Конференція ІМАД ВДПУ ім.М.Коцюбинського
Ви бажаєте відреагувати на цей пост? Створіть акаунт всього за кілька кліків або увійдіть на форум.

ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОФЕСІЙНОМУ НАВЧАННІ ДИЗАЙНЕРІВ У СТАРШІЙ ШКОЛІ

Перейти донизу

ВИКОРИСТАННЯ  ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОФЕСІЙНОМУ НАВЧАННІ ДИЗАЙНЕРІВ У СТАРШІЙ ШКОЛІ Empty ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОФЕСІЙНОМУ НАВЧАННІ ДИЗАЙНЕРІВ У СТАРШІЙ ШКОЛІ

Повідомлення автор Admin Пн Груд 28, 2015 10:35 am

УДК 373.5.091.33:004
К. О. Парубок
м. Вінниця

ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОФЕСІЙНОМУ НАВЧАННІ ДИЗАЙНЕРІВ У СТАРШІЙ ШКОЛІ
Постановка проблеми. Одним із головних факторів модернізації освіти, надання процесу професійного навчання дизайнерів інноваційного характеру є використання ІКТ і створення на їхній основі інформаційно-комунікаційного навчального середовища професійної підготовки дизайнерів у старшій школі. Використання в навчальному процесі таких засобів одержання інформації, як Інтернет, е-mail, аналізу, обробки і збереження великих обсягів інформації і т. ін., стає не тільки можливою, але й необхідною умовою щодо повноцінного здобуття знань у професійному навчанні дизайнерів у старшій школі. Учень, який володіє такими знаннями та навичками, спроможний самостійно вивчити необхідний матеріал для поглиблення знань з професійного навчання, брати участь у процесах інформатизації та глобалізації. Поява баз наукових і навчальних даних мережі Інтернет може стати незамінним джерелом інформації, і не лише підвищить ефективність професійного навчання дизайнерів, але й дозволить змінити саму його сутність.
Мета впровадження засобів навчання, що реалізуються на основі ІКТ, у навчально-виробничий процес підготовки дизайнерів у старшій школі визначається завданнями інформатизації сучасного суспільства, а також необхідністю інтенсифікації процесів інтелектуального розвитку учнів. Тому метою проектування і реалізації інформаційного середовища професійної підготовки дизайнерів є підготовка учнів до майбутньої самостійної діяльності в реальному виробничому середовищі. Ефективність проектування і реалізації інформаційного середовища як педагогічної системи зумовлюється застосуванням принципу взаємного доповнення реальної і віртуальної складових з урахуванням орієнтованості педагогічного процесу на формування в учнів навичок взаємодії з реальними об’єктами на всіх рівнях його організації.
Інформаційно-комунікаційні технології дозволять значно збільшити обсяг засвоєної інформації завдяки тому, що вона подається в більш узагальненому, систематичному вигляді. Пріоритет розвиваючої функції навчання передбачає перенесення акцентів із збільшення обсягу інформації, що призначена для засвоєння учнями, на формування умінь використовувати одержану інформацію [1].
Невирішені аспекти проблеми. Сучасна педагогічна література свідчить, що проблема використання інформаційно-комунікаційних технологій як засобу організації навчально-пізнавальної діяльності розглянута недостатньо. Не до кінця розгорненим залишається питання організації самостійної діяльності учнів за умов передання частини навчальних функцій технічним засобам.
Аналіз наявних досліджень. Проблема впровадження інформаційно-комунікаційних технологій у навчальний процес досліджувалась у працях Б. Бєсєдіна, А. В., В. Бикова, А. Горемичкіна, М. Голованя, Р. Гуревича, А. Єршова, М. Жалдака, Т. Зайцевої, В. Клочка, М. Кадемії, К. Ломоносової, Ю. Лотюк, Н. Морзе, А. Олійника, А. Пенькова, В. Розумовського та ін.
Теоретико - методологічні засади дизайну як загальноцивілізаційного феномена та особливості дизайнерської діяльності описані в працях І. Рижової [7]. Проблеми професійної підготовки дизайнерів в Україні досліджують В. Бойчук, О. Фурса, С. Чирчик, О. Швець, та ін. Загальні проблеми дизайн-освіти розкриті в працях С. Кожухівської, В. Прусака [6] та ін.
Метою статті є висвітлення особливостей використання Інтернет-ресурсів у навчальному процесі під час підготовки професійних дизайнерів в старшій школі.
Виклад основного матеріалу дослідження. Реалії XXI століття ще раз підтверджують, що процес інформатизації освіти набирає надзвичайно швидких темпів, а це, безумовно, вимагає розробки та впровадження нових форм і методів подання інформації у професійній підготовці дизайнерів. Одне із завдань удосконалення освіти полягає у формуванні в майбутніх дизайнерів знань і навичок використання сучасної комп’ютерної техніки та інформаційно-комунікаційних технологій під час пошуку та опрацювання навчальної інформації [3].
Завдяки використанню Інтернет-ресурсів стало можливим учню самостійно одержати навчальні матеріали і методичні вказівки, через мережні ресурси, що дає можливість якісно організувати самостійну навчальну роботу у зручному для учня темпі у будь-який зручний для нього час. Особливо актуальним є застосування сучасних інформаційних технологій у тих сферах розумової діяльності, які найбільш складні для сприйняття, коли труднощі навчання дизайнерів зумовлюються відсутністю наочності, відео- та аудіосупроводу, при чому в дизайнерів повинна бути добре розвинена образність.
Проте, як свідчить практика, на самому початку професійного навчання майбутні дизайнери відчувають дискомфорт від того, що не володіють початковими вміннями, навичками та не мають потрібних знань з малюнку, композиції, досвіду з розв’язання проблемних ситуацій. Саме з появою нових інформаційних технологій суттєво змінюються не тільки форми й методи навчання, а також змінились підходи до виховання особистості, які дозволяють розкритись учневі, як особистості. Роблячи перші кроки, учні набираються впевненості, здобувають практичний досвід, при цьому використовують Інтернет-ресурс, який принципово розширює інструментарій для забезпечення потреб, що виникають в процесі вивчення навчальних предметів у професійно-дизайнерській освіті.
Різке збільшення обсягів навчальної інформації і швидке її «старіння» породжують проблему повноцінного забезпечення учнів відповідною навчально-методичною, науковою та періодичною літературою. У зв’язку з цим, необхідним і актуальним є розроблення й упровадження в навчальний процес Інтернет-порталів, сайтів з конкретних навчальних дисциплін на основі ідей Європейської кредитно-трансферної системи для забезпечення мобільності студентів у процесі навчання і гнучкості підготовки фахівців, враховуючи швидкі зміни національного і міжнародного ринків праці [3]. За допомогою такої системи здійснюється контроль за навчанням учнів та його зростання навчальних здібностей, контролюється відвідування. Для здійснення, навчання та систематизації інформації створено електронні навчально-методичні комплекси (ЕНМК). Викладання матеріалу з використанням інформаційно-комунікаційних технологій сприяє розв’язанню таких актуальних проблем у навчанні як:
 активізація аналітичного мислення;
 розвиток дослідницьких навичок;
 розширення просторового світогляду учнів;
 використання інформаційних технологій під час розв’язання найскладніших життєвих завдань, проблемних ситуацій;
 підготовка до життя в новому інформаційному суспільстві і його наступній фазі – суспільстві знань;
 формування нової інформаційної культури й інформаційної компетентності, що базується на використанні інформаційно-комунікаційних технологій;
 створення нового освітнього середовища – «життєвого простору» для здобуття потреб, здобуття освіти, тощо [2].
Особливо важливим під час вивчення дизайну є вміння відчувати простір (розміщення предметів у просторі, відчуття кольору, його зміни, відчуття освітлення, його зміни, форми та розміру предметів, об’єму та площі) та вміння створити цей простір на основі одержаних наукових знань, серед яких важливе місце належить математиці. Наприклад, створення та організація простору, інтер’єру. Від знань та вмінь дизайнера залежить краса, настрій і комфорт, стиль життя мешканців певного приміщення.
Завдання інформатики як навчального предмета – дати учням основні базові поняття сучасної науки, прищепити навички роботи на комп’ютері в якості користувача, навчити способам індивідуального пошуку інформації та її творчого опрацювання, використання різних носіїв інформації. Використання мережі Інтернет, що складається з мільйонів інформаційних сайтів, пов’язаних гіперпосиланнями, на уроках інформатики надає найширші можливості для навчання:
 оперативне передання на будь-які відстані інформації довільного обсягу та виду;
 доступ до різних джерел інформації;
 пошук інформації з будь-якого питання за допомогою пошукових систем [3].
Навчальні комп’ютерні програми допомагають ретельно оцінити досягнення кожного учня. За допомогою компютера здійснюється моніторинг знань учнів, і автоматично визначається рівень засвоєння конкретного матеріалу, виставляється оцінка. За допомогою комп’ютерних програм учні на уроках можуть виконувати ескізи, креслення, діаграми, що сприяє розвитку їхнього технічного, абстрактного мислення, розвитку творчих здібностей.
Тести (My test), зображення, звукові файли та відеозаписи, необхідні для навчально-виховного процесу, стають доступними завдяки текстовим процесорам, графічним та інформаційним системам. Популярності також набувають інтелектуальні навчальні комп’ютерні системи, за допомогою яких реалізуються рефлексивне керування навчальною діяльністю, коли на основі моделі, створеної учнем, комп’ютер «обговорює» з ним план розв’язання, прийоми контролю, оцінює стратегії розв’язання тощо.
В основі професійної діяльності дизайнера важливе місце займає геометрія (вимірювання, геометричні фігури в різних проекціях, лінії (паралельні та перпендикулярні), вимірювання кутів, масштаб, оптичний масштаб, об’єм, площа, пропорційність). На основі цих знань дизайнер виконує план, розріз, креслення окремих фрагментів, предметів меблів із розмірами та з дотриманням пропорцій, що є необхідною частиною проектної документації створення інтер’єру. Важливою частиною цієї документації є проекції, що дають уявлення про геометричні якості приміщення та про об’єкти, що розміщуються в ньому. Для кращого сприйняття цієї інформації розробляються навчальні програми, які дають можливість залучати учнів до активної навчально-пізнавальної діяльності, покращити сприйняття матеріалу за рахунок наочності, стимулювати рефлексію, учні мають змогу аналізувати власну діяльність шляхом наочного зображення.
Професійна підготовка дизайнера, здатного до творчого мислення, неможлива без взаємодії різноманітних форм роботи. Навчання студентів композиції з дисципліни „Живопис” є складним процесом, який включає як навчальну роботу в аудиторних умовах, так і самостійну творчу діяльність. Під час виконання навчальних робіт відбувається послідовне, системне оволодіння знаннями, практичними вміннями й навичками, технологією і технікою роботи над художнім твором. Самостійна творча робота вирішує ті самі проблеми, але на більш вищому рівні, підпорядковуючи технічні проблеми зображення художньо-образним проблемам, пошуку найбільш точних, адекватних творчому задуму засобів зображення. Тому важливою перевагою комп’ютера як засобу навчання є той факт, що кожен учень має змогу працювати у власному темпі та самостійно визначати для себе обсяг вправ, які йому необхідно виконати. Усі правильні та неправильні дії фіксує комп’ютер. При цьому, змінюється парадигма навчання, більше уваги приділяється виробленню вмінь самостійно здобувати знання в умовах дослідницької діяльності. Спілкування з комп’ютером сприяє розвитку інтелектуального, духовного і морального потенціалу учнів, виховує вміння планувати, визначати цілі діяльності, формує охайність, точність та обов’язковість.
Таким чином, процес використання сучасних комп’ютерних технологій у повсякденному житті майбутнього дизайнера готує його до реальної і потрібної суспільству трудової діяльності, формує в них позитивне ставлення до засобів нових інформаційних технологій, переконаність в їхній ефективності.
Отже, одним із провідних завдань професійної підготовки учня-дизайнера є розвиток у нього загальної здібності до творчості, так майбутні дизайнери можуть брати участь у міжнародних телекомунікаційних проектах, спілкуватись у блогах зі своїми однодумцями з інших країн. Участь у різного роду змаганнях і вікторинах через мережу вимагає колективної творчої роботи. До форм телекомунікації належать електронна пошта, чат, форум, ICQ, відео-, веб-конференції, а також соціальні сервіси Веб 2.0 (Веб 2.0 – це платформа соціальних сервісів та служб, що дозволяє широкому колу користувачів мережі Інтернет виступити не лише отримувачем інформації, а й головне, її творцями). Вона формує в учнів активність, відповідальність, рішучість, уміння швидко приймати рішення та відповідати за власні дії перед товаришами. При цьому зростає їхня обізнаність і розвиваються інтелектуальні здібності.
До інформаційних ресурсів Інтернет належать текстовий, авдіо- і відеоматеріал за різною тематикою на різних мовах. Отже, для того, щоб учні не загубились у безлічі інформації різного змісту та якості, а найбільш продуктивно використовували її для своїх освітніх та професійних потреб, з’явилась необхідність у розробці спеціальних навчальних Інтернет-ресурсів, що призначені для навчання учнів роботі з ресурсами всесвітньої мережі. До таких ресурсів належать хот-лист (список інтернет-сайтів з теми, що вивчається), мультимедіа скрепбук (своєрідна колекція мультимедійних ресурсів. На відміну від хот-листа, в скрепбуці міститься посилання не лише на текстові файли, а й на фотографії, аудіо файли та відео кліпи, анімаційні віртуальні тури), трежа хант (він містить посилання на різноманітні сайти з теми, що вивчається), сабджект семпла (посилання на текстові та мультимедійні матеріали, після вивчення кожного аспекту учням потрібно відповісти на запитання, обгрунтування думки з дискусійного питання), веб-квест (сценарій організації проектної діяльності учнів з будь-якої теми з використанням ресурсів Інтернет) [5].
Значний позитивний ефект дає проведення практичних робіт через веб-ресурси: дистанційні уроки, практикуми, тестування. Виконуючи такого роду завдання, студенти формують стійкі автоматизовані навички, компетентності. Використання нових технологій дозволяє зробити візуальну інформацію яскравою і динамічною, побудувати процес навчання з урахуванням активної взаємодії учня з навчальним середовищем.
Висновок. Використання ресурсів Інтернет у підготовці майбутнього фахівця полягає в тому, що учням не просто надається технічні засоби, а й відбувається навчання думати, здійснювати пошук різноманітних шляхів реалізації певної проблеми, колективне його обґрунтування та прийняття рішення, що дає можливість колективно та індивідуально навчитися, формувати власну поведінку, обирати розв’язок реалізації різноманітних ситуацій. Залучати кожного учня до активного пізнавального процесу, причому це процес активної пізнавальної самостійної діяльності кожного, хто навчається. Це можливість вільного доступу до необхідної інформації не тільки в мережах своїх навчальних закладів, а й у наукових, культурних, інформаційних центрах усього світу з метою формування власної, незалежної, але аргументованої думки з тієї чи іншої проблеми, можливість її всебічного дослідження.
Література
1. Cікора Я. Б. Використання Інтернет-порталу у вивченні методів опитування / Я. Б. Cікора // Інформаційні технології і засоби навчання. – 2013. – Т. 35. - №3 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: irbis-nbuv.gov.ua.
2. Рева Л. В. Інноваційні підходи до вивчення інформатики [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://reva109.ucoz.ru.
3. Малтасевич Ю.О. Використання компютерної техніки на уроках професійного дизайну [Електронний ресурс]. – Режим доступу: gremyache.at.ua/load.
4. Кожуховская С. М. Дизайн-образование. Структура. Содержание и методы реализации // Автореф. дис. … док.пед.наук. Специальность 13.00.08 – теория и методика профессионального образования / Московский педагогический государственный университет. – Москва, 2012. – 40 с.
5. Куриленко І.В. Використання сучасних засобів навчання, їх цілі та досягнення [Електронний ресурс]. Режим доступу: marganets.org.ua.
6. Прусак В.Ф. Методологічні підходи до підготовки дизайнерів у вищих навчальних закладах / В.Ф.Прусак // Наукові записки Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова. – Вип. 61. – 2006. – С. 131-138.
7. Рижова І.С. Дизайнерська діяльність: сутність, структура, механізм, спрямованість //Збірник наукових праць Гуманітарний вісник Запорізької державної інженерної академії. – Запоріжжя: ЗДІА, 2005. – Вип.22. – С. 156-169.

У статті розглядаємо можливості і способи використання інформаційно-комунікаційних технологій та інтернет-сервісів для організації і перевірки навчального процесу дизайнерів. Описані нові навчальні інтернет-ресуси: хот-лист, мультимедіа скрепбук, трежка хант, собджект семпла, веб-квест.

Ключові слова: інформаційно-комунікаційні технології, інтернет-ресурси, підготовка професійних дизайнерів, старша школа, хот-лист, мультимедіа скрепбук, трежка хант, собджект семпла, веб-квест.

В статье рассмотрены возможности и способы использованья информационно-коммуникационных технологий и интернет-сервисов для организации и поддержки учебного процесса дизайнеров. Описаны новые учебные Интернет-ресурсы: хот-лист, мультимедиа скрепбук, треж хант, собджект семпла, веб-квест.

Ключевые слова: информационно-коммуникационные технологии, Интернет-ресурсы, подготовка профисиональных дизайнеров, старшая школа, хот-лист, мультимедиа скрепбук, треж хант, собджект сэмпла, веб-квест.

The article the features and uses of information and communication technologies and Internet services to the organization and support the learning process designers. We describe new online educational resources: hot list, multimedia scrapbook, treasure hunt, subjects samples, web quest.

Keywords: Information and communication technology, Internet resources, preparation of professional designers, high school, hot list, multimedia scrapbook, treasure hunt, subjects samples, web quest.

Admin
Admin

Кількість повідомлень : 72
Дата реєстрації : 06.10.2015

https://konferenzia.ukraine7.com

Повернутися до початку Перейти донизу

Повернутися до початку

- Схожі теми
» Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках математики в початковій школі
» ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ НА УРОКАХ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА
» ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ ТА ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
» ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ ПРИРОДОЗНАВСТВА У ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ
» ФОРМУВАННЯ ЕКОНОМІЧНОГО МИСЛЕННЯ УЧНІВ ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ З ВИКОРИСТАННЯМ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ

 
Права доступу до цього форуму
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі