Застосування ІКТ на уроках природознавства в початковій школі
Конференція ІМАД ВДПУ ім.М.Коцюбинського :: Ваша первая категория :: Актуальні проблеми сучасної науки та наукових досліджень 2015
Сторінка 1 з 1
Застосування ІКТ на уроках природознавства в початковій школі
УДК [373.3.091.33:004.9]:57.081.1
Т.О. Коваль
м. Вінниця, Україна
Застосування ІКТ на уроках природознавства в початковій школі
Постановка проблеми. На сучасному етапі розвитку суспільства інформаційні технології стали невід’ємною частиною життя людини. Вони виступають об’єднувальною основою для побудови світового інформаційного співтовариства, активно впливають на визначення вектора світового прогресу у системі шкільної освіти. Нині не можна вважати викладання уроків якісним, якщо вчитель не використовує у своїй роботі з учнями сучасні технології і методики. Тому в початковій школі, використання інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) у навчально-виховному процесі, а саме на уроках природознавства є доцільним і перспективним [4, с.12].
Аналіз попередніх досліджень. Дослідження вчених і педагогів-практиків (Л. Масол, І. Красильникова, І. Гудчина, Р. Петеліна, С. Полозова, В. Едігей, В. Скворцова) переконливо свідчать про те, що використання ІКТ під час навчально-виховного процесу має такі основні переваги: здійснюється диференціація навчального процесу; розширюється контроль за навчальною діяльністю учнів і забезпечується на цій основі зворотний зв’язок; створюються умови для підвищення рівня зацікавленості учнів у навчальній діяльності завдяки внесенню елементів новизни.
Метою статті є окреслення шляхів використання ІКТ на уроках природознавства у початковій школі.
Виклад основного матеріалу. Навчальний предмет «Природознавство» – є формування природознавчої компетентності учнів шляхом засвоєння інтегрованих знань про природу і людину, опанування способів повчально-пізнавальної і природоохоронної діяльності, розвиток ціннісних орієнтацій у ставленні до природи. ІКТ – потужний інструмент для одержання дитиною найрізноманітнішої інформації, ефективний засіб підвищення інтересу до навчання. Запровадження інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) у початковій ланці – необхідність сьогодення, оскільки більшість дітей ознайомлюються з комп’ютером набагато раніше, ніж це їм може запропонувати школа. Необхідно враховувати, що до школи приходять нові покоління дітей, які живуть в інформаційному, динамічному, емоційно напруженому середовищі. ІКТ стають потужним багатофункціональним засобом навчання. Їх використання привчає учня жити в інформаційному середовищі, сприяє залученню школярів до інформаційної культури [3, с. 149].
Застосування ІКТ допомагає вчителю: у підготовці до уроків (електронні конспекти, розробка дидактичних матеріалів тощо); в оформленні документації; під час перевірки знань учнів; у налагодженні спілкування з батьками учнів; під час обміну з колегами досвідом роботи, власними методичними надбаннями, обговорення з ними актуальних питань навчання і виховання школярів; під час демонстрації дослідів, процесів, таблиць; у проведенні різноманітних вікторин та ігор; в одержанні й систематизації необхідної інформації тощо.
Таким чином, упровадження ІКТ на уроках полегшує роботу вчителя, а навчання дітей робить більш цікавим і ефективним [1, с.66].
Зупинимося на особливостях використання ІКТ на уроках природознавства в початковій школі.
З точки зору дидактики ІКТ на уроках природознавства дозволяють:
забезпечити зворотній зв’язок у процесі навчання;
зробити навчання більш інтенсивним, головне, ефективним за рахунок реалізації можливостей мультимедійних навчальних систем щодо дієвого і наочного подання навчального матеріалу;
підвищити у наочненість навчального процесу;
забезпечити пошук інформації із різноманітних джерел;
індивідуалізувати навчання для максимальної кількості дітей з різними стилями навчання і різними можливостями сприйняття;
організувати колективну й групову роботи;
здійснювати контроль навчальних досягнень;
створювати сприятливу атмосферу для спілкування.
Які ж шляхи використання ІКТ на уроках освітньої галузі «Природознавство»? Аналіз педагогічного досвіду дозволено стверджувати, що ІКТ використовуються з метою:
демонстрації об’єктів природи, карт, схем тощо;
демонстрації документальних фільмів, мультфільмів про природу й природні явища;
підбору текстового навчального матеріалу (віршів, загадок,оповідань, цікавих фактів тощо);
проведення навчальних ігор;
розробки дидактичних матеріалів: карток із завданнями, схем, таблиць;
демонстрації наочних посібників;
використання педагогічних програмних засобів із мультимедійною підтримкою тощо [4, с.22-27].
Так, наприклад нами розроблено електронний навчально-методичний комплекс (ЕНМК) з природознавства на тему: «Мешканці лісу». В ньому розташовані такі матеріали:
конспекти уроків;
презентація;
публікація;
різноманітні відео про тварин;
дидактичні матеріали (загадки, прислів’я, приказки, вірші, кросворди);
інтерактивні документи (плакати, тести, відповідності) тощо.
Особливої уваги заслуговують інтерактивні документи (рис.1-2).
Висновки. Отже, ІКТ у вивченні природознавства сприяє підвищенню ефективності засвоєння матеріалу, ефективному, всебічному і гармонійному розвитку дитини, розкриттю талантів учнів, суттєво впливає на зміст, форми, методи і засоби навчання. Використання ІКТ стимулює пізнавальну активність учнів, емоційну сферу та інтелектуальні почуття. За цих умов підвищується працездатність школярів, зацікавленість їх різними видами діяльності, поліпшується просторова уява, пам’ять, логічне мислення, розширюється їх світогляд. Застосування ІКТ під час вивчення природознавства сприяє реалізації особистісно-зорієнтованого підходу, поетапному засвоєнню знань, умінь та навичок, формуванню ключових компетентностей учнів. Підвищується результативність навчання.
Література
1. Дементієвська Н.П. Комп’ютерні технології для розвитку учнів та вчителів / Н.П. Дементієвська., Н.В.Мокра // Інформаційні технології і засоби навчання : зб. наук. праць / за ред. В.Ю.Бикова, Ю.О.Жука. – К. : Атака, 2005. – С. 76-95.
2. Іформаційно-комунікаційні технології та їх роль і освітньому процесі / С. Дишлєва [Електронний ресурс]. Режим доступу : http://osvita.ua/school/method/technol/6804/.
3. Маркус Н. В. Особливості застосування інформаційних технологій як засобу гуманізації навчання молодших школярів / Н.В. Маркус // Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти : зб. наук. пр. / Рівнен. держ. гуманіт. ун-т. – Рівне, 2002. – Вип. 23. – С. 171-173.
4. Таргоній О. Використання інформаційних технологій на уроках у початкових класах / О.Таргоній, Т.Чабанюк // Сучасна школа України. –2011. – № 2. – С. 42-44.
Використання ІКТ на уроках природознавства в початковій школі. У статті окреслюються шляхи й особливості використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках природознавства у початковій школі.
Ключові слова: інформаційно-комунікаційні технології, інтерактивні документи, електронний навчально-методичний комплекс.
Использование ИКТ на уроках в начальной школе. В статье определяются пути и особенности использования информационно-коммуникационных технологий на уроках в начальной школе.
Ключевые слова: информационно-коммуникационные технологии, интерактивные документы, электронный учебно-методический комплекс.
The use of ICT in class science in elementary school. The article outlines ways, and especially the use of ICT in natural science classes in elementary school.
Keywords: information and communication technology, interactive documents, electronic educational-methodical complex.
Т.О. Коваль
м. Вінниця, Україна
Застосування ІКТ на уроках природознавства в початковій школі
Постановка проблеми. На сучасному етапі розвитку суспільства інформаційні технології стали невід’ємною частиною життя людини. Вони виступають об’єднувальною основою для побудови світового інформаційного співтовариства, активно впливають на визначення вектора світового прогресу у системі шкільної освіти. Нині не можна вважати викладання уроків якісним, якщо вчитель не використовує у своїй роботі з учнями сучасні технології і методики. Тому в початковій школі, використання інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) у навчально-виховному процесі, а саме на уроках природознавства є доцільним і перспективним [4, с.12].
Аналіз попередніх досліджень. Дослідження вчених і педагогів-практиків (Л. Масол, І. Красильникова, І. Гудчина, Р. Петеліна, С. Полозова, В. Едігей, В. Скворцова) переконливо свідчать про те, що використання ІКТ під час навчально-виховного процесу має такі основні переваги: здійснюється диференціація навчального процесу; розширюється контроль за навчальною діяльністю учнів і забезпечується на цій основі зворотний зв’язок; створюються умови для підвищення рівня зацікавленості учнів у навчальній діяльності завдяки внесенню елементів новизни.
Метою статті є окреслення шляхів використання ІКТ на уроках природознавства у початковій школі.
Виклад основного матеріалу. Навчальний предмет «Природознавство» – є формування природознавчої компетентності учнів шляхом засвоєння інтегрованих знань про природу і людину, опанування способів повчально-пізнавальної і природоохоронної діяльності, розвиток ціннісних орієнтацій у ставленні до природи. ІКТ – потужний інструмент для одержання дитиною найрізноманітнішої інформації, ефективний засіб підвищення інтересу до навчання. Запровадження інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) у початковій ланці – необхідність сьогодення, оскільки більшість дітей ознайомлюються з комп’ютером набагато раніше, ніж це їм може запропонувати школа. Необхідно враховувати, що до школи приходять нові покоління дітей, які живуть в інформаційному, динамічному, емоційно напруженому середовищі. ІКТ стають потужним багатофункціональним засобом навчання. Їх використання привчає учня жити в інформаційному середовищі, сприяє залученню школярів до інформаційної культури [3, с. 149].
Застосування ІКТ допомагає вчителю: у підготовці до уроків (електронні конспекти, розробка дидактичних матеріалів тощо); в оформленні документації; під час перевірки знань учнів; у налагодженні спілкування з батьками учнів; під час обміну з колегами досвідом роботи, власними методичними надбаннями, обговорення з ними актуальних питань навчання і виховання школярів; під час демонстрації дослідів, процесів, таблиць; у проведенні різноманітних вікторин та ігор; в одержанні й систематизації необхідної інформації тощо.
Таким чином, упровадження ІКТ на уроках полегшує роботу вчителя, а навчання дітей робить більш цікавим і ефективним [1, с.66].
Зупинимося на особливостях використання ІКТ на уроках природознавства в початковій школі.
З точки зору дидактики ІКТ на уроках природознавства дозволяють:
забезпечити зворотній зв’язок у процесі навчання;
зробити навчання більш інтенсивним, головне, ефективним за рахунок реалізації можливостей мультимедійних навчальних систем щодо дієвого і наочного подання навчального матеріалу;
підвищити у наочненість навчального процесу;
забезпечити пошук інформації із різноманітних джерел;
індивідуалізувати навчання для максимальної кількості дітей з різними стилями навчання і різними можливостями сприйняття;
організувати колективну й групову роботи;
здійснювати контроль навчальних досягнень;
створювати сприятливу атмосферу для спілкування.
Які ж шляхи використання ІКТ на уроках освітньої галузі «Природознавство»? Аналіз педагогічного досвіду дозволено стверджувати, що ІКТ використовуються з метою:
демонстрації об’єктів природи, карт, схем тощо;
демонстрації документальних фільмів, мультфільмів про природу й природні явища;
підбору текстового навчального матеріалу (віршів, загадок,оповідань, цікавих фактів тощо);
проведення навчальних ігор;
розробки дидактичних матеріалів: карток із завданнями, схем, таблиць;
демонстрації наочних посібників;
використання педагогічних програмних засобів із мультимедійною підтримкою тощо [4, с.22-27].
Так, наприклад нами розроблено електронний навчально-методичний комплекс (ЕНМК) з природознавства на тему: «Мешканці лісу». В ньому розташовані такі матеріали:
конспекти уроків;
презентація;
публікація;
різноманітні відео про тварин;
дидактичні матеріали (загадки, прислів’я, приказки, вірші, кросворди);
інтерактивні документи (плакати, тести, відповідності) тощо.
Особливої уваги заслуговують інтерактивні документи (рис.1-2).
Висновки. Отже, ІКТ у вивченні природознавства сприяє підвищенню ефективності засвоєння матеріалу, ефективному, всебічному і гармонійному розвитку дитини, розкриттю талантів учнів, суттєво впливає на зміст, форми, методи і засоби навчання. Використання ІКТ стимулює пізнавальну активність учнів, емоційну сферу та інтелектуальні почуття. За цих умов підвищується працездатність школярів, зацікавленість їх різними видами діяльності, поліпшується просторова уява, пам’ять, логічне мислення, розширюється їх світогляд. Застосування ІКТ під час вивчення природознавства сприяє реалізації особистісно-зорієнтованого підходу, поетапному засвоєнню знань, умінь та навичок, формуванню ключових компетентностей учнів. Підвищується результативність навчання.
Література
1. Дементієвська Н.П. Комп’ютерні технології для розвитку учнів та вчителів / Н.П. Дементієвська., Н.В.Мокра // Інформаційні технології і засоби навчання : зб. наук. праць / за ред. В.Ю.Бикова, Ю.О.Жука. – К. : Атака, 2005. – С. 76-95.
2. Іформаційно-комунікаційні технології та їх роль і освітньому процесі / С. Дишлєва [Електронний ресурс]. Режим доступу : http://osvita.ua/school/method/technol/6804/.
3. Маркус Н. В. Особливості застосування інформаційних технологій як засобу гуманізації навчання молодших школярів / Н.В. Маркус // Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти : зб. наук. пр. / Рівнен. держ. гуманіт. ун-т. – Рівне, 2002. – Вип. 23. – С. 171-173.
4. Таргоній О. Використання інформаційних технологій на уроках у початкових класах / О.Таргоній, Т.Чабанюк // Сучасна школа України. –2011. – № 2. – С. 42-44.
Використання ІКТ на уроках природознавства в початковій школі. У статті окреслюються шляхи й особливості використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках природознавства у початковій школі.
Ключові слова: інформаційно-комунікаційні технології, інтерактивні документи, електронний навчально-методичний комплекс.
Использование ИКТ на уроках в начальной школе. В статье определяются пути и особенности использования информационно-коммуникационных технологий на уроках в начальной школе.
Ключевые слова: информационно-коммуникационные технологии, интерактивные документы, электронный учебно-методический комплекс.
The use of ICT in class science in elementary school. The article outlines ways, and especially the use of ICT in natural science classes in elementary school.
Keywords: information and communication technology, interactive documents, electronic educational-methodical complex.
Схожі теми
» ВИКОРИСТАННЯ МУЛЬТИМЕДІЙНИХ ПРЕЗЕНТАЦІЙ НА УРОКАХ ПРИРОДОЗНАВСТВА В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
» Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках математики в початковій школі
» ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ НА УРОКАХ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА
» ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ ТА ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
» ВИКОРИСТАННЯ КОМП’ЮТЕРНОГО ТЕСТУВАННЯ ЯК ЗАСОБУ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ НА УРОКАХ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
» Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках математики в початковій школі
» ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ НА УРОКАХ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА
» ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ ТА ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
» ВИКОРИСТАННЯ КОМП’ЮТЕРНОГО ТЕСТУВАННЯ ЯК ЗАСОБУ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ НА УРОКАХ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
Конференція ІМАД ВДПУ ім.М.Коцюбинського :: Ваша первая категория :: Актуальні проблеми сучасної науки та наукових досліджень 2015
Сторінка 1 з 1
Права доступу до цього форуму
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі