ПІДГОТОВКА ВЧИТЕЛІВ ДО РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОЕКТНО-ТЕХНОЛОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У ТРУДОВОМУ НАЧАННІ ШКОЛЯРІВ (1991-2015 РР.)
Конференція ІМАД ВДПУ ім.М.Коцюбинського :: Ваша первая категория :: Актуальні проблеми сучасної науки та наукових досліджень 2015
Сторінка 1 з 1
ПІДГОТОВКА ВЧИТЕЛІВ ДО РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОЕКТНО-ТЕХНОЛОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У ТРУДОВОМУ НАЧАННІ ШКОЛЯРІВ (1991-2015 РР.)
УДК 378.046-21.68:331.101-051 Кузьменко Ю.В. м.Херсон, Україна
ПІДГОТОВКА ВЧИТЕЛІВ ДО РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОЕКТНО-ТЕХНОЛОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У ТРУДОВОМУ НАЧАННІ ШКОЛЯРІВ (1991-2015 РР.)
Статтю присвячено історичним передумовам підготовки педагогів України до організації проектної діяльності учнів в трудовому навчанні з 1991 по 2015 роки. Відмічено: сутнісні зміни розпочалися в 1991 р., що пов’язано із реформуванням національного змісту освіти України та орієнтацією навчально-виховного процесу шкіл у 2004 р. на реалізацію проектно-технологічного підходу в трудовому навчанні.
Ключові слова: підготовка вчителів трудового навчання, проектно-технологічна діяльність, ВНЗ, післядипломна освіта.
Сучасний етап розбудови системи освіти України ставить на порядок денний формування творчої особистості, здатної до реалізації свого трудового потенціалу в умовах конкуренції, до нарощення людського капіталу держави. Тому не дивно, що в Україні змінюється зміст, орієнтири, цілі освіти, впроваджуються інноваційні педагогічні технології, використовується педагогічна спадщина видатних педагогів, екстраполюється світовий конструктивний досвід щодо формування освітньої складової фахівців, в тому числі і з трудової підготовки.
У 2004 р. було прийнято Базовий стандарт базової і повної середньої освіти, де окреслено вимоги до діяльності вчителя технологій через реалізацію змісту освітньої галузі «Технологія». У цьому документі передбачено «ознайомити учнів з проектно-технологічною та інформаційною діяльністю, із світом сучасних професій, спираючись на знання з основ наук на рівні предметно-практичної діяльності; залучення учнів до проектно-технологічної, інформаційної, художньо-трудової та дослідницької діяльності… Основою реалізації змістових ліній є проектно-технологічна та інформаційна діяльність, яка інтегрує всі види сучасної діяльності людини: від появи творчого задуму до реалізації готового продукту [8].
Зрозуміло, що ефективно реалізація згаданого стандарту залежить від рівня підготовки вчителя до реалізації проектно-технологічного підходу в трудовому навчанні школярів.
Проблеми професійного навчання фахівців із трудової підготовки розглядалися такими вченими, як-от: В.Борисов, О.Гедвілло, Н.Кардаш, Н.Левченко, Н.Носовець, Л.Оршанський, Є.Павлютенков, Н.Слюсаренко, Г.Терещук, Д.Тхоржевський, В.Юрженко, М.Чепіль, А.Цина та ін. Питання щодо організації проектної діяльності на уроках трудового навчання висвітлено у роботах О.Авраменка, Т.Антонюка, Г.Гаврилюк, Ю.Жиляєвої, У.Килпатріка, Ė.Коллінгса, О.Коберника, В.Сидоренка, В.Симоненка, С.Ткачука та ін.
Мета цієї статті – окреслити підготовку вчителів до реалізації проектно-технологічної діяльності у трудовому навчанні учнів у період з 1991 р. по 2015 р. на теренах України.
Впровадження у практику роботи шкіл, позашкільних навчальних закладів, ВНЗ, інститутів післядипломної освіти інноваційних технологій навчання – один із шляхів оновлення і формування якісної робочої сили в освітній системі України. Тому не дивно, що підготовка педагогів до реалізації проектно-технологічного підходу в трудовому навчанні школярів викликає сьогодні особливе зацікавлення педагогічної науки. Це не випадково, оскільки на сьогодні в багатьох країнах світу на зміну трудовому навчанню приходить система шкільної технологічної освіти.
Проектно-технологічна діяльність є прогресивною інноваційною педагогічною технологією, яка дозволяє акумулювати в собі значний обсяг знань направлених на створення продукту праці, передбачає перетворення освітньої, виробничої та художньої реальності. В її основі лежить метод проектів, що дозволяє в процесі проходження оптантом послідовно пов’язаних етапів проектування інтегрувати, засвоювати, оновлювати знання, уміння, навички та збагачувати свій досвід.
В Україні після визнання незалежності українські вчені активно стали вести пошуки щодо реалізації проектно-технологічної діяльності в навчальний процес. У дослідженнях О.Авраменка, В.Бербеця, Т.Бербец, А.Вдовиченко, А.Касперського, О.Коберника, В.Сидоренка, А.Терещука, Л.Хоменко, С.Ящука було розкрито зміст і значення проектної діяльності в навчальному процесі школярів.
Щодо ВНЗ та системи післядипломної педагогічної освіти, то активного свого розвитку проблема підготовки педагогів до реалізації проектно-технологічної діяльності у трудовому навчанні учнів набула у 2004 році. Це обумовлено тим, що в Базовому стандарті базової і повної середньої освіти (2004 р.) та в нових навчальних програмах з трудового навчання для учнів основної та старшої школи (2005 р.) було визначено здійснення викладання предмету «Трудове навчання» за проектно-технологічною системою навчання, де провідним напрямом організації навчально-виховного процесу виступає проектно-технологічний підхід. Програми побудовані за модульною структурою, складаються з інваріантних (обов’язкових) і варіативних модулів, передбачає окреме навчання дівчат, хлопців, а також змішаних груп учнів. Реалізація варіативності у змісті трудового навчання учнівської молоді дозволяє врахувати можливості матеріально-технічної бази навчальних майстерень шкіл, рівень підготовки педагогів, надає вчителю можливість скерувати навчальний процес у русло творчого розвитку дітей, максимально враховуючи їх інтереси і запити.
У 2010 році було розроблено «Концепцію технологічної освіти учнів загальноосвітніх навчальних закладів України», у якій визначено актуальність технологічної освіти в світовому масштабі, окреслено теоретико-методологічні засади, критеріально-понятійний апарат, основні принципи, мету, завдання, зміст, структуру, стратегічні напрями, тактичні завдання та умови реалізації проектно-технологічної діяльності в трудовому навчання школярів [3, с. 3-11].
Ці документи сприяли дослідженням у цьому напряму, постійному оновленню підходів до професійного навчання фахівців із трудової підготовки. Оскільки зрозуміло, що організовувати проектну діяльність учнів можуть лише вчителі, що володіють цією технологією.
Тому, як справедливо узагальнює Ю.Жиляєва, «традиційно теоретичне засвоєння змісту навчального матеріалу загальнопедагогічних дисциплін потребує перегляду з метою виділення циклу проблем і, відповідно, розробки проектних завдань, система яких забезпечить інтегроване засвоєння теоретичного матеріалу в процесі проектної діяльності студентів за умов використання проектної технології. Метод проектів є доцільним в процесі традиційної лекційно-семінарської системи для забезпечення практичного засвоєння певного навчального матеріалу [2, с. 114].
Л.Оршанський зауважує, що формування у майбутніх учителів трудового навчання досвіду проектної діяльності здійснюється за двома основними напрямами: 1) включення методу проектів у процес вивчення різних дисциплін, передбачених навчальним планом; 2) введенням у навчальний план підготовки спецкурсу з основ виконання творчих проектів. Ацентує увагу на тому, що важливим є не лише навчити проектувати майбутніх педагогів, а й здійснювати управління розробкою проектів у школі. Науковець окреслює чинники, що «впливають на ефективну роботу студента над проектом: 1) формування бази знань, що складає підґрунтя початку самостійної роботи над проектом; 2) установка на нові знання, отримувані у процесі дослідження; 3) контроль над правильною інтерпретацією знань; 4) вироблення уміння конструювати знання. Практичні заняття повинні присвячуватися обговоренню проблем, що виникли при виконанні самостійної роботи та розробці проектів» [6].
В.Моштук серед критеріїв розвитку готовності майбутніх фахівців до проектно-технологічної діяльності називає такі: «здібності до прогнозування, ступінь розвитку творчого мислення, здібності до трансформації нестандартних ситуацій, володіння проектно-технологічними компетенціями, вміння впроваджувати в процес технологічної освіти прогресивні інноваційні та інформаційні технології, здатність до самоконтролю та самоаналізу, спрямованість на здійснення ПТД, прагнення до самовдосконалення» [4, с. 31].
М.Пелагейченко було розроблено модель підготовки майбутніх учителів трудового навчання до організації проектної діяльності учнів. До основних форм та методів роботи підготовки студентів до організації проектної діяльності він відносить: методи активізації творчості (метод «мозкової атаки», дизайн-аналіз, морфологічний аналіз, метод фокальних об'єктів, алгоритмічний метод); вербальні методи (розповідь, бесіда, лекція, дискусія); наочно-практичні методи (демонстрація, ілюстрація, метод вправ, лабораторний метод, відео метод) [7, с. 8].
На думку С.Ніколайчук «метою проектування у процесі підготовки майбутніх учителів технологій є створення таких умов під час освітнього процесу, за яких його результатом є індивідуальний досвід творчої проектно-технологічної діяльності. Для реалізації цієї мети необхідно провести організацію справжньої дослідницької, творчої, самостійної діяльності майбутніх учителів технологій» [5, с. 141].
У системі післядипломної освіти педагогічних кадрів також здійснюється цілеспрямована робота щодо підготовки вчителів до організації проектної діяльності на уроках трудового навчання. Так, Г.Гаврилюк до організаційно-педагогічних умов, що спрямовані на підвищення професіоналізму учителів трудового навчання в реалізації проектно-технологічного підходу, відносить створення професійно-мотиваційного середовища, упровадження навчально-методичного комплексу підготовки, а також виокремлює інтегративний підхід до фахової підготовки вчителів у післядипломній освіті [1, с. 13]. Педагогів на лекціях, семінарах, конференціях знайомлять з проектними технологіями, з вимогами щодо реалізації проектно-технологічної діяльності у процесі трудового навчання школярів, з видами навчальних проектів та ін. У тематиці випускних робіт фахівців із трудової підготовки обов’язково представлені ці теми. Працюючи над випускною роботою педагоги не лише мають можливість поглибити свої знання з даної теми, а й висвітлити позитивний власний досвід роботи з організації проектної діяльності на уроках технічної і обслуговуючої праці. На практичних заняттях педагоги самі виконують проекти і можуть оцінити цю діяльність не лише з позицій вчителя, а й учня. Виконані проекти педагоги розміщують у своєму блозі, які стають зразком для учнів.
Підводячи підсумки зауважимо, що сучасні вимоги до організації трудової підготовки школярів призводить до суттєвих змін змістової і процесуальної складових підготовки вчителя. Сьогодні кожен фахівець із трудової підготовки повинен бути готовим до реалізації проектно-технологічної діяльності в навчальному процесі. Ці вимоги сприяють модернізації традиційної системи їх підготовки, спонукають до розробки та реалізації нових методичних підходів, активізують історико-педагогічний пошук науковців в цьому аспекті для висвітлення конструктивного досвіду минулого.
Література
1. Гаврилюк Г. М. До питань професійної компетентності майбутніх учителів технологій щодо реалізації проектної технології навчання у трудову підготовку школярів / Г. М. Гаврилюк // Інновації в підготовці фахівців технологічної, професійної освіти та готельно-ресторанного бізнесу : збірник наукових праць за матеріалами Всеукраїнської науково-практичної конференції. – Херсон : Айлант, 2012. – С. 12–17.
2. Жиляєва Ю.М. Метод проектів та проектна технологія в контексті загальнопедагогічної підготовки вчителя / Ю.М. Жиляєва // Вісник Житомирського державного університету ім. І. Франка : Науковий журнал. Педагогічні науки. – Житомир : ЖДПУ ім. І.Франка, 2009. – № 44. – С. 110–115.
3. Коберник О. Концепція технологічної освіти учнів загальноосвітніх закладів України / О. Коберник, В. Сидоренко // Трудова підготовка в закладах освіти. – 2010. – № 6. – С. 3–11.
4. Моштук В. Проектно-технологічна діяльність як основа проектно-технологічної культури майбутнього вчителя технологій і креслення / Василь Моштук // Психолого-педагогічні проблеми сільської школи : збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини / [ред. кол. : Побірченко Н. С. (гол. ред.) та інші]. – Умань : ПП Жовтий О. О., 2011. – Випуск 38. – С. 25–32.
5. Ніколайчук С. П. Проектно-технологічна діяльність майбутніх учителів технологій у процесі їх професійної підготовки / С.П. Ніколайчук // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. – Випуск 31 : збірник наукових праць. – К. Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2012. – С. 139–142.
6. Оршанський Л. Метод проектів у системі підготовки сучасного вчителя трудового навчання / Леонід Оршанський [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: http://library.udpu.org.ua/library_files/zbirnuk_nayk_praz/2010/2010_3_15.pdf. – Назва з екрану.
7. Пелагейченко М. Л Підготовка майбутніх учителів трудового навчання до організації проектної діяльності учнів основної школи: автореф. дис. На здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: 13.00.02 «Теорія і методика трудового навчання» / Пелагейченко М. Л. – Бердянськ, 2006. – 25 с.
8. Постанова від 14 січня 2004 р. № 24 від 23.11.2011 Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/24-2004-%D0%BF/page. – Загол. з екрану.
ПОДГОТОВКА ПЕДАГОГОВ УКРАИНЫ В ОРГАНИЗАЦИИ ПРОЕКТНО-ТЕХНОЛОГИЧЕСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ В ТРУДОВОМ ОБУЧЕНИИ ШКОЛЬНИКОВ (1991-2015 ГГ.)
Статья посвящена историческим предпосылка подготовки педагогов Украины к организации проектной деятельности учащихся в трудовом обучении с 1991 по 2015 годы. Отмечено, что существенные изменения начались в 1991, что связано с реформированием национального содержания образования Украины и ориентацией учебно-воспитательного процесса школ в 2004 г. на реализацию проектно-технологического подхода в трудовом обучении.
Ключевые слова: подготовка учителей трудового обучения, проектно-технологическая деятельность, вузов, последипломное образование.
ПІДГОТОВКА ВЧИТЕЛІВ ДО РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОЕКТНО-ТЕХНОЛОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У ТРУДОВОМУ НАЧАННІ ШКОЛЯРІВ (1991-2015 РР.)
Статтю присвячено історичним передумовам підготовки педагогів України до організації проектної діяльності учнів в трудовому навчанні з 1991 по 2015 роки. Відмічено: сутнісні зміни розпочалися в 1991 р., що пов’язано із реформуванням національного змісту освіти України та орієнтацією навчально-виховного процесу шкіл у 2004 р. на реалізацію проектно-технологічного підходу в трудовому навчанні.
Ключові слова: підготовка вчителів трудового навчання, проектно-технологічна діяльність, ВНЗ, післядипломна освіта.
Сучасний етап розбудови системи освіти України ставить на порядок денний формування творчої особистості, здатної до реалізації свого трудового потенціалу в умовах конкуренції, до нарощення людського капіталу держави. Тому не дивно, що в Україні змінюється зміст, орієнтири, цілі освіти, впроваджуються інноваційні педагогічні технології, використовується педагогічна спадщина видатних педагогів, екстраполюється світовий конструктивний досвід щодо формування освітньої складової фахівців, в тому числі і з трудової підготовки.
У 2004 р. було прийнято Базовий стандарт базової і повної середньої освіти, де окреслено вимоги до діяльності вчителя технологій через реалізацію змісту освітньої галузі «Технологія». У цьому документі передбачено «ознайомити учнів з проектно-технологічною та інформаційною діяльністю, із світом сучасних професій, спираючись на знання з основ наук на рівні предметно-практичної діяльності; залучення учнів до проектно-технологічної, інформаційної, художньо-трудової та дослідницької діяльності… Основою реалізації змістових ліній є проектно-технологічна та інформаційна діяльність, яка інтегрує всі види сучасної діяльності людини: від появи творчого задуму до реалізації готового продукту [8].
Зрозуміло, що ефективно реалізація згаданого стандарту залежить від рівня підготовки вчителя до реалізації проектно-технологічного підходу в трудовому навчанні школярів.
Проблеми професійного навчання фахівців із трудової підготовки розглядалися такими вченими, як-от: В.Борисов, О.Гедвілло, Н.Кардаш, Н.Левченко, Н.Носовець, Л.Оршанський, Є.Павлютенков, Н.Слюсаренко, Г.Терещук, Д.Тхоржевський, В.Юрженко, М.Чепіль, А.Цина та ін. Питання щодо організації проектної діяльності на уроках трудового навчання висвітлено у роботах О.Авраменка, Т.Антонюка, Г.Гаврилюк, Ю.Жиляєвої, У.Килпатріка, Ė.Коллінгса, О.Коберника, В.Сидоренка, В.Симоненка, С.Ткачука та ін.
Мета цієї статті – окреслити підготовку вчителів до реалізації проектно-технологічної діяльності у трудовому навчанні учнів у період з 1991 р. по 2015 р. на теренах України.
Впровадження у практику роботи шкіл, позашкільних навчальних закладів, ВНЗ, інститутів післядипломної освіти інноваційних технологій навчання – один із шляхів оновлення і формування якісної робочої сили в освітній системі України. Тому не дивно, що підготовка педагогів до реалізації проектно-технологічного підходу в трудовому навчанні школярів викликає сьогодні особливе зацікавлення педагогічної науки. Це не випадково, оскільки на сьогодні в багатьох країнах світу на зміну трудовому навчанню приходить система шкільної технологічної освіти.
Проектно-технологічна діяльність є прогресивною інноваційною педагогічною технологією, яка дозволяє акумулювати в собі значний обсяг знань направлених на створення продукту праці, передбачає перетворення освітньої, виробничої та художньої реальності. В її основі лежить метод проектів, що дозволяє в процесі проходження оптантом послідовно пов’язаних етапів проектування інтегрувати, засвоювати, оновлювати знання, уміння, навички та збагачувати свій досвід.
В Україні після визнання незалежності українські вчені активно стали вести пошуки щодо реалізації проектно-технологічної діяльності в навчальний процес. У дослідженнях О.Авраменка, В.Бербеця, Т.Бербец, А.Вдовиченко, А.Касперського, О.Коберника, В.Сидоренка, А.Терещука, Л.Хоменко, С.Ящука було розкрито зміст і значення проектної діяльності в навчальному процесі школярів.
Щодо ВНЗ та системи післядипломної педагогічної освіти, то активного свого розвитку проблема підготовки педагогів до реалізації проектно-технологічної діяльності у трудовому навчанні учнів набула у 2004 році. Це обумовлено тим, що в Базовому стандарті базової і повної середньої освіти (2004 р.) та в нових навчальних програмах з трудового навчання для учнів основної та старшої школи (2005 р.) було визначено здійснення викладання предмету «Трудове навчання» за проектно-технологічною системою навчання, де провідним напрямом організації навчально-виховного процесу виступає проектно-технологічний підхід. Програми побудовані за модульною структурою, складаються з інваріантних (обов’язкових) і варіативних модулів, передбачає окреме навчання дівчат, хлопців, а також змішаних груп учнів. Реалізація варіативності у змісті трудового навчання учнівської молоді дозволяє врахувати можливості матеріально-технічної бази навчальних майстерень шкіл, рівень підготовки педагогів, надає вчителю можливість скерувати навчальний процес у русло творчого розвитку дітей, максимально враховуючи їх інтереси і запити.
У 2010 році було розроблено «Концепцію технологічної освіти учнів загальноосвітніх навчальних закладів України», у якій визначено актуальність технологічної освіти в світовому масштабі, окреслено теоретико-методологічні засади, критеріально-понятійний апарат, основні принципи, мету, завдання, зміст, структуру, стратегічні напрями, тактичні завдання та умови реалізації проектно-технологічної діяльності в трудовому навчання школярів [3, с. 3-11].
Ці документи сприяли дослідженням у цьому напряму, постійному оновленню підходів до професійного навчання фахівців із трудової підготовки. Оскільки зрозуміло, що організовувати проектну діяльність учнів можуть лише вчителі, що володіють цією технологією.
Тому, як справедливо узагальнює Ю.Жиляєва, «традиційно теоретичне засвоєння змісту навчального матеріалу загальнопедагогічних дисциплін потребує перегляду з метою виділення циклу проблем і, відповідно, розробки проектних завдань, система яких забезпечить інтегроване засвоєння теоретичного матеріалу в процесі проектної діяльності студентів за умов використання проектної технології. Метод проектів є доцільним в процесі традиційної лекційно-семінарської системи для забезпечення практичного засвоєння певного навчального матеріалу [2, с. 114].
Л.Оршанський зауважує, що формування у майбутніх учителів трудового навчання досвіду проектної діяльності здійснюється за двома основними напрямами: 1) включення методу проектів у процес вивчення різних дисциплін, передбачених навчальним планом; 2) введенням у навчальний план підготовки спецкурсу з основ виконання творчих проектів. Ацентує увагу на тому, що важливим є не лише навчити проектувати майбутніх педагогів, а й здійснювати управління розробкою проектів у школі. Науковець окреслює чинники, що «впливають на ефективну роботу студента над проектом: 1) формування бази знань, що складає підґрунтя початку самостійної роботи над проектом; 2) установка на нові знання, отримувані у процесі дослідження; 3) контроль над правильною інтерпретацією знань; 4) вироблення уміння конструювати знання. Практичні заняття повинні присвячуватися обговоренню проблем, що виникли при виконанні самостійної роботи та розробці проектів» [6].
В.Моштук серед критеріїв розвитку готовності майбутніх фахівців до проектно-технологічної діяльності називає такі: «здібності до прогнозування, ступінь розвитку творчого мислення, здібності до трансформації нестандартних ситуацій, володіння проектно-технологічними компетенціями, вміння впроваджувати в процес технологічної освіти прогресивні інноваційні та інформаційні технології, здатність до самоконтролю та самоаналізу, спрямованість на здійснення ПТД, прагнення до самовдосконалення» [4, с. 31].
М.Пелагейченко було розроблено модель підготовки майбутніх учителів трудового навчання до організації проектної діяльності учнів. До основних форм та методів роботи підготовки студентів до організації проектної діяльності він відносить: методи активізації творчості (метод «мозкової атаки», дизайн-аналіз, морфологічний аналіз, метод фокальних об'єктів, алгоритмічний метод); вербальні методи (розповідь, бесіда, лекція, дискусія); наочно-практичні методи (демонстрація, ілюстрація, метод вправ, лабораторний метод, відео метод) [7, с. 8].
На думку С.Ніколайчук «метою проектування у процесі підготовки майбутніх учителів технологій є створення таких умов під час освітнього процесу, за яких його результатом є індивідуальний досвід творчої проектно-технологічної діяльності. Для реалізації цієї мети необхідно провести організацію справжньої дослідницької, творчої, самостійної діяльності майбутніх учителів технологій» [5, с. 141].
У системі післядипломної освіти педагогічних кадрів також здійснюється цілеспрямована робота щодо підготовки вчителів до організації проектної діяльності на уроках трудового навчання. Так, Г.Гаврилюк до організаційно-педагогічних умов, що спрямовані на підвищення професіоналізму учителів трудового навчання в реалізації проектно-технологічного підходу, відносить створення професійно-мотиваційного середовища, упровадження навчально-методичного комплексу підготовки, а також виокремлює інтегративний підхід до фахової підготовки вчителів у післядипломній освіті [1, с. 13]. Педагогів на лекціях, семінарах, конференціях знайомлять з проектними технологіями, з вимогами щодо реалізації проектно-технологічної діяльності у процесі трудового навчання школярів, з видами навчальних проектів та ін. У тематиці випускних робіт фахівців із трудової підготовки обов’язково представлені ці теми. Працюючи над випускною роботою педагоги не лише мають можливість поглибити свої знання з даної теми, а й висвітлити позитивний власний досвід роботи з організації проектної діяльності на уроках технічної і обслуговуючої праці. На практичних заняттях педагоги самі виконують проекти і можуть оцінити цю діяльність не лише з позицій вчителя, а й учня. Виконані проекти педагоги розміщують у своєму блозі, які стають зразком для учнів.
Підводячи підсумки зауважимо, що сучасні вимоги до організації трудової підготовки школярів призводить до суттєвих змін змістової і процесуальної складових підготовки вчителя. Сьогодні кожен фахівець із трудової підготовки повинен бути готовим до реалізації проектно-технологічної діяльності в навчальному процесі. Ці вимоги сприяють модернізації традиційної системи їх підготовки, спонукають до розробки та реалізації нових методичних підходів, активізують історико-педагогічний пошук науковців в цьому аспекті для висвітлення конструктивного досвіду минулого.
Література
1. Гаврилюк Г. М. До питань професійної компетентності майбутніх учителів технологій щодо реалізації проектної технології навчання у трудову підготовку школярів / Г. М. Гаврилюк // Інновації в підготовці фахівців технологічної, професійної освіти та готельно-ресторанного бізнесу : збірник наукових праць за матеріалами Всеукраїнської науково-практичної конференції. – Херсон : Айлант, 2012. – С. 12–17.
2. Жиляєва Ю.М. Метод проектів та проектна технологія в контексті загальнопедагогічної підготовки вчителя / Ю.М. Жиляєва // Вісник Житомирського державного університету ім. І. Франка : Науковий журнал. Педагогічні науки. – Житомир : ЖДПУ ім. І.Франка, 2009. – № 44. – С. 110–115.
3. Коберник О. Концепція технологічної освіти учнів загальноосвітніх закладів України / О. Коберник, В. Сидоренко // Трудова підготовка в закладах освіти. – 2010. – № 6. – С. 3–11.
4. Моштук В. Проектно-технологічна діяльність як основа проектно-технологічної культури майбутнього вчителя технологій і креслення / Василь Моштук // Психолого-педагогічні проблеми сільської школи : збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини / [ред. кол. : Побірченко Н. С. (гол. ред.) та інші]. – Умань : ПП Жовтий О. О., 2011. – Випуск 38. – С. 25–32.
5. Ніколайчук С. П. Проектно-технологічна діяльність майбутніх учителів технологій у процесі їх професійної підготовки / С.П. Ніколайчук // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. – Випуск 31 : збірник наукових праць. – К. Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2012. – С. 139–142.
6. Оршанський Л. Метод проектів у системі підготовки сучасного вчителя трудового навчання / Леонід Оршанський [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: http://library.udpu.org.ua/library_files/zbirnuk_nayk_praz/2010/2010_3_15.pdf. – Назва з екрану.
7. Пелагейченко М. Л Підготовка майбутніх учителів трудового навчання до організації проектної діяльності учнів основної школи: автореф. дис. На здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: 13.00.02 «Теорія і методика трудового навчання» / Пелагейченко М. Л. – Бердянськ, 2006. – 25 с.
8. Постанова від 14 січня 2004 р. № 24 від 23.11.2011 Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/24-2004-%D0%BF/page. – Загол. з екрану.
ПОДГОТОВКА ПЕДАГОГОВ УКРАИНЫ В ОРГАНИЗАЦИИ ПРОЕКТНО-ТЕХНОЛОГИЧЕСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ В ТРУДОВОМ ОБУЧЕНИИ ШКОЛЬНИКОВ (1991-2015 ГГ.)
Статья посвящена историческим предпосылка подготовки педагогов Украины к организации проектной деятельности учащихся в трудовом обучении с 1991 по 2015 годы. Отмечено, что существенные изменения начались в 1991, что связано с реформированием национального содержания образования Украины и ориентацией учебно-воспитательного процесса школ в 2004 г. на реализацию проектно-технологического подхода в трудовом обучении.
Ключевые слова: подготовка учителей трудового обучения, проектно-технологическая деятельность, вузов, последипломное образование.
Схожі теми
» ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ КОЛЕКТИВНИХ СТОСУНКІВ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ЗАСОБАМИ ТЕАТРАЛІЗОВАНИХ ФОРМ ДІЯЛЬНОСТІ
» Формування професійної компетентності майбутніх вчителів початкових класів засобами мережевих технологій
» МОЖЛИВОСТІ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ НАВЧАННЯ МАТЕМАТИКИ НА ОСНОВІ РЕАЛІЗАЦІЇ СУЧАСНИХ МЕТОДОЛОГІЧНИХ ПІДХОДІВ
» СТУДЕНТСТВО ЯК СУБ’ЄКТ ДОЗВІЛЛЄВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
» АКТИВІЗАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ В ОСНОВНІЙ ШКОЛІ
» Формування професійної компетентності майбутніх вчителів початкових класів засобами мережевих технологій
» МОЖЛИВОСТІ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ НАВЧАННЯ МАТЕМАТИКИ НА ОСНОВІ РЕАЛІЗАЦІЇ СУЧАСНИХ МЕТОДОЛОГІЧНИХ ПІДХОДІВ
» СТУДЕНТСТВО ЯК СУБ’ЄКТ ДОЗВІЛЛЄВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
» АКТИВІЗАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ В ОСНОВНІЙ ШКОЛІ
Конференція ІМАД ВДПУ ім.М.Коцюбинського :: Ваша первая категория :: Актуальні проблеми сучасної науки та наукових досліджень 2015
Сторінка 1 з 1
Права доступу до цього форуму
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі
|
|