ВИКОРИСТАННЯ МУЛЬТИМЕДІЙНИХ ПРЕЗЕНТАЦІЙ НА УРОКАХ ПРИРОДОЗНАВСТВА В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
Конференція ІМАД ВДПУ ім.М.Коцюбинського :: Ваша первая категория :: Актуальні проблеми сучасної науки та наукових досліджень 2015
Сторінка 1 з 1
ВИКОРИСТАННЯ МУЛЬТИМЕДІЙНИХ ПРЕЗЕНТАЦІЙ НА УРОКАХ ПРИРОДОЗНАВСТВА В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
УДК 373.3.091.33:004.032. Т. О. Кривоконь
м. Вінниця, Україна
ВИКОРИСТАННЯ МУЛЬТИМЕДІЙНИХ ПРЕЗЕНТАЦІЙ НА УРОКАХ ПРИРОДОЗНАВСТВА В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
Постановка проблеми. Сучасна система освіти постійно оновлюється, зазнає змін. Важливим фактором, що визначає характер змін у системі освіти, є науково-технічний прогрес, який не мислиться без інформаційно-комунікаційних технологій. Вони постійно вдосконалюються, стають більш доступними, гнучкими.
У навчальний процес шкіл України все частіше впроваджуються мультимедійні технології навчання, серед яких важливе місце посідають мультимедійні презентації. Їх використання є одним із іефективних засобів вивчення навчальних предметів у початковій школі, адже вони дозволяють стимулювати пізнавальний інтерес учнів і вивільнити чимало часу для творчої співпраці вчителя та учня [4, с. 1].
Нині виникає проблема неякісного засвоєння навчального матеріалу на уроках природознавства в початковій школі. Зміст цього предмета складає система взаємопов’язаних понять, засвоєння учнями кожного з яких потребує спеціальної методичної підготовки вчителя. Щоб підвищити рівень засвоєння матеріалу на уроках природознавства необхідно використовувати різноманітні засоби наочності.
Мета статті полягає в обґрунтуванні необхідності використання мультимедійних презентацій на уроках природознавства у початковій школі з метою підвищення ефективності вивчення цього предмету, розвитку пізнавальної діяльності учнів; визначенні ефективних форм і методів їх застосування.
Аналіз попередніх досліджень. Оскільки проблема використання мультимедійних презентацій на уроках у початковій школі була і залишається актуальною досі, не дивно, що багато вітчизняних та зарубіжних дослідників та науковців займались вивченням цього питання. Найбільший внесок у дослідження проблем застосування мультимедійних засобів навчання в навчальному процесі внесли: Ю. Бабанський, Є. Белкін, У. Беспалько, І. Дрига, Г. Коджасапірова. Ці й інші питання розкривають на сторінках своєї роботи «Методика викладання природознавства» В. Горощенко й І. Степанов, які стверджують, що вчитель повинен володіти всіма видами, методами й формами викладання, при цьому вміти їх застосовувати [3, с. 2].
Окрім того, вже набуто певний практичний досвід використання мультимедійних презентацій у початковій школі (Ю. Громова, І. Мураль, Л. Югова та ін.), який свідчить про невпинний інтерес педагогів-практиків до пошуку шляхів ефективного використання цих засобів навчання [2, с. 1].
Виклад основного матеріалу. Насамперед слід розібратися, що собою представляє поняття «презентація». Презентація – це набір слайдів, що послідовно змінюються, на кожному з яких можна розмістити будь-який текст, малюнки, схеми, відео-аудіо фрагменти, анімацію, 3D-графіку, використовуючи при цьому різні елементи оформлення.
Слайд – це окремий кадр презентації, що може містити в собі заголовок, текст, графіку, діаграми, відео-фрагменти, анімацію тощо [2, с. 3].
Програма Microsoft PowerPoint призначена для створення та демонстрації мультимедійних презентацій. За допомогою цих презентацій можна демонструвати різноманітні ілюстрації, фото- і відеоматеріали, портрети, механізми і явища. Microsoft PowerPoint забезпечує користувачів потужними функціями роботи з текстом, включаючи окреслення контуру тексту, засоби для малювання, побудови діаграм, широкий набір стандартних ілюстрацій тощо [2, с. 3].
Мультимедійна форма дозволяє подати матеріал як систему яскравих опорних образів, наповнених вичерпною структурованою інформацією в алгоритмічному порядку. Мета такого подання навчальної інформації, перш за все, у формуванні у школярів системи образного мислення [4].
Кожен учитель знає, як відбувається запам’ятовування інформації: якщо інформація сприймається тільки слухом, засвоюється 20% її обсягу; якщо лише за допомогою зору, запам’ятовується 30% матеріалу. За умови комбінованого поєднання «включення» слухового й зорового каналів інформації учень спроможний засвоїти до 60% інформації. А застосування мультимедіа дає змогу об’єднати текст, звук, графічне зображення, відеозображення та ще й улюблену дітьми анімацію (мультиплікацію). Таким чином, використання мультимедіа значно сприяє засвоєнню навчальної інформації кожним школярем [5].
Мультимедійна презентація є одним з найбільш поширених засобів унаочнення навчального матеріалу. Інформативність електронних презентацій набагато вище традиційних за рахунок мультимедійності – наявності не лише тексту і графіки, але й анімації, відео та звуку. Такі презентації надають можливості здійснювати віртуальну взаємодію користувача з об’єктами або процесами пізнання, які знаходять своє відображення на екрані [1].
Тож враховуючи переваги мультимедійних презентацій, можна дійти до висновку, що доцільне використання таких засобів на уроках природознавства буде сприяти розвитку самостійності та творчих здібностей учнів. Застосування мультимедійніх презентацій зробить урок природознавства в початковій школі більш наочним і цікавим, оживить його, дозволить зв’язати його з дійсністю. Вони наповнять ці уроки музикою, звуками природи; сприятимуть здійсненню диференціації та індивідуалізації навчання, формуванню знань, посилять міжпредметні зв’язки. Все це створює можливість покращити якість навчання.
Використання мультимедійних презентацій дозволить учителеві зручно й ефективно візуалізувати статичну й динамічну інформацію, самостійно готувати завдання, підбирати навчальний матеріал, що відповідає змісту конкретної теми уроку природознавства [1, с. 5]. Наприклад, учитель може легко підготувати для молодших школярів навчальну презентацію з курсу «Природознавство» за темою «Жива та нежива природа» у 1 класі. Пропонуємо ознайомитись з фрагментами такої презентації.
Підготовка зазначеного уроку викликає низку труднощів, які пов’язані з необхідністю продемонструвати учням цілий ряд наочності, яка б сприяли кращому засвоєнню об’єктів живої та неживої природи. За цих умов засобом унаочнення виступають картинки, схеми, навчальні відео фрагменти, які зручно розмістити і відтворити в межах навчальної мультимедійної презентації (рис.1-2).
Під час використання мультимедійної презентації в процесі пояснення теми уроку не обов’язково дотримуватися лінійної послідовності кадрів для показу цікавих унаочнень теми. На екрані можуть також з’являтися визначення, схеми, які діти зможуть записати в зошит, тоді як учитель, не витрачаючи час на повторення, встигне розповісти більше.
Презентація повинна бути короткою, доступною і композиційно завершеною. Її тривалість за сценарієм повинна складати не більше 20-30 хвилин при кількості 20-25 слайдів, причому демонстрація одного слайду займає близько 1 хвилину [4].
Цікавою знахідкою для вчителя початкових класів може стати створення в мультимедійній презентації інтерактивних ігор, які сприятимують пізнавальній активності учнів та їх зацікавленості. Вони допоможуть перетворити урок із формального заучування матеріалу на захоплюючу гру відкриття нових знань та відкриттів. Учні початкової школи з радістю будуть йти на такі уроки природознавства, і результативність їх навчання значно поліпшиться.
Однією з таких інтерактивних ігор може бути гра «Що зайве?». Її доцільно використовувати на етапі закріплення нового матеріалу. Учні в такій грі мають визначити елемент, який зайвий із ряду зображень, і натиснути на ньому. Якщо відповідь правильна – картинка зафарбується у зелений колір, якщо неправильна – у червоний (рис. 3).
Також ефективною та цікавою для закріплення нового матеріалу буде інтерактивна гра «Правильно розподіли». Учні мають розподілити зображення об’єктів живої та неживої природи на дві колонки (рис. 4).
Розгадування учнями загадок на уроках природознавства сприяє розвитку в них мислення, творчої уяви, фантазії, пам’яті. Тому доцільне буде їх використання в інтерактивній грі. Відгадавши загадку, учні обирають зображення, яке було б її відповіддю і приєднують відповідну картинку до загадки (рис. 5).
У мультимедійній презентації є також можливість монтування аудіо- та відео-фрагментів для демонстрації, наприклад, об’єктів природи в динаміці, або слухання звуків природи.
Висновки. Отже, створення та застосування мультимедійних презентацій на уроках природознавства дає максимальний ефект у початковій школі. Їх використання забезпечує значний потенціал розвитку молодших школярів, здійснює вплив на емоційну сферу учнів, сприяє підвищенню рівня засвоєння матеріалу, пізнавальної активності, підвищенню інтересу до предмета та навчання взагалі, активізації навчальної діяльності. Життєвий досвід учнів ще досить незначний і тому все, що можна демонструвати за допомогою комп’ютерної техніки, створить на цих уроках особливу атмосферу та настрій.
Завдяки таким можливостям мультимедійної презентації, як вставка зображень, створення схем, таблиць, монтування аудіо- та відео-фрагментів, створення інтерактивних ігор, учитель може з легкістю зацікавити учнів у вивченні предмету, зокрема природознавства і зробити його захоплюючим та доступним для дитячого сприйняття.
Література
1. Використання мультимедійних засобів навчання на уроках в початкових класах [Електронний ресурс] / І. Кузьміна Режим доступу : mdu.edu.ua/upload/Kuzmina,Mironenko.doc.
2. Використання мультимедійних технологій під час уроків у початкових класах [Електронний ресурс] / А. О. Голобородько Режим доступу: https://vk.com/doc160116934_430367070?hash=0a1d83fb7f9dd9b808&dl=c20d1ee2ab6c5175a7.
3. Використання технічних засобів навчання на уроках природознавства [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.bestreferat.ru/referat-194241.html.
4. Застосування мультимедійних презентацій в навчальному процесі [Електронний ресурс] / К. Мельник Режим доступу : http://navigator.rv.ua/index.php?option=com_content&task=view&id=1769&Itemid=30.
5. Клюєва Т. Реалізація принципу наочності на уроках у початковій школі засобами інформаційних технологій навчання / Т. Клюєва // Таврійський вісник освіти. – 2013. – №3(43). – С. 10-16.
Анотація. Використання мультимедійних презентацій на уроках природознавства в початковій школі. У статті обґрунтовується необхідність використання мультимедійних презентацій на уроках природознавства в початковій школі з метою підвищення ефективності навчального процесу; розкриваються позитивні сторони даних технологій.
Ключові слова: мультимедійна презентація, інтерактивна гра, комп’ютерні технології.
Аннотация. Использование мультимедийных презентаций на уроках в начальной школе. В статье обосновывается необходимость использования мультимедийных презентаций на уроках в начальной школе; раскрываются положительные стороны данных технологий.
Ключевые слова: мультимедийная презентация, интерактивная игра, компьютерные технологии.
Annotation. Using multimedia presentations on the lessons of science in elementary school. The article substantiates the need for multimedia presentations on the lessons of science in elementary school; revealed the positive aspects of these technologies.
Keywords: multimedia presentation, interactive game, computer technologies.
м. Вінниця, Україна
ВИКОРИСТАННЯ МУЛЬТИМЕДІЙНИХ ПРЕЗЕНТАЦІЙ НА УРОКАХ ПРИРОДОЗНАВСТВА В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
Постановка проблеми. Сучасна система освіти постійно оновлюється, зазнає змін. Важливим фактором, що визначає характер змін у системі освіти, є науково-технічний прогрес, який не мислиться без інформаційно-комунікаційних технологій. Вони постійно вдосконалюються, стають більш доступними, гнучкими.
У навчальний процес шкіл України все частіше впроваджуються мультимедійні технології навчання, серед яких важливе місце посідають мультимедійні презентації. Їх використання є одним із іефективних засобів вивчення навчальних предметів у початковій школі, адже вони дозволяють стимулювати пізнавальний інтерес учнів і вивільнити чимало часу для творчої співпраці вчителя та учня [4, с. 1].
Нині виникає проблема неякісного засвоєння навчального матеріалу на уроках природознавства в початковій школі. Зміст цього предмета складає система взаємопов’язаних понять, засвоєння учнями кожного з яких потребує спеціальної методичної підготовки вчителя. Щоб підвищити рівень засвоєння матеріалу на уроках природознавства необхідно використовувати різноманітні засоби наочності.
Мета статті полягає в обґрунтуванні необхідності використання мультимедійних презентацій на уроках природознавства у початковій школі з метою підвищення ефективності вивчення цього предмету, розвитку пізнавальної діяльності учнів; визначенні ефективних форм і методів їх застосування.
Аналіз попередніх досліджень. Оскільки проблема використання мультимедійних презентацій на уроках у початковій школі була і залишається актуальною досі, не дивно, що багато вітчизняних та зарубіжних дослідників та науковців займались вивченням цього питання. Найбільший внесок у дослідження проблем застосування мультимедійних засобів навчання в навчальному процесі внесли: Ю. Бабанський, Є. Белкін, У. Беспалько, І. Дрига, Г. Коджасапірова. Ці й інші питання розкривають на сторінках своєї роботи «Методика викладання природознавства» В. Горощенко й І. Степанов, які стверджують, що вчитель повинен володіти всіма видами, методами й формами викладання, при цьому вміти їх застосовувати [3, с. 2].
Окрім того, вже набуто певний практичний досвід використання мультимедійних презентацій у початковій школі (Ю. Громова, І. Мураль, Л. Югова та ін.), який свідчить про невпинний інтерес педагогів-практиків до пошуку шляхів ефективного використання цих засобів навчання [2, с. 1].
Виклад основного матеріалу. Насамперед слід розібратися, що собою представляє поняття «презентація». Презентація – це набір слайдів, що послідовно змінюються, на кожному з яких можна розмістити будь-який текст, малюнки, схеми, відео-аудіо фрагменти, анімацію, 3D-графіку, використовуючи при цьому різні елементи оформлення.
Слайд – це окремий кадр презентації, що може містити в собі заголовок, текст, графіку, діаграми, відео-фрагменти, анімацію тощо [2, с. 3].
Програма Microsoft PowerPoint призначена для створення та демонстрації мультимедійних презентацій. За допомогою цих презентацій можна демонструвати різноманітні ілюстрації, фото- і відеоматеріали, портрети, механізми і явища. Microsoft PowerPoint забезпечує користувачів потужними функціями роботи з текстом, включаючи окреслення контуру тексту, засоби для малювання, побудови діаграм, широкий набір стандартних ілюстрацій тощо [2, с. 3].
Мультимедійна форма дозволяє подати матеріал як систему яскравих опорних образів, наповнених вичерпною структурованою інформацією в алгоритмічному порядку. Мета такого подання навчальної інформації, перш за все, у формуванні у школярів системи образного мислення [4].
Кожен учитель знає, як відбувається запам’ятовування інформації: якщо інформація сприймається тільки слухом, засвоюється 20% її обсягу; якщо лише за допомогою зору, запам’ятовується 30% матеріалу. За умови комбінованого поєднання «включення» слухового й зорового каналів інформації учень спроможний засвоїти до 60% інформації. А застосування мультимедіа дає змогу об’єднати текст, звук, графічне зображення, відеозображення та ще й улюблену дітьми анімацію (мультиплікацію). Таким чином, використання мультимедіа значно сприяє засвоєнню навчальної інформації кожним школярем [5].
Мультимедійна презентація є одним з найбільш поширених засобів унаочнення навчального матеріалу. Інформативність електронних презентацій набагато вище традиційних за рахунок мультимедійності – наявності не лише тексту і графіки, але й анімації, відео та звуку. Такі презентації надають можливості здійснювати віртуальну взаємодію користувача з об’єктами або процесами пізнання, які знаходять своє відображення на екрані [1].
Тож враховуючи переваги мультимедійних презентацій, можна дійти до висновку, що доцільне використання таких засобів на уроках природознавства буде сприяти розвитку самостійності та творчих здібностей учнів. Застосування мультимедійніх презентацій зробить урок природознавства в початковій школі більш наочним і цікавим, оживить його, дозволить зв’язати його з дійсністю. Вони наповнять ці уроки музикою, звуками природи; сприятимуть здійсненню диференціації та індивідуалізації навчання, формуванню знань, посилять міжпредметні зв’язки. Все це створює можливість покращити якість навчання.
Використання мультимедійних презентацій дозволить учителеві зручно й ефективно візуалізувати статичну й динамічну інформацію, самостійно готувати завдання, підбирати навчальний матеріал, що відповідає змісту конкретної теми уроку природознавства [1, с. 5]. Наприклад, учитель може легко підготувати для молодших школярів навчальну презентацію з курсу «Природознавство» за темою «Жива та нежива природа» у 1 класі. Пропонуємо ознайомитись з фрагментами такої презентації.
Підготовка зазначеного уроку викликає низку труднощів, які пов’язані з необхідністю продемонструвати учням цілий ряд наочності, яка б сприяли кращому засвоєнню об’єктів живої та неживої природи. За цих умов засобом унаочнення виступають картинки, схеми, навчальні відео фрагменти, які зручно розмістити і відтворити в межах навчальної мультимедійної презентації (рис.1-2).
Під час використання мультимедійної презентації в процесі пояснення теми уроку не обов’язково дотримуватися лінійної послідовності кадрів для показу цікавих унаочнень теми. На екрані можуть також з’являтися визначення, схеми, які діти зможуть записати в зошит, тоді як учитель, не витрачаючи час на повторення, встигне розповісти більше.
Презентація повинна бути короткою, доступною і композиційно завершеною. Її тривалість за сценарієм повинна складати не більше 20-30 хвилин при кількості 20-25 слайдів, причому демонстрація одного слайду займає близько 1 хвилину [4].
Цікавою знахідкою для вчителя початкових класів може стати створення в мультимедійній презентації інтерактивних ігор, які сприятимують пізнавальній активності учнів та їх зацікавленості. Вони допоможуть перетворити урок із формального заучування матеріалу на захоплюючу гру відкриття нових знань та відкриттів. Учні початкової школи з радістю будуть йти на такі уроки природознавства, і результативність їх навчання значно поліпшиться.
Однією з таких інтерактивних ігор може бути гра «Що зайве?». Її доцільно використовувати на етапі закріплення нового матеріалу. Учні в такій грі мають визначити елемент, який зайвий із ряду зображень, і натиснути на ньому. Якщо відповідь правильна – картинка зафарбується у зелений колір, якщо неправильна – у червоний (рис. 3).
Також ефективною та цікавою для закріплення нового матеріалу буде інтерактивна гра «Правильно розподіли». Учні мають розподілити зображення об’єктів живої та неживої природи на дві колонки (рис. 4).
Розгадування учнями загадок на уроках природознавства сприяє розвитку в них мислення, творчої уяви, фантазії, пам’яті. Тому доцільне буде їх використання в інтерактивній грі. Відгадавши загадку, учні обирають зображення, яке було б її відповіддю і приєднують відповідну картинку до загадки (рис. 5).
У мультимедійній презентації є також можливість монтування аудіо- та відео-фрагментів для демонстрації, наприклад, об’єктів природи в динаміці, або слухання звуків природи.
Висновки. Отже, створення та застосування мультимедійних презентацій на уроках природознавства дає максимальний ефект у початковій школі. Їх використання забезпечує значний потенціал розвитку молодших школярів, здійснює вплив на емоційну сферу учнів, сприяє підвищенню рівня засвоєння матеріалу, пізнавальної активності, підвищенню інтересу до предмета та навчання взагалі, активізації навчальної діяльності. Життєвий досвід учнів ще досить незначний і тому все, що можна демонструвати за допомогою комп’ютерної техніки, створить на цих уроках особливу атмосферу та настрій.
Завдяки таким можливостям мультимедійної презентації, як вставка зображень, створення схем, таблиць, монтування аудіо- та відео-фрагментів, створення інтерактивних ігор, учитель може з легкістю зацікавити учнів у вивченні предмету, зокрема природознавства і зробити його захоплюючим та доступним для дитячого сприйняття.
Література
1. Використання мультимедійних засобів навчання на уроках в початкових класах [Електронний ресурс] / І. Кузьміна Режим доступу : mdu.edu.ua/upload/Kuzmina,Mironenko.doc.
2. Використання мультимедійних технологій під час уроків у початкових класах [Електронний ресурс] / А. О. Голобородько Режим доступу: https://vk.com/doc160116934_430367070?hash=0a1d83fb7f9dd9b808&dl=c20d1ee2ab6c5175a7.
3. Використання технічних засобів навчання на уроках природознавства [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.bestreferat.ru/referat-194241.html.
4. Застосування мультимедійних презентацій в навчальному процесі [Електронний ресурс] / К. Мельник Режим доступу : http://navigator.rv.ua/index.php?option=com_content&task=view&id=1769&Itemid=30.
5. Клюєва Т. Реалізація принципу наочності на уроках у початковій школі засобами інформаційних технологій навчання / Т. Клюєва // Таврійський вісник освіти. – 2013. – №3(43). – С. 10-16.
Анотація. Використання мультимедійних презентацій на уроках природознавства в початковій школі. У статті обґрунтовується необхідність використання мультимедійних презентацій на уроках природознавства в початковій школі з метою підвищення ефективності навчального процесу; розкриваються позитивні сторони даних технологій.
Ключові слова: мультимедійна презентація, інтерактивна гра, комп’ютерні технології.
Аннотация. Использование мультимедийных презентаций на уроках в начальной школе. В статье обосновывается необходимость использования мультимедийных презентаций на уроках в начальной школе; раскрываются положительные стороны данных технологий.
Ключевые слова: мультимедийная презентация, интерактивная игра, компьютерные технологии.
Annotation. Using multimedia presentations on the lessons of science in elementary school. The article substantiates the need for multimedia presentations on the lessons of science in elementary school; revealed the positive aspects of these technologies.
Keywords: multimedia presentation, interactive game, computer technologies.
Схожі теми
» Застосування ІКТ на уроках природознавства в початковій школі
» Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках математики в початковій школі
» ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ НА УРОКАХ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА
» ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ ТА ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
» ВИКОРИСТАННЯ КОМП’ЮТЕРНОГО ТЕСТУВАННЯ ЯК ЗАСОБУ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ НА УРОКАХ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
» Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках математики в початковій школі
» ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ НА УРОКАХ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА
» ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ ТА ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
» ВИКОРИСТАННЯ КОМП’ЮТЕРНОГО ТЕСТУВАННЯ ЯК ЗАСОБУ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ НА УРОКАХ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
Конференція ІМАД ВДПУ ім.М.Коцюбинського :: Ваша первая категория :: Актуальні проблеми сучасної науки та наукових досліджень 2015
Сторінка 1 з 1
Права доступу до цього форуму
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі
|
|