКИ

Повідомлення автор Admin Пн Груд 28, 2015 10:33 am

УДК [373.3091.31:004.9]:78 С.В. Мальов.
м. Вінниця, Україна

ВИКОРИСТАННЯ ІКТ ЯК ЗАСОБУ ЕСТЕТИЧНОГО РОЗВИТКУ УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ НА УРОКАХ МУЗИКИ

Постановка проблеми. У розв'язанні поставлених перед педагогічною освітою проблемних завдань важливу роль відіграє курс музичного виховання як дисципліни, що має велике значення в професійному становленні майбутнього вчителя початкових класів. Опанування студентами методикою музичного виховання передбачає усвідомлення ними психолого-педагогічних чинників мистецького впливу на дитину, розширення спеціальних музичних знань, ознайомлення з алгоритмами організації музичної діяльності учнів.
Нові резерви употужнення музично-педагогічної підготовки майбутніх учителів початкових класів містить упровадження інформаційно - комунікаційних технологій (ІКТ) як альтернативи традиційним формам організації навчальної діяльності. Це співзвучно необхідності введення сучасних інформаційних засобів у навчально-виховний процес школи першого ступеня. Активні пошуки якісно нових форм, методів комп'ютерної освіти учителів початкових класів об'єктивно зумовлені великою зацікавленістю пересічного учня комп'ютером, невичерпною різноаспектною інформацією, яку нині може надати персональний комп’ютер.
На нашу думку, особлива роль в естетичному розвитку належить початковій школі, де закладається фундамент підготовки до життя, забезпечують інтелектуальне, духовне й фізичне становлення особливості. У початковій школі в дітей пробуджується інтерес до мистецтва, відбувається їх залучення до музики та мистецької діяльності. Початкова ланка освіти покликана сформувати в учнів цілісне світосприймання і світовідчуття, забезпечити розвиток естетичних ідеалів і смаків, почуття відповідальності за збереження культурних надбань суспільства.
Аналіз попередніх досліджень. Сучасний вітчизняний і зарубіжний досвід доводить, що комп'ютер можна успішно застосовувати під час вивчення різних навчальних курсів, зокрема, шкільних дисциплін гуманітарно - естетичного циклу. За допомогою ігрових методів, використовуючи можливості відео- та аудіо- можливостей комп'ютера, з'являються нові перспективи значного підвищення ефективності засвоєння різноманітних знань. Ще у 70-х-на початку 80-х років прихильники комп'ютеризації навчання (Р. Аткинсон, Р. Ганьє, Г. Дрейфус, М. Загоруйко та ін.) констатували той факт, що комп'ютери впевнено входять в освіту дитини [1; 2]. Вже у 80-ті роки Ю. Бабанський прогнозував, що комп'ютер буде і методичним помічником учителя. Він допоможе в довідково-бібліографічній роботі, в підборі вправ, в отриманні додаткової інформації про новини науки і техніки. За допомогою комп’ютерної техніки можна проводити диктанти, контрольні роботи, перевіряти графічну грамотність школярів [1, с 61].
В основу комп'ютеризації навчання можуть бути покладені фундаментальні психолого-педагогічні теорії і концепції — П. Гальперіна, Р. Гуревича, Д. Ельконіна, Г. Костюка, Т. Кудрявцева, О. Матюшкіна, Ю. Машбиця, Н. Менчинської, Л. Проколієнко, Н. Тализіної, та ін. Дослідники переконливо доводять, що в першу чергу під час навчання з використанням ІКТ необхідно забезпечувати засвоєння змісту знань (матеріалу курсу), способів його вивчення (логічні дії, операції, тип мислення тощо). Тому найперше, на їхню думку, перед учителем слід ставити завдання щодо виокремлення і усвідомлення основних способів розв'язування навчальних задач, встановлення співвідношення між ними. Результатом такого навчання має стати високий рівень опанування матеріалом, коли учень засвоює істотні ознаки і функції розглянутого об'єкта, може визначити місце кожного з них у наборі засобів, чітко уявляє умови їх застосування [5, с 18].
В останні десятиліття посилився інтерес до ІКТ у представників музичної педагогіки (О. Балабан, В. Козлін, О. Чайковська, В. Штепа, В. Янкул та ін.). Педагоги-музиканти переконані, що застосування ІКТ на уроках музики відкриває нові резерви та перспективи розвитку творчої особистості учня, завдяки цим технологіям виникають принципово нові підходи до підвищення інформативності окремих базових знань, що формуються на основі єдності закономірностей абстрактного та конкретно-предметного мислення.
Метою статті є вивчення та дослідження навчально-виховного потенціалу використання ІКТ, як засобу естетичного розвитку учнів початкових класів на уроках музики.
Виклад основного матеріалу. Робота з комп'ютерними навчальними програмами (КНП) на урокax інформатики і музики відкриває перед учнями можливості експериментування з електронними звуками. А вибір медіа засобів для уроку музики, на якому застосовуються КНП, — питання педагогічної і дидактичної стратегії, особистої компетенції та інтересу до засобів, якими користуватиметься і учитель, і учні [4, с 57].
Зокрема, В. Янкул у своїх наукових працях визнає, що комп'ютер у школі — це безалтернативний засіб підготовки найцікавішого матеріалу до уроків музики. Маючи під рукою тисячі необхідних файлів, які зібрано за тематичними каталогами, вчитель дає змогу одержати учням у декілька разів більше потрібної якісної інформації, яку вони встигають закріпити під час уроку (учням не залишається навіть домашнього завдання) [7, с 21].
Слід пам'ятати що застосування комп'ютера на уроках музики в початковій школі зумовлюється функціональними навчально-виховними резервами, які закладені у комп'ютерній техніці та комп'ютерних навчально-розвивальних програмах і забезпечують:
– по-перше, отримання дітьми на уроці музики цікавої, доступної, яскравої музично-теоретичної інформації, якісного наочно-слухового аудіо матеріалу;
– по-друге, можливість урізноманітнення спектру музично-творчих завдань;
– по-третє, реалізацію індивідуального, диференційованого підходу до кожного учня початкової школи;
– по-четверте, розширення діапазону колективних, групових форм музичної роботи з включенням окрім інформаційних технологій інтерактивних методів навчання школярів.
Форми і методи використання ІКТ на уроках музики, на нашу думку, успішно поєднуються з новими інтерактивними технологіями навчання. У контексті використання ІКТ на уроках у початкових класах мета застосування інтеракцій полягає в організації такого навчального діалогу, коли кожний учень є рівноцінним партнером викладача. У результаті учень набуває не лише необхідних знань, умінь і навичок, формує у себе значущі для сучасного життя цінності та компетентності, але й вчиться відстоювати власну думку, аргументувати свою позицію під час дискусії. Як результат, у нього виникає потреба до нових знань.
Так, наприклад, на уроках музики в початкових класах можна використовувати такі інтерактивні технології «Прогнозування», «Мікрофон», «Мозковий штурм» з аналізом-рефлексіями та анкетуванням, групову кооперативну форму «Гронування», а також рольові ігри на комп'ютері, обговорення в групах тощо. Співнавчання і взаємонавчання, створення атмосфери співробітництва дає змогу педагогу стати справжнім лідером дитячого колективу [5, с 17], допомагає знайти ефективні прийоми опанування музичним матеріалом з використанням комп'ютера, практично реалізувати цікаві варіанти комп'ютерних музично-творчих завдань.
Таким чином, сучасні підходи до організації уроків музики в початковій школі обумовлюють потребу у підготовці такого вчителя, який би на високому рівні здійснював навчально-виховну роботу з учнями із залученням ІКТ і мультимедійних засобів навчання, що спрямовані на всебічний культурний розвиток особистості дитини. Важливу роль у вирішені цих завдань відіграє підготовка вчителя музичного мистецтва до використання ІКТ у своїй педагогічній діяльності.
На нашу думку, можна виокремити основні етапи формування комп'ютерної компетентності педагогів-музикантів:
Перший етап — інформативний, на нашу думку, полягає в ознайомленні педагогів-музикантівіз сучасним комп'ютерним програмним забезпеченням та практичним освоєнням можливостей глобальної інформаційної мережі інтернет. Наразі педагоги-музиканти мають на достатньому рівні оволодіти основними комп'ютерними програмами (пакет MicrosoftOffice, IntemetExpIorer, WindowsMedia, Paint, Pragma) та навчальними програмами з музики для дітей.
Другий етап — методично-пошуковий — має враховувати кваліфікацію педагога-музиканта і передусім передбачає його самопідготовку, яка включає:
– набуття загальної компетенції з музично-теоретичних дисциплін; удосконалення знань і практичних умінь з музично-педагогічних дисциплін та з методики музичного виховання, включаючи опанування методики використання комп'ютера на уроці музики в початковій школі;
– опрацювання комп'ютерних дискових фондів із записами творів музичного мистецтва, передбачених програмою з музики для початкової школи; добір та комплектування аудіоматеріалів та інформаційних блоків для використання на уроках музики у процесі різних видів музичної діяльності дітей;
– накопичення власної дискотеки аудіозаписів, комп'ютерних дисків-енциклопедій, різноманітних комп'ютерних навчально-розвивальних програм з музики, що допоможуть методично забезпечити уроки музики.
– Працюючи з мультимедійною навчальною програмою «Музичний клас», зокрема, блок «музична грамота», добираються цікаві вправи для сольфеджування і моделювання звуковисотного руху мелодії, завдання на опанування дітьми нотного запису. За допомогою комп'ютера учні вчаться:
– виконувати тестові музично-теоретичні завдання та розробляти на їх основі власні варіанти музичних завдань для школярів;
– вчитися здійснювати слуховий аналіз запропонованого музичного фрагменту та будувати алгоритм такого аналізу для використання в початковій школі;
– сольфеджувати звукоряди і мелодії, виконувати вокально-хоровівправи;
– вправлятися в записі музичних диктантів. Моделювати мелодичний,ритмічний рух музичних фрагментів;
– інструментувати музичний матеріал (добирати темброве забарвлення для озвучення мелодії).
Третій етап — творчо-практичний — передбачає апробацію у застосуванні комп'ютера і комп'ютерних навчально-розвивальних програм на уроках музики.
На цьому етапі слід практично апробувати власні методичні знахідки, що викристалізувалися у процесі практичних та лабораторних занять. З цією метою на уроках можна запропонувати виконувати послідовність творчих завдань із використанням програм «Класична музика» і «Музичний клас».
Четвертий етап — рефлексивно - оцінний характеризується тим, що на цьому етапі оцінюються здобуті результати у навчанні. Особливість рефлексивно-оцінного етапу у зверненні уваги на емоційні переживання, які виникають під час роботи, і взаємовідносини між членами колективу. Це можливість демонструвати свою здатність обдумувати та вирішувати поставлені питання й проблеми, відстоювати власну думку чи аргументувати позицію щодо особливостей використання комп'ютерів на сучасному уроці музики [3, с 224].
Висновки. Таким чином, використання мистецької діяльності у естетичному розвитку молодших школярів набуває інноваційного звучання, стимулює пізнавальні і креативні здібності дітей, здатність до творчого самовираження і рефлексії, потреб у художньо-творчій самореалізації і духовному самовдосконаленні.
Отже, слід зазначити, що в умовах сучасної освіти комп'ютер є безальтернативним інструментом підготовки учнів. Інформаційне осучаснення та урізноманітнення форм і методів роботи з молодшими школярами на уроках музики сприятиме розвитку особистості учня, створюватиме надійне підґрунтя для мистецької освіти і самоосвіти кожної дитини.
Література:
1. Бабанский Ю.К. Интенсификация процесса обучения. Новое в жизни, науке, технике. Сер. «Педагогика и психология»./ Ю. К. Бабансъкий— -М., 1987. — 80 с.
2. Балабан О. Комп'ютерне навчання на уроках музики. Рідна школа. / О. Балабан—М.,2002.—С. 64-65.
3. Гуревич P.C. Інформаційно-телекомунікаційні технологи в навчальному процесі і наукових дослідженнях / P.C. Гуревич, М.Ю. Кадемія.— Вінниця : ДОВ Вінниця; 2005. — 366 с
4. Пометун О.І. Інтерактивні технології навчання / О.І. Пометун, Л.В. Пироженко та ін. — К., 2004. — 85 с
5. Проколієнко Л.М. Психологічні проблеми комп'ютеризації навчання/ Л.М. Проколієнко.— К., 1985. —15-21с.
6. Штепа В.В. Використання сучасних персональних комп'ютерів на уроках музики/ В.В. Штепа. — К., 1996.— 97-103 с
7. Янкул В.А. Можливості та проблеми використання комп'ютера на сучасному уроці музики. Комп'ютер у школі та сім'ї / В.А. Янкул. — 2005. —21-22 с.

У статті досліджено шляхи використання інформаційно - комунікаційних технологій та комп'ютерних навчальних програм як засобу естетичного розвитку учнів початкових класів на уроках музики, визначено етапи формування комп'ютерної компетентності педагогів-музикантів
Ключові слова: інформаційно-комунікаційні технології, комп'ютерні навчальні програми, мультимедійні засоби навчання, навчально-розвивальні програми, естетичний розвиток дитини.
В статье исследованы пути использования информационно - коммуникационных технологий и компьютерных учебных программ как средства эстетического развития учащихся начальных классов на уроках музыки, определены этапы формирования компьютерной компетентности педагогов-музыкантов.
Ключевые слова: информационно-комуникационные технологии, компьютерные обучающие программы, мультимедийные средства обучения, учебно-развивающие программы, эстетическое развитие ребенка.
The article explores ways of using information - communication technology and computer training programs as a means of aesthetic development of primary school children music lessons, identified the stages of formation of computer competence of teachers-musicians.
Keywords: information and communication technology, computer tutorials, multimediatraining, educational and development al programs for music, aesthetic development of the child.

Admin
Admin

Кількість повідомлень : 72
Дата реєстрації : 06.10.2015

https://konferenzia.ukraine7.com

Повернутися до початку Перейти донизу

Повернутися до початку

- Схожі теми
» ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ ПРИРОДОЗНАВСТВА У ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ
» ВИКОРИСТАННЯ КОМП’ЮТЕРНОГО ТЕСТУВАННЯ ЯК ЗАСОБУ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ НА УРОКАХ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
» ВИКОРИСТАННЯ ІКТ НА УРОКАХ У ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ ЯК ЗАСІБ ПІДВИЩЕННЯ ЯКОСТІ НАВЧАННЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ
» Формування професійної компетентності майбутніх вчителів початкових класів засобами мережевих технологій
» ФОРМУВАННЯ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ БІОЛОГІЇ ДО РОЗВИТКУ ЕКОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ

 
Права доступу до цього форуму
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі