Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках математики в початковій школі
Конференція ІМАД ВДПУ ім.М.Коцюбинського :: Ваша первая категория :: Актуальні проблеми сучасної науки та наукових досліджень 2015
Сторінка 1 з 1
Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках математики в початковій школі
УДК [373.3.091.33:004.9]:51 А.П. Джуринська
м. Вінниця, Україна
Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках математики в початковій школі
Постановка проблеми. У зв’язку з активним розвитком інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) та їх упровадженням у різні сфери життя все більшої актуальності набуває формування інформаційної культури сучасних школярів. Інформаційні технології – це, з одного боку, потужний інструмент для одержання дитиною найрізноманітнішої інформації, з іншого – ефективний засіб підвищення інтересу до навчання та формування мотивації, використання наочності, забезпечення науковості. Уроки з комп’ютерною підтримкою викликають велику зацікавленість в учнів, забезпечують можливість ефективно використовувати диференційований підхід у навчальному процесі. Тому їх необхідно активно використовувати у навчальному процесі. Одним із предметів, де найбільш виправдано використовують комп’ютер – математика [6].
Аналіз попередніх досліджень. Проблемою використання інформаційно-комунікаційних технологій займалися такі вчені та педагоги-практики: О. Пометун, Л. Пироженко, Л. Аристова, Л. Масол, В. Едігей,
І. Красильникова, І. Гудчина, Р. Петеліна, С. Полозова, В. Скворцова.
Мета статті полягає в окресленні шляхів використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках математики у початковій школі, виокремленні функцій комп’ютера на уроках математики.
Виклад основного матеріалу. Застосування ІКТ на уроках математики дозволяє вчителю скоротити час на вивчення матеріалу за рахунок наочності і швидкості виконання роботи, перевірити знання учнів в інтерактивному режимі, що підвищує ефективність навчання, допомагає реалізувати весь потенціал особистості – пізнавальний, морально-етичний, творчий, комунікативний і естетичний, сприяє розвитку інтелекту, інформаційної культури учнів, робить уроки яскравими та цікавими.
Використання ІКТ у навчальному процесі передбачає підвищення якості освіти, тобто вирішення однієї з нагальних проблем для сучасного суспільства [2].
Учитель, що йде в ногу з часом, сьогодні психологічно та технічно готовий використовувати ІКТ у викладанні. Будь-який етап уроку можна оживити завдяки використанню комп’ютера. Використання ІКТ під час уроку математики уможливлює застосування таких методів:
– пояснювально-ілюстративного, який передбачає використання ілюстрацій, таблиць, малюнків, схем у супроводі розповіді вчителя. Допомагає у цьому програми для створення презентацій , що сприяє розвитку пізнавальної активності учнів, передачі додаткової цікавої інформації, забезпечення принципу наочності.
Наприклад, під час вивчення нумерації в межах першого десятка вчитель може створити певні таблиці натурального ряду чисел.
До цієї таблиці можна застосувати різноманітні види завдань.
- назвіть числа, які йдуть за п'ятіркою (зміщені праворуч від 5);
- назвіть числа, менші від 8 (розміщені ліворуч від цієї цифри);
- між якими числами стоїть З?;
– контрольно-діагностичного. Зокрема використання тестування, як методу швидкого виявлення рівня знань, умінь та навичок учнів на різних етапах навчального процесу;
– практичного, який забезпечується використанням графічних программ і редакторів, що сприяє розвитку творчих здібностей, мислення, підвищує інтерес школярів до предметів.
Наприклад, можна запропонувати завдання на встановлення відповідності, тобто дітям потрібно відшукати правильну відповідь і з’єднати стрілочкою хмаринку із сонечком. (рис. 1)
– проблемно-пошукового на етапах повідомлення теми та мети уроку, мотивації навчальної діяльності, сприймання нового матеріалу з використанням відео програм, що створює проблемну ситуацію, сприяє зацікавленню учнів та розвитку їх мислення і мовлення;
– репродуктивного;
– ігрового тощо [4, с. 17].
ІКТ можна розглядати як засіб доступу до навчальної інформації, яка за¬безпечує можливості пошуку, збору та роботи з джерелом, у тому числі в ме¬режі Інтернет, а також засіб одержання та зберігання інформації [2].
Виокремимо функції комп’ютера на уроках математики :
контролюючий пристрій;
навчальний тренажер;
моделюючий пристрій;
інформаційно-довідникове джерело;
ігрове навчальне середовище тощо.
Більш детально охарактеризуємо ці можливості.
Компютер – контролюючий пристрій: використовуться різноманітні навчально-тестуючі програми в залежності від поставлених задач. Адже, тест дає можливість перевірити теоретичні знання, та більш краще розширити можливості для перевірки просторового уявлення учнів.
Компютер – навчальний тренажер: з його допомогою можна налаштувати виконання тренувальних вправ типу: «знайди помилку», «встанови закономірність», вдосконалення усного рахунку, тренування обчислювальних навичок.
Компютер – моделюючий пристрій: у цьому сенсі комп’ютер найбільш продуктивно можна використовувати на уроках геометрії для показу та створення динамічних та анімаційних моделей.
Компютер – інформаційно-довідникове джерело, яке можна використовувати як на уроці, так і в організації позакласних заходів, підготовці до олімпіад та конкурсів.
Компютер – ігрове навчальне середовище, за допомогою якого легко створити на уроці цікаву ігрову ситуацію [2].
Використання комп’ютерних програм на уроках математики розвиває інтерес до вивчення предмета, підвищує ефективність самостійної роботи учнів, індивідуалізує процес навчання шляхом: покращення наочності навчання, сприяння формуванню абстрактних уявлень про математичні моделі, поглиблення самостійності вивчення курсу, створення комфортних умов проведення різних форм контролю знань, що допомагає в розробці індивідуальних заходів для корекції знань учнів у межах досягнення визначених цілей навчання [5, с. 75].
Комп’ютер допомагає розвивати розумові здібності: швидкість мислення, пам’ять, уміння переключати увагу. Програмні засоби використовуються у трьох напрямах: ілюстративному, схематичному та інтерактивному.
Схематичний метод дозволяє скористатися можливостями комп’ютерних програм для побудови структурно-логічних схем та опорних конспектів. Після комп’ютерної обробки опорні конспекти стають більш наочними, цікавими. Для розробки таких документів можна застосовувати офісні програми, карти знань, графічні редактори тощо.
Важливим є використання на уроках математики мультимедійних засобів навчання, які допомагають посилити мотивацію навчання, урізноманітнюють форми подання інформації, посилюють співтворчість учителя та учня на уроці, розширюють самостійність учня [4, с. 62].
Аналіз педагогічного досвіду переконує, що комп’ютер дозволяє підсилити мотивацію до навчання завдяки:
- створенню активного діалогу учня з комп’ютером;
- розмаїтості й барвистості інформації (текс + звук + колір + анімація);
- орієнтації навчання на успіх;
- використанню ігрової форми спілкування людини з машиною;
- дружність інтерфейсу програмних засобів.
На нашу думку найбільш ефективними шляхами використання комп’ютера на уроках математики є :
- під час проведення усного рахунку (можливість оперативно прогнозувати завдання і коригувати результати їх виконання);
- під час вивчення нового матеріалу (ілюстрація наочності мультимедійними засобами; мотивація засвоєння нового поняття; моделювання);
- під час перевірки фронтальних самостійних робіт (швидкий контроль результатів);
- під час розв’язання завдань повчального характеру (виконання малюнків, складання плану роботи; напрацювання певних навичок і умінь);
- з метою дослідницької діяльності учнів;
- з метою інтеграції предметів природничо-математичного циклу [6].
Отже, використання ІКТ на уроках математики у початковій школі уможливлює підвищення якості навчання, формування необхідних ключових та предметних компетентностей, навичок практичного застосування набутих знань, створює умови для ефективної взаємодії педагогів із учнями та батьками, розвиває творчі здібності, що є необхідною умовою подальшої максимальної реалізації особистості в сучасному житті [1, с. 36 ].
Література
1. Білоконна Н. І. До проблеми використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчальному процесі / Н. Білоконна, С. Білоконний. – Тираспіль, 2003. – 53 с.
2. Використання ІКТ на уроках математики [Електронний ресурс] –Режим доступу:
http://kruvchynka.ucoz.ua/publ/vikoristannja_informacijno_komunikacijnoji_tekhnologiji_na_urokakh_matematiki/1-1-0-12
3. Зубик Л.М. Використання інформаційно-комунікаційних теноло¬гій на уроках математики [Електронний ресурс] / Л.М.Зубик. – Режим доступу: http://chemrmk.ucoz.ua/publ/vikoristannja_informacijno_komunikacijnikh_tekhnologij_na_urokakh_matematiki/1-1-0-5
4. Каракай Н. І. Використання інформаційно-комунікативних технологій у навчально-виховному процесі учнів початкової школи : метод. посібн. / Н. І. Каракай – Умань, 2015. – 85 с.
5. Маркус Н. В. Особливості застосування інформаційних техноло-гій як засобу гуманізації навчання молодших школярів / Н.В.Маркус. – Рівне : держ. гуманіт. ун-т, 2002. – 173 с.
6. Музиченко В. А. Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках математики [Електронний ресурс] / В. А. Музиченко –Режим доступу:
http://mva.ucoz.ua/publ/vikoristannja_informacijno_komunikacijnikh_tekhnologij_na_urokakh_matematiki/1-1-0-2
Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках математики у початковій школі. У статті розкриваються шляхи використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках математики в початковій школі. Виокремлюються функції комп’ютера на уроках математики.
Ключові слова: інформаційно-комунікаційні технології, комп’ютер, наочність, інтерактивність.
Использование информационно-коммуникационных технологий на уроках математики в начальной школе. В статье раскрываются пути использования информационно-коммуникационных технологий на уроках математики в начальной школе. Выделяются функции компьютера на уроках математики.
Ключевые слова: информационно-коммуникационные технологии, компьютер, наглядность, интерактивность.
The use of information and communication technology in mathematics lessons in primary school. The article describes ways of using information and communication technology in mathematics lessons in primary school. Stand out features of the computer in mathematics lessons.
Keywords: information and communication technology, computer, visibility, interactivity.
м. Вінниця, Україна
Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках математики в початковій школі
Постановка проблеми. У зв’язку з активним розвитком інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) та їх упровадженням у різні сфери життя все більшої актуальності набуває формування інформаційної культури сучасних школярів. Інформаційні технології – це, з одного боку, потужний інструмент для одержання дитиною найрізноманітнішої інформації, з іншого – ефективний засіб підвищення інтересу до навчання та формування мотивації, використання наочності, забезпечення науковості. Уроки з комп’ютерною підтримкою викликають велику зацікавленість в учнів, забезпечують можливість ефективно використовувати диференційований підхід у навчальному процесі. Тому їх необхідно активно використовувати у навчальному процесі. Одним із предметів, де найбільш виправдано використовують комп’ютер – математика [6].
Аналіз попередніх досліджень. Проблемою використання інформаційно-комунікаційних технологій займалися такі вчені та педагоги-практики: О. Пометун, Л. Пироженко, Л. Аристова, Л. Масол, В. Едігей,
І. Красильникова, І. Гудчина, Р. Петеліна, С. Полозова, В. Скворцова.
Мета статті полягає в окресленні шляхів використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках математики у початковій школі, виокремленні функцій комп’ютера на уроках математики.
Виклад основного матеріалу. Застосування ІКТ на уроках математики дозволяє вчителю скоротити час на вивчення матеріалу за рахунок наочності і швидкості виконання роботи, перевірити знання учнів в інтерактивному режимі, що підвищує ефективність навчання, допомагає реалізувати весь потенціал особистості – пізнавальний, морально-етичний, творчий, комунікативний і естетичний, сприяє розвитку інтелекту, інформаційної культури учнів, робить уроки яскравими та цікавими.
Використання ІКТ у навчальному процесі передбачає підвищення якості освіти, тобто вирішення однієї з нагальних проблем для сучасного суспільства [2].
Учитель, що йде в ногу з часом, сьогодні психологічно та технічно готовий використовувати ІКТ у викладанні. Будь-який етап уроку можна оживити завдяки використанню комп’ютера. Використання ІКТ під час уроку математики уможливлює застосування таких методів:
– пояснювально-ілюстративного, який передбачає використання ілюстрацій, таблиць, малюнків, схем у супроводі розповіді вчителя. Допомагає у цьому програми для створення презентацій , що сприяє розвитку пізнавальної активності учнів, передачі додаткової цікавої інформації, забезпечення принципу наочності.
Наприклад, під час вивчення нумерації в межах першого десятка вчитель може створити певні таблиці натурального ряду чисел.
До цієї таблиці можна застосувати різноманітні види завдань.
- назвіть числа, які йдуть за п'ятіркою (зміщені праворуч від 5);
- назвіть числа, менші від 8 (розміщені ліворуч від цієї цифри);
- між якими числами стоїть З?;
– контрольно-діагностичного. Зокрема використання тестування, як методу швидкого виявлення рівня знань, умінь та навичок учнів на різних етапах навчального процесу;
– практичного, який забезпечується використанням графічних программ і редакторів, що сприяє розвитку творчих здібностей, мислення, підвищує інтерес школярів до предметів.
Наприклад, можна запропонувати завдання на встановлення відповідності, тобто дітям потрібно відшукати правильну відповідь і з’єднати стрілочкою хмаринку із сонечком. (рис. 1)
– проблемно-пошукового на етапах повідомлення теми та мети уроку, мотивації навчальної діяльності, сприймання нового матеріалу з використанням відео програм, що створює проблемну ситуацію, сприяє зацікавленню учнів та розвитку їх мислення і мовлення;
– репродуктивного;
– ігрового тощо [4, с. 17].
ІКТ можна розглядати як засіб доступу до навчальної інформації, яка за¬безпечує можливості пошуку, збору та роботи з джерелом, у тому числі в ме¬режі Інтернет, а також засіб одержання та зберігання інформації [2].
Виокремимо функції комп’ютера на уроках математики :
контролюючий пристрій;
навчальний тренажер;
моделюючий пристрій;
інформаційно-довідникове джерело;
ігрове навчальне середовище тощо.
Більш детально охарактеризуємо ці можливості.
Компютер – контролюючий пристрій: використовуться різноманітні навчально-тестуючі програми в залежності від поставлених задач. Адже, тест дає можливість перевірити теоретичні знання, та більш краще розширити можливості для перевірки просторового уявлення учнів.
Компютер – навчальний тренажер: з його допомогою можна налаштувати виконання тренувальних вправ типу: «знайди помилку», «встанови закономірність», вдосконалення усного рахунку, тренування обчислювальних навичок.
Компютер – моделюючий пристрій: у цьому сенсі комп’ютер найбільш продуктивно можна використовувати на уроках геометрії для показу та створення динамічних та анімаційних моделей.
Компютер – інформаційно-довідникове джерело, яке можна використовувати як на уроці, так і в організації позакласних заходів, підготовці до олімпіад та конкурсів.
Компютер – ігрове навчальне середовище, за допомогою якого легко створити на уроці цікаву ігрову ситуацію [2].
Використання комп’ютерних програм на уроках математики розвиває інтерес до вивчення предмета, підвищує ефективність самостійної роботи учнів, індивідуалізує процес навчання шляхом: покращення наочності навчання, сприяння формуванню абстрактних уявлень про математичні моделі, поглиблення самостійності вивчення курсу, створення комфортних умов проведення різних форм контролю знань, що допомагає в розробці індивідуальних заходів для корекції знань учнів у межах досягнення визначених цілей навчання [5, с. 75].
Комп’ютер допомагає розвивати розумові здібності: швидкість мислення, пам’ять, уміння переключати увагу. Програмні засоби використовуються у трьох напрямах: ілюстративному, схематичному та інтерактивному.
Схематичний метод дозволяє скористатися можливостями комп’ютерних програм для побудови структурно-логічних схем та опорних конспектів. Після комп’ютерної обробки опорні конспекти стають більш наочними, цікавими. Для розробки таких документів можна застосовувати офісні програми, карти знань, графічні редактори тощо.
Важливим є використання на уроках математики мультимедійних засобів навчання, які допомагають посилити мотивацію навчання, урізноманітнюють форми подання інформації, посилюють співтворчість учителя та учня на уроці, розширюють самостійність учня [4, с. 62].
Аналіз педагогічного досвіду переконує, що комп’ютер дозволяє підсилити мотивацію до навчання завдяки:
- створенню активного діалогу учня з комп’ютером;
- розмаїтості й барвистості інформації (текс + звук + колір + анімація);
- орієнтації навчання на успіх;
- використанню ігрової форми спілкування людини з машиною;
- дружність інтерфейсу програмних засобів.
На нашу думку найбільш ефективними шляхами використання комп’ютера на уроках математики є :
- під час проведення усного рахунку (можливість оперативно прогнозувати завдання і коригувати результати їх виконання);
- під час вивчення нового матеріалу (ілюстрація наочності мультимедійними засобами; мотивація засвоєння нового поняття; моделювання);
- під час перевірки фронтальних самостійних робіт (швидкий контроль результатів);
- під час розв’язання завдань повчального характеру (виконання малюнків, складання плану роботи; напрацювання певних навичок і умінь);
- з метою дослідницької діяльності учнів;
- з метою інтеграції предметів природничо-математичного циклу [6].
Отже, використання ІКТ на уроках математики у початковій школі уможливлює підвищення якості навчання, формування необхідних ключових та предметних компетентностей, навичок практичного застосування набутих знань, створює умови для ефективної взаємодії педагогів із учнями та батьками, розвиває творчі здібності, що є необхідною умовою подальшої максимальної реалізації особистості в сучасному житті [1, с. 36 ].
Література
1. Білоконна Н. І. До проблеми використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчальному процесі / Н. Білоконна, С. Білоконний. – Тираспіль, 2003. – 53 с.
2. Використання ІКТ на уроках математики [Електронний ресурс] –Режим доступу:
http://kruvchynka.ucoz.ua/publ/vikoristannja_informacijno_komunikacijnoji_tekhnologiji_na_urokakh_matematiki/1-1-0-12
3. Зубик Л.М. Використання інформаційно-комунікаційних теноло¬гій на уроках математики [Електронний ресурс] / Л.М.Зубик. – Режим доступу: http://chemrmk.ucoz.ua/publ/vikoristannja_informacijno_komunikacijnikh_tekhnologij_na_urokakh_matematiki/1-1-0-5
4. Каракай Н. І. Використання інформаційно-комунікативних технологій у навчально-виховному процесі учнів початкової школи : метод. посібн. / Н. І. Каракай – Умань, 2015. – 85 с.
5. Маркус Н. В. Особливості застосування інформаційних техноло-гій як засобу гуманізації навчання молодших школярів / Н.В.Маркус. – Рівне : держ. гуманіт. ун-т, 2002. – 173 с.
6. Музиченко В. А. Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках математики [Електронний ресурс] / В. А. Музиченко –Режим доступу:
http://mva.ucoz.ua/publ/vikoristannja_informacijno_komunikacijnikh_tekhnologij_na_urokakh_matematiki/1-1-0-2
Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках математики у початковій школі. У статті розкриваються шляхи використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках математики в початковій школі. Виокремлюються функції комп’ютера на уроках математики.
Ключові слова: інформаційно-комунікаційні технології, комп’ютер, наочність, інтерактивність.
Использование информационно-коммуникационных технологий на уроках математики в начальной школе. В статье раскрываются пути использования информационно-коммуникационных технологий на уроках математики в начальной школе. Выделяются функции компьютера на уроках математики.
Ключевые слова: информационно-коммуникационные технологии, компьютер, наглядность, интерактивность.
The use of information and communication technology in mathematics lessons in primary school. The article describes ways of using information and communication technology in mathematics lessons in primary school. Stand out features of the computer in mathematics lessons.
Keywords: information and communication technology, computer, visibility, interactivity.
Схожі теми
» ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ НА УРОКАХ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА
» ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ ТА ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
» ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ ПРИРОДОЗНАВСТВА У ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ
» ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОФЕСІЙНОМУ НАВЧАННІ ДИЗАЙНЕРІВ У СТАРШІЙ ШКОЛІ
» ВИКОРИСТАННЯ ІГРОВИХ МЕТОДІВ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ В ОСНОВНІЙ ШКОЛІ
» ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ ТА ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
» ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ ПРИРОДОЗНАВСТВА У ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ
» ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОФЕСІЙНОМУ НАВЧАННІ ДИЗАЙНЕРІВ У СТАРШІЙ ШКОЛІ
» ВИКОРИСТАННЯ ІГРОВИХ МЕТОДІВ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ В ОСНОВНІЙ ШКОЛІ
Конференція ІМАД ВДПУ ім.М.Коцюбинського :: Ваша первая категория :: Актуальні проблеми сучасної науки та наукових досліджень 2015
Сторінка 1 з 1
Права доступу до цього форуму
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі