ПЕРЕВАГИ І НЕДОЛІКИ ВИКОРИСТАННЯ ІКТ У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
Конференція ІМАД ВДПУ ім.М.Коцюбинського :: Ваша первая категория :: Актуальні проблеми сучасної науки та наукових досліджень 2015
Сторінка 1 з 1
ПЕРЕВАГИ І НЕДОЛІКИ ВИКОРИСТАННЯ ІКТ У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
УДК 373.3.091.33 : 0049
М. В. Андрущак
м. Вінниця, Україна
ПЕРЕВАГИ І НЕДОЛІКИ ВИКОРИСТАННЯ ІКТ У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
Постановка проблеми. Одним із важливих напрямів розвитку сучасного суспільства є його глобальна інформатизація. На тлі інтенсивної інформатизації всіх сфер життя і діяльності суспільства особливої значущості набувають питання інформатизації освіти.
Аналіз попередніх досліджень. Дослідження вчених і педагогів-практиків (Л. Масол, І. Красильникова, І. Гудчина, Р. Петеліна, С. Полозова, В.Едігей, В. Скворцова) переконливо свідчать про те, що використання інформаційно – комунікаційних технологій (ІКТ) у навчально-виховному процес початкової школи має такі основні переваги: здійснюється диференціація навчального процесу; розширюється контроль за навчальною діяльністю учнів і забезпечується на цій основі зворотний зв’язок; створюються умови для підвищення рівня зацікавленості учнів у навчальній діяльності завдяки внесенню елементів новизни.
Метою статті є окреслення шляхів використання інформаційно-комунікативних технологій (ІКТ) у початковій школі, аналіз їх переваг і недоліків.
Виклад основного матеріалу. Бурхливий розвиток ІКТ і впровадження їх в усі сфери людського життя за останні п’ять років наклали певний відбиток на розвиток особи сучасного дитяти. Потужний потік нової інформації, використання ІКТ на телебаченні, поширення ігрових приставок, електронних іграшок і комп’ютерів роблять великий вплив на виховання дітей та їх сприйняття навколишнього світу.
Школа – частина суспільства, і в ній, як в краплі води, відбиваються ті ж проблеми, що і у всій країні. Тому необхідно навчити кожну дитину за короткий проміжок часу освоювати, перетворювати і використовувати в практичній діяльності величезні масиви інформації. Дуже важливо організувати процес н так, щоб дитина активно, з цікавістю і захопленням працювала на уроці, бачила плоди своєї праці і могла їх оцінити.
Допомогти вчителеві у вирішенні цієї непростої задачі може поєднання традиційних методів навчання і сучасних інформаційних технологій, у тому числі і комп’ютерних [1, с. 121].
Про доцільність використання ІКТ у навчанні молодших школярів говорять такі їх вікові особливості, як розвиток переважно наочно-образного мислення в порівнянні з вербально-логічним, а також нерівномірний і недостатній розвиток аналізаторів, за допомогою яких діти сприймають інформацію для подальшої її переробки. Якщо інформація не сприйнята, то вона не може бути засвоєна, не може стати надбанням особи, елементом її культури.
Нові державні освітні стандарти змінюють форму подачі матеріалу і роль учня в здобутті знань. Учень вчиться отримувати і користуватися інформацією з різних джерел, у тому числі і розташованих в усесвітній мережі Інтернет [2, с. 248].
Інформаційні технології – це сукупність знань про способи і засоби роботи з інформаційними ресурсами, і спосіб збору, обробки і передачі інформації для здобуття нових відомостей про об’єкт, що вивчається [4, с. 135].
Головною особливістю фактологічної сторони вмісту освіти є багатократне збільшення “підтримуючої інформації”, наявність комп’ютерного інформаційного середовища, що включає на сучасному рівні бази інформації, гіпертекст і мультимедіа (гіпермедіа), мікросвіти, імітаційне вчення, електронні комунікації (мережі), експертні системи.
Концептуальні положення :
навчання – це спілкування дитини з комп’ютером;
принцип адаптивності: пристосування комп’ютера до індивідуальних особливостей дитини;
діалоговий характер учіння;
керованість: у будь-який момент можлива корекція вчителем процесу вчення;
взаємодія дитини з комп’ютером може здійснюватися за всіма типами: суб’єкт - об’єкт, суб’єкт - суб’єкт, об’єкт - суб’єкт;
оптимальне поєднання індивідуальної і групової роботи;
підтримка в учня стану психологічного комфорту під час спілкуванн з комп’ютером;
необмежене навчання: вміст, його інтерпретації і додатки як завгодно великі.
Окреслимо цілі використання ІКТ:
формування вмінь працювати з інформацією, розвиток комунікативних здібностей;
підготовка особи “інформаційного суспільства”;
дати дитині так багато навчального матеріалу, скільки він може засвоїти;
формування дослідницьких умінь, умінь приймати оптимальні рішення.
На основі аналізу педагогічної літератури виділимо завдання використання ІКТ:
підвищити мотивацію і ефективність процесу навчання;
сприяти активізації пізнавальної сфери тих, що виучуються;
удосконалювати методики проведення уроків;
своєчасно відстежувати результати навчання і виховання;
планувати і систематизувати свою роботу;
використовувати як засіб самоосвіти;
якісно і швидко підготувати урок (захід) [6, с. 24–35].
Використання ІКТ може здійснюватися в таких трьох варіантах:
– як “проникаюча” технологія (використання комп’ютера під час вивчення окремих тем, розділах для окремих дидактичних завдань);
– як основна, визначаюча, найбільш значуща з використовуваних в даній технології частин;
– як монотехнологія (коли все навчання, все управління навчальним процесом, включаючи всі види діагностики, моніторинг, спираються на використання комп’ютера).
У даний час взаємодія людини з комп’ютером стала складовою частиною освіти.
Комп’ютер може використовуватися під час усіх етапіах процесу навчання: під час пояснення (введення) нового матеріалу, закріплення, повторення, контролю тощо. За цих умов для дитини він виконує різні функції: вчителя, робочого інструменту, об'єкту навчання, колективу, що співпрацює, ігрового середовища тощо.
Спектр використання можливостей ІКТ досить широкий. Проте, працюючи з дітьми молодшого шкільного віку, необхідно пам’ятати заповідь “Не нашкодь!”.
Організація навчального процесу в початковій школі, перш за все, повинна сприяти активізації пізнавальної сфери, успішному засвоєнню навчального матеріалу і психічному розвитку дитини. Отже, ІКТ повинні виконувати певну освітню функцію, допомогти дитині розібратися в потоці інформації, сприйняти її, запам’ятати. ІКТ повинні виступати як допоміжний елемент навчального процесу, а не основний [7, с. 25 – 28].
Ураховуючи психологічні особливості молодшого школяра, робота з використанням ІКТ має бути чітко продумана і дозована. Плануючи урок у початковій школі, вчитель повинен ретельно продумати мету, місце і спосіб використання ІКТ.
Виокремимо основні можливості використання ІКТ, які допоможуть учителеві створити комфортні умови на уроці і досягти високого рівня засвоєння матеріалу:
створення і підготовка дидактичних матеріалів (варіанти завдань, таблиці, пам’ятки, схеми, креслення, демонстраційні таблиці тощо);
створення презентацій з інтерактивними елементами;
використання готових програмних продуктів, наприклад відео, анімацій тощо;
пошук і використання інтернет-ресурсів під час підготовки уроків, позакласного заходу, самоосвіти;
використання комп’ютерних оболонок із метою моніторингу й перевірки знань учнів;
узагальнення методичного досвіду в електронному вигляді.
Уроки, що проводяться з використанням ІКТ через свою наочність, барвистість і простоту, приносять найбільший ефект, який досягається підвищенням психоемоційного фону учнів під час сприйняття навчального матеріалу.
Важливу роль відіграють засоби мультимедіа. Мультимедіа – це представлення об’єктів і процесів не традиційним текстовим описом, а за допомогою фото, відео, графіки, анімації, звуку. У класі під час проведення таких мультимедійних уроків створюється обстановка реального спілкування, під час якої учні прагнуть виразити думки “своїми словами”, вони з бажанням виконують завдання, виявляють цікавість до матеріалу, що вивчається [5, с. 45– 48].
Висновки. Отже, ІКТ відкривають абсолютно нові, ще не досліджені технологічні варіанти навчання, пов’язані з унікальними можливостями сучасних комп’ютерів і телекомунікацій. ІКТ підвищують мотивацію учнів до навчання, унаочнюють навчальний матеріал, сприяють підвищенню ефективності навчально–виховного процесу, зокрема у початковій школі.
Сьогодні, коли інформація стає стратегічним ресурсом розвитку суспільства, стає очевидним, що сучасна освіта – це безперервний процес. Система освіти в нашій країні вступила в період фундаментальних змін, що характеризуються новим розумінням цілей і цінностей освіти, усвідомленням необхідності переходу до безперервної освіти, новими концептуальними підходами до розробки і використання технологій навчання. Для початкової школи це означає зміну пріоритетів і цілей освіти: одним із результатів навчання і виховання в школі першого рівня повинні стати готовність дітей до опанування сучасних комп’ютерних технологій і здатність актуалізувати отриману з їх допомогою інформацію для подальшої самоосвіти.
Література
1. Анісимов П.Ф. Нові інформаційні і освітні технології, як чинник модернізації навчального закладу / П. Ф. Анісімов. – К. : СПО, 2004 – 568 с.
2. Безпалько В.П. Освіта і вчення за участю комп’ютерів (педагогіка третього тисячоліття) / В.П. Безпалько. – М. : Вид. МПСІ, 2008 – 648 с.
3. Дворецька А.В. Основні типи комп’ютерних засобів навчання А. В. Дворецька. – К. : Педагогічні технології. – 2004. – №2. – с. 48–56.
4. Захарова І. Г. Інформаційні технології в освіті / І. Г. Захарова. – М. : Видавничий центр «Академія», – 2003. – 350 с.
5. Клімов В.Г. Педагогічні проблеми для психологічного типу ефективності використання інформаційних і комунікаційних технологій навчання В. Г. Клімова. – К. : СПО. – 2004. – № 6. – с. 45–48.
6. Матрос Д.Ш. Основи теорії інформатизації процесу навчання Д. Ш. Матрос. – К. : Педагогіка. – 2007. – № 6. – с. 24–35.
7. Молочкіна Н.Ю. Діагностика, аналіз і моніторинг освітнього процесу в початковій школі Н. Ю. Молочкіна. – К. : Журнал “Завуч початкової школи”. – 2002. – № 1. – с. 25–28.
Переваги і недоліки використання ІКТ у початковій школі. У статті окреслюються шляхи використання інформаційно–комунікаційних технологій у початковій школі. Аналізуються переваги і недоліки їх використання у початковій школі.
Ключові слова : інформаційно–комунікаційні технології, психологічні особливості, засоби мультимедіа.
Преимущества и недостатки использования ИКТ в начальной школе. В статье определяются пути использования информационно-коммуникационных технологий в начальной школе. Анализируются преимущества и недостатки их использования в начальной школе.
Ключевые слова: информационно-коммуникационные технологии, психологические особенности, средства мультимедиа.
Advantages and disadvantages of using ICT in primary school. The article outlines the uses of information communication technologies in primary school. Analyzes the advantages and disadvantages of their use in elementary school.
Key words: information communication technologies, psychological characteristics, multimedia.
М. В. Андрущак
м. Вінниця, Україна
ПЕРЕВАГИ І НЕДОЛІКИ ВИКОРИСТАННЯ ІКТ У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
Постановка проблеми. Одним із важливих напрямів розвитку сучасного суспільства є його глобальна інформатизація. На тлі інтенсивної інформатизації всіх сфер життя і діяльності суспільства особливої значущості набувають питання інформатизації освіти.
Аналіз попередніх досліджень. Дослідження вчених і педагогів-практиків (Л. Масол, І. Красильникова, І. Гудчина, Р. Петеліна, С. Полозова, В.Едігей, В. Скворцова) переконливо свідчать про те, що використання інформаційно – комунікаційних технологій (ІКТ) у навчально-виховному процес початкової школи має такі основні переваги: здійснюється диференціація навчального процесу; розширюється контроль за навчальною діяльністю учнів і забезпечується на цій основі зворотний зв’язок; створюються умови для підвищення рівня зацікавленості учнів у навчальній діяльності завдяки внесенню елементів новизни.
Метою статті є окреслення шляхів використання інформаційно-комунікативних технологій (ІКТ) у початковій школі, аналіз їх переваг і недоліків.
Виклад основного матеріалу. Бурхливий розвиток ІКТ і впровадження їх в усі сфери людського життя за останні п’ять років наклали певний відбиток на розвиток особи сучасного дитяти. Потужний потік нової інформації, використання ІКТ на телебаченні, поширення ігрових приставок, електронних іграшок і комп’ютерів роблять великий вплив на виховання дітей та їх сприйняття навколишнього світу.
Школа – частина суспільства, і в ній, як в краплі води, відбиваються ті ж проблеми, що і у всій країні. Тому необхідно навчити кожну дитину за короткий проміжок часу освоювати, перетворювати і використовувати в практичній діяльності величезні масиви інформації. Дуже важливо організувати процес н так, щоб дитина активно, з цікавістю і захопленням працювала на уроці, бачила плоди своєї праці і могла їх оцінити.
Допомогти вчителеві у вирішенні цієї непростої задачі може поєднання традиційних методів навчання і сучасних інформаційних технологій, у тому числі і комп’ютерних [1, с. 121].
Про доцільність використання ІКТ у навчанні молодших школярів говорять такі їх вікові особливості, як розвиток переважно наочно-образного мислення в порівнянні з вербально-логічним, а також нерівномірний і недостатній розвиток аналізаторів, за допомогою яких діти сприймають інформацію для подальшої її переробки. Якщо інформація не сприйнята, то вона не може бути засвоєна, не може стати надбанням особи, елементом її культури.
Нові державні освітні стандарти змінюють форму подачі матеріалу і роль учня в здобутті знань. Учень вчиться отримувати і користуватися інформацією з різних джерел, у тому числі і розташованих в усесвітній мережі Інтернет [2, с. 248].
Інформаційні технології – це сукупність знань про способи і засоби роботи з інформаційними ресурсами, і спосіб збору, обробки і передачі інформації для здобуття нових відомостей про об’єкт, що вивчається [4, с. 135].
Головною особливістю фактологічної сторони вмісту освіти є багатократне збільшення “підтримуючої інформації”, наявність комп’ютерного інформаційного середовища, що включає на сучасному рівні бази інформації, гіпертекст і мультимедіа (гіпермедіа), мікросвіти, імітаційне вчення, електронні комунікації (мережі), експертні системи.
Концептуальні положення :
навчання – це спілкування дитини з комп’ютером;
принцип адаптивності: пристосування комп’ютера до індивідуальних особливостей дитини;
діалоговий характер учіння;
керованість: у будь-який момент можлива корекція вчителем процесу вчення;
взаємодія дитини з комп’ютером може здійснюватися за всіма типами: суб’єкт - об’єкт, суб’єкт - суб’єкт, об’єкт - суб’єкт;
оптимальне поєднання індивідуальної і групової роботи;
підтримка в учня стану психологічного комфорту під час спілкуванн з комп’ютером;
необмежене навчання: вміст, його інтерпретації і додатки як завгодно великі.
Окреслимо цілі використання ІКТ:
формування вмінь працювати з інформацією, розвиток комунікативних здібностей;
підготовка особи “інформаційного суспільства”;
дати дитині так багато навчального матеріалу, скільки він може засвоїти;
формування дослідницьких умінь, умінь приймати оптимальні рішення.
На основі аналізу педагогічної літератури виділимо завдання використання ІКТ:
підвищити мотивацію і ефективність процесу навчання;
сприяти активізації пізнавальної сфери тих, що виучуються;
удосконалювати методики проведення уроків;
своєчасно відстежувати результати навчання і виховання;
планувати і систематизувати свою роботу;
використовувати як засіб самоосвіти;
якісно і швидко підготувати урок (захід) [6, с. 24–35].
Використання ІКТ може здійснюватися в таких трьох варіантах:
– як “проникаюча” технологія (використання комп’ютера під час вивчення окремих тем, розділах для окремих дидактичних завдань);
– як основна, визначаюча, найбільш значуща з використовуваних в даній технології частин;
– як монотехнологія (коли все навчання, все управління навчальним процесом, включаючи всі види діагностики, моніторинг, спираються на використання комп’ютера).
У даний час взаємодія людини з комп’ютером стала складовою частиною освіти.
Комп’ютер може використовуватися під час усіх етапіах процесу навчання: під час пояснення (введення) нового матеріалу, закріплення, повторення, контролю тощо. За цих умов для дитини він виконує різні функції: вчителя, робочого інструменту, об'єкту навчання, колективу, що співпрацює, ігрового середовища тощо.
Спектр використання можливостей ІКТ досить широкий. Проте, працюючи з дітьми молодшого шкільного віку, необхідно пам’ятати заповідь “Не нашкодь!”.
Організація навчального процесу в початковій школі, перш за все, повинна сприяти активізації пізнавальної сфери, успішному засвоєнню навчального матеріалу і психічному розвитку дитини. Отже, ІКТ повинні виконувати певну освітню функцію, допомогти дитині розібратися в потоці інформації, сприйняти її, запам’ятати. ІКТ повинні виступати як допоміжний елемент навчального процесу, а не основний [7, с. 25 – 28].
Ураховуючи психологічні особливості молодшого школяра, робота з використанням ІКТ має бути чітко продумана і дозована. Плануючи урок у початковій школі, вчитель повинен ретельно продумати мету, місце і спосіб використання ІКТ.
Виокремимо основні можливості використання ІКТ, які допоможуть учителеві створити комфортні умови на уроці і досягти високого рівня засвоєння матеріалу:
створення і підготовка дидактичних матеріалів (варіанти завдань, таблиці, пам’ятки, схеми, креслення, демонстраційні таблиці тощо);
створення презентацій з інтерактивними елементами;
використання готових програмних продуктів, наприклад відео, анімацій тощо;
пошук і використання інтернет-ресурсів під час підготовки уроків, позакласного заходу, самоосвіти;
використання комп’ютерних оболонок із метою моніторингу й перевірки знань учнів;
узагальнення методичного досвіду в електронному вигляді.
Уроки, що проводяться з використанням ІКТ через свою наочність, барвистість і простоту, приносять найбільший ефект, який досягається підвищенням психоемоційного фону учнів під час сприйняття навчального матеріалу.
Важливу роль відіграють засоби мультимедіа. Мультимедіа – це представлення об’єктів і процесів не традиційним текстовим описом, а за допомогою фото, відео, графіки, анімації, звуку. У класі під час проведення таких мультимедійних уроків створюється обстановка реального спілкування, під час якої учні прагнуть виразити думки “своїми словами”, вони з бажанням виконують завдання, виявляють цікавість до матеріалу, що вивчається [5, с. 45– 48].
Висновки. Отже, ІКТ відкривають абсолютно нові, ще не досліджені технологічні варіанти навчання, пов’язані з унікальними можливостями сучасних комп’ютерів і телекомунікацій. ІКТ підвищують мотивацію учнів до навчання, унаочнюють навчальний матеріал, сприяють підвищенню ефективності навчально–виховного процесу, зокрема у початковій школі.
Сьогодні, коли інформація стає стратегічним ресурсом розвитку суспільства, стає очевидним, що сучасна освіта – це безперервний процес. Система освіти в нашій країні вступила в період фундаментальних змін, що характеризуються новим розумінням цілей і цінностей освіти, усвідомленням необхідності переходу до безперервної освіти, новими концептуальними підходами до розробки і використання технологій навчання. Для початкової школи це означає зміну пріоритетів і цілей освіти: одним із результатів навчання і виховання в школі першого рівня повинні стати готовність дітей до опанування сучасних комп’ютерних технологій і здатність актуалізувати отриману з їх допомогою інформацію для подальшої самоосвіти.
Література
1. Анісимов П.Ф. Нові інформаційні і освітні технології, як чинник модернізації навчального закладу / П. Ф. Анісімов. – К. : СПО, 2004 – 568 с.
2. Безпалько В.П. Освіта і вчення за участю комп’ютерів (педагогіка третього тисячоліття) / В.П. Безпалько. – М. : Вид. МПСІ, 2008 – 648 с.
3. Дворецька А.В. Основні типи комп’ютерних засобів навчання А. В. Дворецька. – К. : Педагогічні технології. – 2004. – №2. – с. 48–56.
4. Захарова І. Г. Інформаційні технології в освіті / І. Г. Захарова. – М. : Видавничий центр «Академія», – 2003. – 350 с.
5. Клімов В.Г. Педагогічні проблеми для психологічного типу ефективності використання інформаційних і комунікаційних технологій навчання В. Г. Клімова. – К. : СПО. – 2004. – № 6. – с. 45–48.
6. Матрос Д.Ш. Основи теорії інформатизації процесу навчання Д. Ш. Матрос. – К. : Педагогіка. – 2007. – № 6. – с. 24–35.
7. Молочкіна Н.Ю. Діагностика, аналіз і моніторинг освітнього процесу в початковій школі Н. Ю. Молочкіна. – К. : Журнал “Завуч початкової школи”. – 2002. – № 1. – с. 25–28.
Переваги і недоліки використання ІКТ у початковій школі. У статті окреслюються шляхи використання інформаційно–комунікаційних технологій у початковій школі. Аналізуються переваги і недоліки їх використання у початковій школі.
Ключові слова : інформаційно–комунікаційні технології, психологічні особливості, засоби мультимедіа.
Преимущества и недостатки использования ИКТ в начальной школе. В статье определяются пути использования информационно-коммуникационных технологий в начальной школе. Анализируются преимущества и недостатки их использования в начальной школе.
Ключевые слова: информационно-коммуникационные технологии, психологические особенности, средства мультимедиа.
Advantages and disadvantages of using ICT in primary school. The article outlines the uses of information communication technologies in primary school. Analyzes the advantages and disadvantages of their use in elementary school.
Key words: information communication technologies, psychological characteristics, multimedia.
Схожі теми
» ПЕРЕВАГИ ТА НЕДОЛІКИ ВИКОРИСТАННЯ ЕЛЕКТРОННИХ ПОСІБНИКІВ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
» ВИКОРИСТАННЯ МУЛЬТИМЕДІЙНИХ ПРЕЗЕНТАЦІЙ НА УРОКАХ ПРИРОДОЗНАВСТВА В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
» Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках математики в початковій школі
» ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ НА УРОКАХ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА
» ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ ТА ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
» ВИКОРИСТАННЯ МУЛЬТИМЕДІЙНИХ ПРЕЗЕНТАЦІЙ НА УРОКАХ ПРИРОДОЗНАВСТВА В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
» Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках математики в початковій школі
» ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ НА УРОКАХ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА
» ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ ТА ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
Конференція ІМАД ВДПУ ім.М.Коцюбинського :: Ваша первая категория :: Актуальні проблеми сучасної науки та наукових досліджень 2015
Сторінка 1 з 1
Права доступу до цього форуму
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі