ПЕРЕВАГИ ТА НЕДОЛІКИ ВИКОРИСТАННЯ ЕЛЕКТРОННИХ ПОСІБНИКІВ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
Конференція ІМАД ВДПУ ім.М.Коцюбинського :: Ваша первая категория :: Актуальні проблеми сучасної науки та наукових досліджень 2015
Сторінка 1 з 1
ПЕРЕВАГИ ТА НЕДОЛІКИ ВИКОРИСТАННЯ ЕЛЕКТРОННИХ ПОСІБНИКІВ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
УДК 373.3.091.64-028.27 Ю. П. Супрун
м. Вінниця
Україна
ПЕРЕВАГИ ТА НЕДОЛІКИ ВИКОРИСТАННЯ ЕЛЕКТРОННИХ ПОСІБНИКІВ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
У статті розглянуто актуальне питання використання електронних підручників у навчальному процесі. Визначено поняття «електронний підручник», вимоги до його структурної організації, розглянуто сутність та особливості. Проаналізовано переваги та недоліки їх використання у навчальному процесі. Актуальність матеріалу, викладеного у статті, обумовлена потребами у застосуванні інформаційно-комунікаційних технологій у навчальному процесі.
В статье рассмотрено актуальные вопросы использования электронных учебников в учебном процессе. Определено понятие «электронный учебник» требования к его структурной организации, рассмотрено сущность и особенности. Проанализированы преимущества и недостатки их использования в учебном процессе. Актуальность материала, использованного в статье, обусловлена потребностями использования информационных-коммуникационных технологий в учебном процессе.
The article considers the topical issue of the using of electronic textbooks in the learning process. In this article the concept of an electronic textbook, the requirements for its structural organization, the essence and peculiarity are defined. It shows the advantages and disadvantages of using a learning process. The relevance of the material that is presented in this paper is caused by the need for the application of ICT in the learning process.
Постановка проблеми. Кожна сім’я хоче дати дитині хорошу освіту. Батьки прагнуть, аби їхні школярики мали найкращі знання і не відставали від своїх закордонних однолітків. Сьогодні в Україні та світі все більшої актуальності набуває питання впровадження в школах електронних підручників. Цією темою переймаються посадовці, науковці та, в першу чергу, батьки. Адже саме вони найбільше зацікавлені у покращенні начального процесу та підвищенні якості знань своїх дітей.
Впровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) навчання є одним з пріоритетних напрямків розвитку освіти забезпечення її доступності та ефективності подальшого удосконалення навчально-виховного процесу. Новітні засоби широко використовуються у початковій, основній та старшій школі. Нормою у сучасній школі має бути використання мультимедійних підручників та робота з електронними навчально-методичними комплектами різної предметної спрямованості [1]. Досягнення цієї мети передбачає створення та використання в навчальному процесі електронних підручників (посібників).
Суспільна дискусія здебільшого розгорнулася в експертному середовищі та на шпальтах видань і стосується вона як переваг, так і недоліків новації. Причому, якщо ідея електронних підручників як таких не викликає будь-яких заперечень, то питання придбання і вплив на здоров’я дітей електронних книг оцінюють неоднозначно.
Результати впровадження електронних підручників в навчальний процес показують, що потрібно вивчати досвід їх використання. Не достатньо вивченими є питання порівняльного аналізу існуючих друкованих та електронних підручників, переваг та недоліків використання електронних підручників, вивчення проблеми взаємодії традиційного підручника і засобів ІКТ. Саме тому темою нашої статті є «Переваги та недоліки використання електронних посібників в початковій школі».
Аналіз попередніх досліджень. Питанням навчання та використання інформаційно-комунікаційних технологій в початковій школі займалися О. Суховірський, О. Снігур, О. Шиман, Р. Моцик, Г. Лаврентьєва, М. Левшин, С. Петрович та ін.
Слід відзначити праці українських науковців, які значну увагу приділяють аспектам інформатизації навчання, створення та використання електронних засобів: В. Бикова, Р. Гуревича, М. Жалдака, Ю. Жука, Н. Морзе, С. Сисоєва, І. Захарової, Є. Полат, І. Трайнєва, В. Травнева та ін.
В своїх працях науковці зазначають, що використання в навчальному процесі електронних підручників дозволяє представити для вивчення теоретичний матеріал, організувати апробацію, тренування і самостійну творчу роботу, допомагає учням і викладачеві оцінити рівень знань з певної теми, а також містить необхідну довідкову інформацію.
Метою статті є визначення поняття «Електронний підручник», його структурної організації, висвітлення питань, пов’язаних з особливостями його застосування у навчальному процесі, аналіз переваг та недоліків його використання у початковій школі.
Виклад основного матеріалу. Рівень матеріального і морального розвитку життя сучасного суспільства обумовлює широке розповсюдження комп’ютерної техніки, яка перетворюється в універсальний засіб виробництва в усіх сферах людської діяльності, у тому числі й навчальній.
Електронні мультимедіа-видання можна визначити як засіб комплексного інформаційного впливу на особистість.
В основу побудови електронних посібників покладено принцип взаємного доповнення друкованого та комп’ютерного компонентів, коли з одного боку, учень отримує можливість під час вивчення конкретної теми працювати з таким звичним засобом, як книжка, а з іншого, - скористатися найновішим інформаційним засобом – комп’ютером [1].
З урахуванням вікових особливостей молодших школярів, вимог до використання інформаційних технологій у початковій школі серед електронних мультимедіа-видань виокремлюємо:
електронні підручники;
електронні навчально-наочні посібники;
електронні енциклопедії;
електронні атласи.
Під електронними підручниками мають на увазі і електронні книги (рідери), і структуровані й забезпечені посиланнями тексти, і документи різних типів, починаючи від допоміжних файлів і закінчуючи web-сторінками, що містять навчальні матеріали.
Власне, електронний підручник – це освітній продукт, який відрізняється від традиційного підручника на друкованій основі лише тим, що переглянути його можна лише за допомогою комп’ютера чи електронної книги; відповідає вимогам Державного стандарту загальної середньої освіти і навчальним програмам [5].
Електронні шкільні підручники, які могли б стати повноцінною заміною паперових підручників, повинні:
1) Розкривати предмет науки, даючи опис, пояснення, передбачення і прогнозування явищ, фактів, процесів, об’єктів і розкривати сутність предмета вивчення, містить методичний апарат для вчителя та учнів.
2) Великий екран, діагональ не менше 9,7 дюйма.
3) Роздільна здатність не менше 1200×800 пікселів. При меншій роздільній здатності втрачається чіткість малюнків, а дрібний текст взагалі може бути нечитабельним.
4) Робота від батареї не менше 6 годин (або більше, враховуючи старіння батареї з часом). Для того, щоб електронний підручник не вимкнувся в школі в ході навчального процесу, в нього повинна бути потужна батарея або технологія, яка дасть змогу працювати без підзарядки тривалий час.
5) Технологія кольорового зображення, наближена до паперових книжок, як найбільш бережлива для дитячих очей.
Електронні підручники узагальнено поділяють на три типи:
відсканований паперовий підручник;
традиційний підручник з гіпертекстовими вставками;
спеціально розроблений електронний підручник.
Незалежно від типу, в електронному підручнику має бути застосований принцип квантування, тобто навчальний матеріал має бути поділений на розділи, які так само – на модульні кадри з текстовою складовою та візуалізацією. Кожен модуль складається з теоретичного блоку, контрольних запитань з теорії, вправ і тестів, контекстної довідки тощо. Між собою модулі пов’язані гіпертекстовими посиланнями, щоб учень за принципом розгалуження міг оперативно переходити від одного модуля до іншого. Доцільно, щоб електронний підручник містив і графічний та ілюстративний матеріал [2].
Електронні підручники, завантажені до електронних книг, можна відтворювати і розповсюджувати у файлах різних форматів, зокрема звичайного тексту, тексту з оформленням (HTML), відкритого формату (FlipBook, OpenDocument , SGML, XML, FictionBook, TeX, PDF, HTMLHelp Microsoft, PostScript, ExeBook, Mobipocket та ін.), растрової графіки (TIFF, JPEG, DjVu) та у вигляді мультимедійних книг (SWF, EXE). Файли сучасних електронних книг мультимедіа, окрім тексту, містять декілька каналів сприйняття: звуково-музичний, зображально-динамічний та інтерактивно-ментальний [4].
Електронні книги дуже впевнено завойовують популярність серед учнів. Основна перевага електронної книги заміна підручника - це можливість завантажити в один пристрій підручники з усіх предметів і за всі роки. Таким чином, школярам не доведеться більше носити в школу навантажені кількома книгами ранці - достатньо буде завжди мати при собі електронний пристрій. Також це суттєво знизить витрати на підручники для шкіл.
У своєму науковому дослідженні В. Доротюк зауважила, що електронний підручник (навіть найкращий) не може й не повинен заміняти книгу. Так само як екранізація літературного твору належить до іншого жанру, так і електронний підручник належить до зовсім нового «жанру» засобів навчального призначення [3].
Дослідниця переконана, що електронний підручник повинен максимально полегшити розуміння та активне запам'ятовування найважливіших понять, тверджень і прикладів, залучаючи «до роботи» слухову та емоційну пам'ять. Текстова складова повинна бути обмежена - адже залишаються звичайний підручник, папір і ручка для поглибленого вивчення вже освоєного на комп'ютері матеріалу.
Електронний підручник - це незалежний засіб навчання, без емоцій і упередженого ставлення [3].
Електронний навчально-наочний посібник – електронне навчальне видання, що містить сукупність наочних матеріалів, представлених засобами мультимедіа. Його використання є ефективним при організації репродуктивної роботи учнів, коли вчителю необхідно наочно підтвердити або конкретизувати мовні повідомлення.
На даний час існує значна кількість електронних навчально-наочних посібників, які орієнтовані на учнів молодшого шкільного віку. Зокрема, електронні навчально-наочні посібники від VIP. KM [http://vip.km.ru] з природознавства, біології, геометрії, астрономії тощо.
Електронна енциклопедія – довідкове електронне видання основних відомостей з однієї або кількох галузей знання та практичної діяльності, систематизованих за різними ознаками, доповнених аудіо - та відео матеріалами, програмними засобами пошуку і відбору довідкової інформації. Такі електронні енциклопедії можуть стати у нагоді при організації дослідницької роботи молодших школярів. Наприклад, «Дитяча електронна енциклопедія Кирила і Мефодія» включає початкові, необхідні для молодшого школяра поняття про світ і людину, про існуючі цивілізації, історичні епохи, видатних діячів минулого і сучасного, цікаві явища природи тощо й дозволяє молодшим школярам здійснювати цікаві мультимедійні подорожі у «світ знань» й містить: 7650 енциклопедичних і довідкових статей й біля 5000 ілюстрацій; 200 статей про видатних людей у біографічному словнику й 170 літературних творів шкільної програми; 84 географічні карт, 25 мультимедіа-панорам, карту зоряного неба, інтерактивні карти (регіони світу, тематичні карти тощо); питання вікторини, розвиваючі ігри тощо.
Електронний атлас – альбом зображень різних об’єктів (карти, креслення, малюнки тощо) представлених в електронному вигляді з відповідними засобами навігації, пошуку. Зокрема, інформаційно-картографічна система «Україна та регіони» подає інформацію про Україну, її регіони та окремі міста.
Перевага використання електронного атласу України полягає в тому, що труднощі, які можуть виникнути у вчителя при підготовки до демонстрації школярам навчального матеріалу (створення плакатів, збільшення фотографій, підготовка символічного матеріалу, різноманітних пам’яток та ін.) можуть бути легко усунені за рахунок наявності у електронному ресурсі 36 тематичних карт України, які відображають її географічне положення, унаочнюють природу та ресурси країни, довкілля тощо. Крім того, 50 карт регіонів України, 250 фотоілюстрацій, загальні та історичні відомості надають оперативний доступ до інформації, яка може бути легко продемонстрована на інтерактивній дошці або на спеціальному екрані за допомогою мультимедійного проектору, роздрукована на кольоровому принтері для використання в якості роздавального матеріалу.
Висновки. Отже, позитивними сторонами використання електронних посібників учнями початкової школи є:
транспортабельність. Один невеликий пристрій замінює тисячі паперових книг, електронна книжка допоможе знизити навантаження на хребет та очі дітей;
економічність. Для виробництва електронних книг не потрібно знищувати дерева, що допоможе заощадити велику кількість паперу і зберегти природу;
доступність та необмеженість інформації. Вчитель та учні зможуть завантажити той підручник, який буде відповідати їхнім вимогам;
налаштування відображення тексту та відсутність необхідності в освітленні, тому що наявність власного підсвічування дозволяє читати книги навіть в непроглядній темряві;
в електронній книзі можна форматувати текст так, як дитині буде зручно читати;
можливість швидкого відновлення вмісту;
більш досконала система запису на полях, виділення тексту, установки закладок. Якщо дитина читає електронну книгу, то їй не потрібно тягнутися за олівцем, щоб залишити позначку. Легким рухом руки можна яскраво виділити текст, а використавши сенсорну клавіатуру - зробити розбірливий підпис.
Не можливо не відзначити також те, що матеріал в електронному підручнику може бути викладений у вигляді: тексту і графіки, відео, мультиплікації, анімацій, що підвищить інтерес у школярів до навчання. Адже К. Ушинський писав, що дитяча природа виразно вимагає наочності; дитина мислить формами, фарбами, звуками, відчуттями взагалі.
Поряд з перевагами у використанні електронного посібника можна виділити такі недоліки у порівнянні з паперовим підручником:
менша стійкість до зовнішніх впливів. Як і на всі пристрої на них впливає волога, а також необережне поводження;
ціна. Не кожна сім’я зможе забезпечити своїх дітей електронною книжкою;
неприродність відчуттів в порівнянні із звичайною книгою. Читаючи електронну книгу, діти не відчувають незрівнянний аромат друкованої, вони позбавлені від дотиків до паперових сторінок і їх галасливого перегортання. У дитини зникає відчуття зв’язку з поколіннями;
залежність від заряду акумулятора;
На нашу думку, важливим є не сам перехід на електронні підручники, а їх наповнення. Вчителі мають отримати хороші електронні підручники з добре продуманою системою подачі матеріалу. При цьому має залишатися місце для творчості й самому вчителю. Щоб можна було додавати власні презентації, діаграми, відео і т.д. Процес навчання має бути ефективним, а рівень знань – високим.
Таким чином, упровадження електронних посібників полегшує роботу вчителя, а навчання дітей робить більш цікавим і ефективним.
Література
1. Вембер В. П. Роль та місце електронного підручника в навчально-ме- тодичному комплекті з навчального предмета для загальноосвітньої школи / В. П. Вембер // Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Ін- ституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України / за ред. Максименка С. Д. — Т. VIII, Вип. 6. — К., 2009. — 641 с.
2. Вуль В. А. Электронныеиздания: Учебник / Вуль В. А. / – М. :СПб.: Изд-во «Петербургский институт печати», 2001. – 308 с.
3. «Електронні засоби навчання. Міфи та реальність» // Інформаційно-методичний журнал «ШКОЛА». – 2007. – № 12(24)
4. Електронные книги в школе: [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://nsportal.ru/ap/ap/nauchno-tekhnicheskoe-tvorchestvo/elektronnye-knigi-v-shkole.
5. Христочевский С. А. Электронный учебник – текущее состояние / Христочевский С. А. // Компьютерные инструменты в образовании. – 2001. – № 6. – С. 3 – 10.
м. Вінниця
Україна
ПЕРЕВАГИ ТА НЕДОЛІКИ ВИКОРИСТАННЯ ЕЛЕКТРОННИХ ПОСІБНИКІВ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
У статті розглянуто актуальне питання використання електронних підручників у навчальному процесі. Визначено поняття «електронний підручник», вимоги до його структурної організації, розглянуто сутність та особливості. Проаналізовано переваги та недоліки їх використання у навчальному процесі. Актуальність матеріалу, викладеного у статті, обумовлена потребами у застосуванні інформаційно-комунікаційних технологій у навчальному процесі.
В статье рассмотрено актуальные вопросы использования электронных учебников в учебном процессе. Определено понятие «электронный учебник» требования к его структурной организации, рассмотрено сущность и особенности. Проанализированы преимущества и недостатки их использования в учебном процессе. Актуальность материала, использованного в статье, обусловлена потребностями использования информационных-коммуникационных технологий в учебном процессе.
The article considers the topical issue of the using of electronic textbooks in the learning process. In this article the concept of an electronic textbook, the requirements for its structural organization, the essence and peculiarity are defined. It shows the advantages and disadvantages of using a learning process. The relevance of the material that is presented in this paper is caused by the need for the application of ICT in the learning process.
Постановка проблеми. Кожна сім’я хоче дати дитині хорошу освіту. Батьки прагнуть, аби їхні школярики мали найкращі знання і не відставали від своїх закордонних однолітків. Сьогодні в Україні та світі все більшої актуальності набуває питання впровадження в школах електронних підручників. Цією темою переймаються посадовці, науковці та, в першу чергу, батьки. Адже саме вони найбільше зацікавлені у покращенні начального процесу та підвищенні якості знань своїх дітей.
Впровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) навчання є одним з пріоритетних напрямків розвитку освіти забезпечення її доступності та ефективності подальшого удосконалення навчально-виховного процесу. Новітні засоби широко використовуються у початковій, основній та старшій школі. Нормою у сучасній школі має бути використання мультимедійних підручників та робота з електронними навчально-методичними комплектами різної предметної спрямованості [1]. Досягнення цієї мети передбачає створення та використання в навчальному процесі електронних підручників (посібників).
Суспільна дискусія здебільшого розгорнулася в експертному середовищі та на шпальтах видань і стосується вона як переваг, так і недоліків новації. Причому, якщо ідея електронних підручників як таких не викликає будь-яких заперечень, то питання придбання і вплив на здоров’я дітей електронних книг оцінюють неоднозначно.
Результати впровадження електронних підручників в навчальний процес показують, що потрібно вивчати досвід їх використання. Не достатньо вивченими є питання порівняльного аналізу існуючих друкованих та електронних підручників, переваг та недоліків використання електронних підручників, вивчення проблеми взаємодії традиційного підручника і засобів ІКТ. Саме тому темою нашої статті є «Переваги та недоліки використання електронних посібників в початковій школі».
Аналіз попередніх досліджень. Питанням навчання та використання інформаційно-комунікаційних технологій в початковій школі займалися О. Суховірський, О. Снігур, О. Шиман, Р. Моцик, Г. Лаврентьєва, М. Левшин, С. Петрович та ін.
Слід відзначити праці українських науковців, які значну увагу приділяють аспектам інформатизації навчання, створення та використання електронних засобів: В. Бикова, Р. Гуревича, М. Жалдака, Ю. Жука, Н. Морзе, С. Сисоєва, І. Захарової, Є. Полат, І. Трайнєва, В. Травнева та ін.
В своїх працях науковці зазначають, що використання в навчальному процесі електронних підручників дозволяє представити для вивчення теоретичний матеріал, організувати апробацію, тренування і самостійну творчу роботу, допомагає учням і викладачеві оцінити рівень знань з певної теми, а також містить необхідну довідкову інформацію.
Метою статті є визначення поняття «Електронний підручник», його структурної організації, висвітлення питань, пов’язаних з особливостями його застосування у навчальному процесі, аналіз переваг та недоліків його використання у початковій школі.
Виклад основного матеріалу. Рівень матеріального і морального розвитку життя сучасного суспільства обумовлює широке розповсюдження комп’ютерної техніки, яка перетворюється в універсальний засіб виробництва в усіх сферах людської діяльності, у тому числі й навчальній.
Електронні мультимедіа-видання можна визначити як засіб комплексного інформаційного впливу на особистість.
В основу побудови електронних посібників покладено принцип взаємного доповнення друкованого та комп’ютерного компонентів, коли з одного боку, учень отримує можливість під час вивчення конкретної теми працювати з таким звичним засобом, як книжка, а з іншого, - скористатися найновішим інформаційним засобом – комп’ютером [1].
З урахуванням вікових особливостей молодших школярів, вимог до використання інформаційних технологій у початковій школі серед електронних мультимедіа-видань виокремлюємо:
електронні підручники;
електронні навчально-наочні посібники;
електронні енциклопедії;
електронні атласи.
Під електронними підручниками мають на увазі і електронні книги (рідери), і структуровані й забезпечені посиланнями тексти, і документи різних типів, починаючи від допоміжних файлів і закінчуючи web-сторінками, що містять навчальні матеріали.
Власне, електронний підручник – це освітній продукт, який відрізняється від традиційного підручника на друкованій основі лише тим, що переглянути його можна лише за допомогою комп’ютера чи електронної книги; відповідає вимогам Державного стандарту загальної середньої освіти і навчальним програмам [5].
Електронні шкільні підручники, які могли б стати повноцінною заміною паперових підручників, повинні:
1) Розкривати предмет науки, даючи опис, пояснення, передбачення і прогнозування явищ, фактів, процесів, об’єктів і розкривати сутність предмета вивчення, містить методичний апарат для вчителя та учнів.
2) Великий екран, діагональ не менше 9,7 дюйма.
3) Роздільна здатність не менше 1200×800 пікселів. При меншій роздільній здатності втрачається чіткість малюнків, а дрібний текст взагалі може бути нечитабельним.
4) Робота від батареї не менше 6 годин (або більше, враховуючи старіння батареї з часом). Для того, щоб електронний підручник не вимкнувся в школі в ході навчального процесу, в нього повинна бути потужна батарея або технологія, яка дасть змогу працювати без підзарядки тривалий час.
5) Технологія кольорового зображення, наближена до паперових книжок, як найбільш бережлива для дитячих очей.
Електронні підручники узагальнено поділяють на три типи:
відсканований паперовий підручник;
традиційний підручник з гіпертекстовими вставками;
спеціально розроблений електронний підручник.
Незалежно від типу, в електронному підручнику має бути застосований принцип квантування, тобто навчальний матеріал має бути поділений на розділи, які так само – на модульні кадри з текстовою складовою та візуалізацією. Кожен модуль складається з теоретичного блоку, контрольних запитань з теорії, вправ і тестів, контекстної довідки тощо. Між собою модулі пов’язані гіпертекстовими посиланнями, щоб учень за принципом розгалуження міг оперативно переходити від одного модуля до іншого. Доцільно, щоб електронний підручник містив і графічний та ілюстративний матеріал [2].
Електронні підручники, завантажені до електронних книг, можна відтворювати і розповсюджувати у файлах різних форматів, зокрема звичайного тексту, тексту з оформленням (HTML), відкритого формату (FlipBook, OpenDocument , SGML, XML, FictionBook, TeX, PDF, HTMLHelp Microsoft, PostScript, ExeBook, Mobipocket та ін.), растрової графіки (TIFF, JPEG, DjVu) та у вигляді мультимедійних книг (SWF, EXE). Файли сучасних електронних книг мультимедіа, окрім тексту, містять декілька каналів сприйняття: звуково-музичний, зображально-динамічний та інтерактивно-ментальний [4].
Електронні книги дуже впевнено завойовують популярність серед учнів. Основна перевага електронної книги заміна підручника - це можливість завантажити в один пристрій підручники з усіх предметів і за всі роки. Таким чином, школярам не доведеться більше носити в школу навантажені кількома книгами ранці - достатньо буде завжди мати при собі електронний пристрій. Також це суттєво знизить витрати на підручники для шкіл.
У своєму науковому дослідженні В. Доротюк зауважила, що електронний підручник (навіть найкращий) не може й не повинен заміняти книгу. Так само як екранізація літературного твору належить до іншого жанру, так і електронний підручник належить до зовсім нового «жанру» засобів навчального призначення [3].
Дослідниця переконана, що електронний підручник повинен максимально полегшити розуміння та активне запам'ятовування найважливіших понять, тверджень і прикладів, залучаючи «до роботи» слухову та емоційну пам'ять. Текстова складова повинна бути обмежена - адже залишаються звичайний підручник, папір і ручка для поглибленого вивчення вже освоєного на комп'ютері матеріалу.
Електронний підручник - це незалежний засіб навчання, без емоцій і упередженого ставлення [3].
Електронний навчально-наочний посібник – електронне навчальне видання, що містить сукупність наочних матеріалів, представлених засобами мультимедіа. Його використання є ефективним при організації репродуктивної роботи учнів, коли вчителю необхідно наочно підтвердити або конкретизувати мовні повідомлення.
На даний час існує значна кількість електронних навчально-наочних посібників, які орієнтовані на учнів молодшого шкільного віку. Зокрема, електронні навчально-наочні посібники від VIP. KM [http://vip.km.ru] з природознавства, біології, геометрії, астрономії тощо.
Електронна енциклопедія – довідкове електронне видання основних відомостей з однієї або кількох галузей знання та практичної діяльності, систематизованих за різними ознаками, доповнених аудіо - та відео матеріалами, програмними засобами пошуку і відбору довідкової інформації. Такі електронні енциклопедії можуть стати у нагоді при організації дослідницької роботи молодших школярів. Наприклад, «Дитяча електронна енциклопедія Кирила і Мефодія» включає початкові, необхідні для молодшого школяра поняття про світ і людину, про існуючі цивілізації, історичні епохи, видатних діячів минулого і сучасного, цікаві явища природи тощо й дозволяє молодшим школярам здійснювати цікаві мультимедійні подорожі у «світ знань» й містить: 7650 енциклопедичних і довідкових статей й біля 5000 ілюстрацій; 200 статей про видатних людей у біографічному словнику й 170 літературних творів шкільної програми; 84 географічні карт, 25 мультимедіа-панорам, карту зоряного неба, інтерактивні карти (регіони світу, тематичні карти тощо); питання вікторини, розвиваючі ігри тощо.
Електронний атлас – альбом зображень різних об’єктів (карти, креслення, малюнки тощо) представлених в електронному вигляді з відповідними засобами навігації, пошуку. Зокрема, інформаційно-картографічна система «Україна та регіони» подає інформацію про Україну, її регіони та окремі міста.
Перевага використання електронного атласу України полягає в тому, що труднощі, які можуть виникнути у вчителя при підготовки до демонстрації школярам навчального матеріалу (створення плакатів, збільшення фотографій, підготовка символічного матеріалу, різноманітних пам’яток та ін.) можуть бути легко усунені за рахунок наявності у електронному ресурсі 36 тематичних карт України, які відображають її географічне положення, унаочнюють природу та ресурси країни, довкілля тощо. Крім того, 50 карт регіонів України, 250 фотоілюстрацій, загальні та історичні відомості надають оперативний доступ до інформації, яка може бути легко продемонстрована на інтерактивній дошці або на спеціальному екрані за допомогою мультимедійного проектору, роздрукована на кольоровому принтері для використання в якості роздавального матеріалу.
Висновки. Отже, позитивними сторонами використання електронних посібників учнями початкової школи є:
транспортабельність. Один невеликий пристрій замінює тисячі паперових книг, електронна книжка допоможе знизити навантаження на хребет та очі дітей;
економічність. Для виробництва електронних книг не потрібно знищувати дерева, що допоможе заощадити велику кількість паперу і зберегти природу;
доступність та необмеженість інформації. Вчитель та учні зможуть завантажити той підручник, який буде відповідати їхнім вимогам;
налаштування відображення тексту та відсутність необхідності в освітленні, тому що наявність власного підсвічування дозволяє читати книги навіть в непроглядній темряві;
в електронній книзі можна форматувати текст так, як дитині буде зручно читати;
можливість швидкого відновлення вмісту;
більш досконала система запису на полях, виділення тексту, установки закладок. Якщо дитина читає електронну книгу, то їй не потрібно тягнутися за олівцем, щоб залишити позначку. Легким рухом руки можна яскраво виділити текст, а використавши сенсорну клавіатуру - зробити розбірливий підпис.
Не можливо не відзначити також те, що матеріал в електронному підручнику може бути викладений у вигляді: тексту і графіки, відео, мультиплікації, анімацій, що підвищить інтерес у школярів до навчання. Адже К. Ушинський писав, що дитяча природа виразно вимагає наочності; дитина мислить формами, фарбами, звуками, відчуттями взагалі.
Поряд з перевагами у використанні електронного посібника можна виділити такі недоліки у порівнянні з паперовим підручником:
менша стійкість до зовнішніх впливів. Як і на всі пристрої на них впливає волога, а також необережне поводження;
ціна. Не кожна сім’я зможе забезпечити своїх дітей електронною книжкою;
неприродність відчуттів в порівнянні із звичайною книгою. Читаючи електронну книгу, діти не відчувають незрівнянний аромат друкованої, вони позбавлені від дотиків до паперових сторінок і їх галасливого перегортання. У дитини зникає відчуття зв’язку з поколіннями;
залежність від заряду акумулятора;
На нашу думку, важливим є не сам перехід на електронні підручники, а їх наповнення. Вчителі мають отримати хороші електронні підручники з добре продуманою системою подачі матеріалу. При цьому має залишатися місце для творчості й самому вчителю. Щоб можна було додавати власні презентації, діаграми, відео і т.д. Процес навчання має бути ефективним, а рівень знань – високим.
Таким чином, упровадження електронних посібників полегшує роботу вчителя, а навчання дітей робить більш цікавим і ефективним.
Література
1. Вембер В. П. Роль та місце електронного підручника в навчально-ме- тодичному комплекті з навчального предмета для загальноосвітньої школи / В. П. Вембер // Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Ін- ституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України / за ред. Максименка С. Д. — Т. VIII, Вип. 6. — К., 2009. — 641 с.
2. Вуль В. А. Электронныеиздания: Учебник / Вуль В. А. / – М. :СПб.: Изд-во «Петербургский институт печати», 2001. – 308 с.
3. «Електронні засоби навчання. Міфи та реальність» // Інформаційно-методичний журнал «ШКОЛА». – 2007. – № 12(24)
4. Електронные книги в школе: [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://nsportal.ru/ap/ap/nauchno-tekhnicheskoe-tvorchestvo/elektronnye-knigi-v-shkole.
5. Христочевский С. А. Электронный учебник – текущее состояние / Христочевский С. А. // Компьютерные инструменты в образовании. – 2001. – № 6. – С. 3 – 10.
Схожі теми
» ПЕРЕВАГИ І НЕДОЛІКИ ВИКОРИСТАННЯ ІКТ У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
» ВИКОРИСТАННЯ МУЛЬТИМЕДІЙНИХ ПРЕЗЕНТАЦІЙ НА УРОКАХ ПРИРОДОЗНАВСТВА В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
» Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках математики в початковій школі
» ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ НА УРОКАХ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА
» ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ ТА ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
» ВИКОРИСТАННЯ МУЛЬТИМЕДІЙНИХ ПРЕЗЕНТАЦІЙ НА УРОКАХ ПРИРОДОЗНАВСТВА В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
» Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках математики в початковій школі
» ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ НА УРОКАХ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА
» ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ ТА ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
Конференція ІМАД ВДПУ ім.М.Коцюбинського :: Ваша первая категория :: Актуальні проблеми сучасної науки та наукових досліджень 2015
Сторінка 1 з 1
Права доступу до цього форуму
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі