ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ОСНОВИ РОЗВИТКУ ТВОРЧОЇ ОСОБИСТОСТІ В ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ГЕОМЕТРІЇ
Конференція ІМАД ВДПУ ім.М.Коцюбинського :: Ваша первая категория :: Актуальні проблеми сучасної науки та наукових досліджень 2015
Сторінка 1 з 1
ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ОСНОВИ РОЗВИТКУ ТВОРЧОЇ ОСОБИСТОСТІ В ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ГЕОМЕТРІЇ
УДК 37.013.77:513 Н. Г. Підліснича,
м. Вінниця, Україна
ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ОСНОВИ РОЗВИТКУ ТВОРЧОЇ ОСОБИСТОСТІ В ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ГЕОМЕТРІЇ
Постановка проблеми. Для забезпечення успішності людини необхідно розвивати її творчі здібності. Творча особистість, здатна креативно мислити та знаходити нестандартні підходи до тієї чи іншої проблеми завжди високо цінувалася у суспільстві. Нинішня система освіти, спрямована на особистісно-орієнтоване навчання, ставить завдання розвивати творчі здібності учнів на кожному етапі навчання, не виділяючи для цього цілеспрямовано спеціальні завдання, а враховуючи їх уже в самій меті кожного заняття. На скільки ефективним є процес навчання сьогодні визначається саме в якій мірі він забезпечує розвиток творчих здібностей кожного учня, формування творчої особистості, підготовку її до творчої, пізнавальної, суспільно-трудової діяльності. Завданням школи є розвиток творчих здібностей особистості, а це означає, насамперед, формування та розвиток творчого мислення учнів.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. Розвиток творчої здібності особистості завжди було важливим завданням і шляхи його досягнення широко досліджувалось педагогами та психологами. Серед дисертацій з психології, в яких досліджувалась дана проблема можемо виокремити: психологічні особливості розвитку творчого потенціалу старшокласників спеціалізованих шкіл (А. А. Хорошун); психологічні особливості формування креативних здібностей в підлітковому віці (Є. Л. Гергель); психологічні умови розвитку творчого мислення старшокласників засобами рольових ігор (О. С. Кущ); розвиток візуальної креативності підлітків засобами комп'ютерного тренінгу (О. М. Грек); вплив мотивації на розвиток творчого мислення в підлітковому віці (І. П. Якимчук) тощо. Педагогічні дисертації, присвячені питанням розвитку творчої особистості : організація навчально-творчої діяльності старшокласників загальноосвітніх навчальних закладів (Н. Д. Кабусь); формування творчих здібностей старшокласників у процесі дослідницької діяльності в Малій академії наук України (Л. В. Тихенко); зокрема, роботи, в яких досліджується розвиток творчої особистості в процесі навчання геометрії: формування прийомів евристичної діяльності учнів на уроках геометрії в класах з поглибленим вивченням математики (К. В. Власенко); особистісно орієнтоване навчання геометрії в основній школі (Л. В. Грамбовська); диференційоване формування прийомів евристичної діяльності старшокласників на уроках стереометрії (Ю. Л. Сморжевський) тощо.
Мета статті: схарактеризувати психолого-педагогічні основи розвитку творчої особистості в процесі навчання геометрії.
Виклад основного матеріалу. Навчальний курс геометрії сам по собі уже сприяє формуванню та розвитку творчих здібностей особистості, розвиваючи всі види мислення, уяву, уявлення, здатність аналізувати, класифікувати, порівнювати, узагальнювати і систематизувати необхідну інформацію, використовуючи потім її для різних способів розв’язування задач. Під розвитком творчої особистості в процесі навчання геометрії будемо вважати розвиток в учнів спостережливості, допитливості, пам’яті, здатності до навчання, збагачення та поглиблення знань, здатність чітко та правильно висловлювати та відстоювати свої думки, прагнення до творчих досягнень, здатність до генерування ідей та гіпотез, самоконтроль тощо. Основними показниками творчих здібностей будемо вважати: допитливість (активність, відкритість, виявлення зацікавленості до нового); оригінальність (можливість подавати ідеї для розв’язування задач); гнучкість мислення (вміння переключатись з однієї ідеї на іншу); швидкість мислення (здатність генерувати велику кількість ідей закороткий проміжок часу); сміливість (можливість приймати рішення, озвучувати їх, ризикуючи особистим успіхом та репутацією).
Серед психолого-педагогічних основ розвитку творчої особистості в процесі навчання геометрії можемо виокремити наступні:
Розвиток творчої особистості учнів на уроках геометрії здібностей можливий лише за високого рівня творчої активності й творчої освіти вчительського колективу.
Другою умовою вважаємо необхідність активізувати творчу пізнавальну активність учнів на уроках геометрії. Цього можна досягти, використовуючи різні методи навчання геометрії, сучасні технології навчання тощо, які використовуються вчителем під час уроків геометрії. Необхідно методично вдало поєднувати різні методи навчання на різних етапах уроку, важливо також не зловживати тими чи іншими методами та засобами навчання. На уроках геометрії важливе місце відведемо наочності. Адже саме вона допомагає розвивати уяву та уявлення, які є складовими творчого розвитку особистості учня.
Важливою передумовою розвитку творчої особистості вбачаємо в розвитку прийомів розумової діяльності, зокрема таких, як аналіз і синтез, систематизація , порівняння, класифікація, аналогія, узагальнення, в процесі засвоєння геометричного. Оволодіння прийомами розумової діяльності учнів забезпечує новий рівень усвідомлення та засвоєння інформації, а також дає істотні результати у розумовому розвитку учня.
Ставлячи перед собою за мету розвиток творчої особистості на уроках геометрії неабияке значення має вміле, добре підібране поєднання завдань різних типів. Навчально-пізнавальна діяльність повинна бути організована таким чином, аби передбачала використання творчих завдань на різних етапах навчального процесу. Задачі на доведення активізують мисленнєві процеси, розкривають творчий потенціал учнів, ставлять в умови пошуку нестандартних рішень, вчать логічно міркувати та доводити свою думку до завершення. Також вважаємо доцільними використовувати задачі, які можна розв’язати різними способами, чим більше способів дитина «побачить», тим активніше у неї працюватиме розум. Завдання на дослідження допомагають розвивати мислення, спонукають до застосування нестандартних підходів до задач, вчать застосовувати знання та вміння у нових ситуаціях. Гарні результати дає заохочення вчителями до нестандартного підходу до задачі, до оригінального розв’язання.
Розв’язуючи задачі на уроках геометрії, обов’язковими є обґрунтування кожного наступного логічного кроку, які висловлюють учні. Про учнів, які вміють пояснювати, підкріплювати фактами істинність своїх переконань, говорять, що вони вміють міркувати, доводити свою точку зору. Розвиток творчих здібностей особистості на уроках геометрії включає розвиток алгоритмічного типу мислення, тобто вміння послідовно, чітко і несуперечливо викладати свої думки.
Ще однією з основ розвитку творчої особистості на уроках геометрії є створення атмосфери, яка сприяє появі нових ідей і думок. Перший ступінь на шляху створення такої атмосфери – розвиток почуття психологічної захищеності в дітей. Такого почуття можемо досягти за наявності особливого типу спілкування вчителя та учнів, коли зберігається рівноправність і зацікавленість співрозмовників у поглядах, думках. Багато учнів бояться виходити до дошки, висловлювати свої ідеї, міркування, оскільки або бояться отримати погану оцінку за неправильний хід думок, або бояться виглядати перед однокласниками не достатньо розумними, або просто бояться, що вчитель накричить на них за помилкові судження. Не вбачаємо за необхідність оцінювати учнів біля дошки, чи карати їх за не правильні міркування. Натомість навпаки, сприяти масовому генеруванню ідей, щоб учні підхоплювали ідеї один одного та розвивали їх, доводили до логічного закінчення.
Використовуючи особистісно-орієнтоване навчання для розвитку творчої особистості учнів в навчанні геометрії, зокрема, враховуючи індивідуальний підхід до кожного учня, досягаємо кращих результатів, ніж при традиційному навчанні. Віддаємо перевагу самостійній роботі, пошуковому та дослідницькому підходах до засвоєння знань, формування умінь і навичок. Здійснюючи контроль знань учнів, вважаємо доцільним стимулювати поглиблене вивчення матеріалу, його систематизацію, перенесення знань у нові ситуації. Плануючи домашні завдання для розвитку творчої особистості намагаємось їх зробити такими, аби учні проявляли творчу активність, творчий підхід до їх розв’язання.
Висновки. Процес розвитку творчої особистості, творчого потенціалу, розкриття творчих можливостей учнів вимагає значних зусиль і тривалого часу, як і будь-який творчий процес. Для досягнення ефективності цього процесу необхідно впродовж усього навчання учнів геометрії створювати такі умови, щоб кожен учень мав можливість опанувати особистий досвід творчої діяльності, заснований на отриманих, здобутих самостійно і засвоєних знаннях, вміннях і навичках. Розумові сили і здібності учнів мають постійно збагачуватися і розвиватись, а міцні знання вона матиме лише тоді, коли не залишатиметься на одному й тому ж рівні розумових сил і здібностей.
ЛІТЕРАТУРА
1. Ігнатенко М. Я. Активізація навчально-пізнавальної діяльності учнів старших класів при вивченні математики. — К. : «Тираж», 1997. — 300 с.
2. Кабанова-Меллер Е. Н. Формирование приемов умственной деятельности и умственное развитие учащихся. – М. : Просвещение, 1968. – 183 с.
3. Осинская В. Н. Активизация познавательной деятельности учащихся на уроках математики в 9-10 классах. — К. : Рад. школа, 1980. — 143 с.
4. Слєпкань З. І. Методика навчання математики : Підручник. – 2-ге вид., допов. і переробл. – К. : Вища шк., 2006. – 582 с.
5. Скафа О. І, Тутова О. В. Евристичне навчання математики : комп’ютерно-орієнтовані уроки : навчально-методичний посібник : 2-ге вид. / О. І. Скафа, О. В. Тутова. – Донецьк : ДонНУ, 2013. – 399 с.
Анотація. Підліснича Н. Г. Психолого-педагогічні основи розвитку творчої особистості в процесі навчання геометрії. Схарактеризовано психолого-педагогічні основи розвитку творчої особистості в процесі навчання геометрії. Основним напрямком діяльності вчителя має бути цілеспрямована, систематична організація процесу навчання геометрії, спрямованого на розвиток творчої особистості учня за допомогою різних видів діяльності.
Ключові слова: розвиток творчої особистості, навчання геометрії.
Аннотация. Подлесничая Н. Г. Психолого-педагогические основы развития личности в процессе обучения геометрии. Охарактеризованы психолого-педагогические основы развития личности в процессе обучения геометрии. Основным направлением деятельности учителя должно быть целенаправленная, систематическая организация процесса обучения геометрии, направленного на развитие личности ученика с помощью различных видов деятельности.
Ключевые слова: развитие личности, обучения геометрии.
Summary. Pydlisnycha N. Psycho- pedagogical foundations of the creative personality in learning geometry. Author determined psycho- pedagogical bases of development of creative personality in learning geometry. The main focus of the teacher must be deliberate , systematic organization of the learning process geometry, aimed at developing creative individual student through various activities.
Keywords: development of creative personality, learning geometry.
м. Вінниця, Україна
ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ОСНОВИ РОЗВИТКУ ТВОРЧОЇ ОСОБИСТОСТІ В ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ГЕОМЕТРІЇ
Постановка проблеми. Для забезпечення успішності людини необхідно розвивати її творчі здібності. Творча особистість, здатна креативно мислити та знаходити нестандартні підходи до тієї чи іншої проблеми завжди високо цінувалася у суспільстві. Нинішня система освіти, спрямована на особистісно-орієнтоване навчання, ставить завдання розвивати творчі здібності учнів на кожному етапі навчання, не виділяючи для цього цілеспрямовано спеціальні завдання, а враховуючи їх уже в самій меті кожного заняття. На скільки ефективним є процес навчання сьогодні визначається саме в якій мірі він забезпечує розвиток творчих здібностей кожного учня, формування творчої особистості, підготовку її до творчої, пізнавальної, суспільно-трудової діяльності. Завданням школи є розвиток творчих здібностей особистості, а це означає, насамперед, формування та розвиток творчого мислення учнів.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. Розвиток творчої здібності особистості завжди було важливим завданням і шляхи його досягнення широко досліджувалось педагогами та психологами. Серед дисертацій з психології, в яких досліджувалась дана проблема можемо виокремити: психологічні особливості розвитку творчого потенціалу старшокласників спеціалізованих шкіл (А. А. Хорошун); психологічні особливості формування креативних здібностей в підлітковому віці (Є. Л. Гергель); психологічні умови розвитку творчого мислення старшокласників засобами рольових ігор (О. С. Кущ); розвиток візуальної креативності підлітків засобами комп'ютерного тренінгу (О. М. Грек); вплив мотивації на розвиток творчого мислення в підлітковому віці (І. П. Якимчук) тощо. Педагогічні дисертації, присвячені питанням розвитку творчої особистості : організація навчально-творчої діяльності старшокласників загальноосвітніх навчальних закладів (Н. Д. Кабусь); формування творчих здібностей старшокласників у процесі дослідницької діяльності в Малій академії наук України (Л. В. Тихенко); зокрема, роботи, в яких досліджується розвиток творчої особистості в процесі навчання геометрії: формування прийомів евристичної діяльності учнів на уроках геометрії в класах з поглибленим вивченням математики (К. В. Власенко); особистісно орієнтоване навчання геометрії в основній школі (Л. В. Грамбовська); диференційоване формування прийомів евристичної діяльності старшокласників на уроках стереометрії (Ю. Л. Сморжевський) тощо.
Мета статті: схарактеризувати психолого-педагогічні основи розвитку творчої особистості в процесі навчання геометрії.
Виклад основного матеріалу. Навчальний курс геометрії сам по собі уже сприяє формуванню та розвитку творчих здібностей особистості, розвиваючи всі види мислення, уяву, уявлення, здатність аналізувати, класифікувати, порівнювати, узагальнювати і систематизувати необхідну інформацію, використовуючи потім її для різних способів розв’язування задач. Під розвитком творчої особистості в процесі навчання геометрії будемо вважати розвиток в учнів спостережливості, допитливості, пам’яті, здатності до навчання, збагачення та поглиблення знань, здатність чітко та правильно висловлювати та відстоювати свої думки, прагнення до творчих досягнень, здатність до генерування ідей та гіпотез, самоконтроль тощо. Основними показниками творчих здібностей будемо вважати: допитливість (активність, відкритість, виявлення зацікавленості до нового); оригінальність (можливість подавати ідеї для розв’язування задач); гнучкість мислення (вміння переключатись з однієї ідеї на іншу); швидкість мислення (здатність генерувати велику кількість ідей закороткий проміжок часу); сміливість (можливість приймати рішення, озвучувати їх, ризикуючи особистим успіхом та репутацією).
Серед психолого-педагогічних основ розвитку творчої особистості в процесі навчання геометрії можемо виокремити наступні:
Розвиток творчої особистості учнів на уроках геометрії здібностей можливий лише за високого рівня творчої активності й творчої освіти вчительського колективу.
Другою умовою вважаємо необхідність активізувати творчу пізнавальну активність учнів на уроках геометрії. Цього можна досягти, використовуючи різні методи навчання геометрії, сучасні технології навчання тощо, які використовуються вчителем під час уроків геометрії. Необхідно методично вдало поєднувати різні методи навчання на різних етапах уроку, важливо також не зловживати тими чи іншими методами та засобами навчання. На уроках геометрії важливе місце відведемо наочності. Адже саме вона допомагає розвивати уяву та уявлення, які є складовими творчого розвитку особистості учня.
Важливою передумовою розвитку творчої особистості вбачаємо в розвитку прийомів розумової діяльності, зокрема таких, як аналіз і синтез, систематизація , порівняння, класифікація, аналогія, узагальнення, в процесі засвоєння геометричного. Оволодіння прийомами розумової діяльності учнів забезпечує новий рівень усвідомлення та засвоєння інформації, а також дає істотні результати у розумовому розвитку учня.
Ставлячи перед собою за мету розвиток творчої особистості на уроках геометрії неабияке значення має вміле, добре підібране поєднання завдань різних типів. Навчально-пізнавальна діяльність повинна бути організована таким чином, аби передбачала використання творчих завдань на різних етапах навчального процесу. Задачі на доведення активізують мисленнєві процеси, розкривають творчий потенціал учнів, ставлять в умови пошуку нестандартних рішень, вчать логічно міркувати та доводити свою думку до завершення. Також вважаємо доцільними використовувати задачі, які можна розв’язати різними способами, чим більше способів дитина «побачить», тим активніше у неї працюватиме розум. Завдання на дослідження допомагають розвивати мислення, спонукають до застосування нестандартних підходів до задач, вчать застосовувати знання та вміння у нових ситуаціях. Гарні результати дає заохочення вчителями до нестандартного підходу до задачі, до оригінального розв’язання.
Розв’язуючи задачі на уроках геометрії, обов’язковими є обґрунтування кожного наступного логічного кроку, які висловлюють учні. Про учнів, які вміють пояснювати, підкріплювати фактами істинність своїх переконань, говорять, що вони вміють міркувати, доводити свою точку зору. Розвиток творчих здібностей особистості на уроках геометрії включає розвиток алгоритмічного типу мислення, тобто вміння послідовно, чітко і несуперечливо викладати свої думки.
Ще однією з основ розвитку творчої особистості на уроках геометрії є створення атмосфери, яка сприяє появі нових ідей і думок. Перший ступінь на шляху створення такої атмосфери – розвиток почуття психологічної захищеності в дітей. Такого почуття можемо досягти за наявності особливого типу спілкування вчителя та учнів, коли зберігається рівноправність і зацікавленість співрозмовників у поглядах, думках. Багато учнів бояться виходити до дошки, висловлювати свої ідеї, міркування, оскільки або бояться отримати погану оцінку за неправильний хід думок, або бояться виглядати перед однокласниками не достатньо розумними, або просто бояться, що вчитель накричить на них за помилкові судження. Не вбачаємо за необхідність оцінювати учнів біля дошки, чи карати їх за не правильні міркування. Натомість навпаки, сприяти масовому генеруванню ідей, щоб учні підхоплювали ідеї один одного та розвивали їх, доводили до логічного закінчення.
Використовуючи особистісно-орієнтоване навчання для розвитку творчої особистості учнів в навчанні геометрії, зокрема, враховуючи індивідуальний підхід до кожного учня, досягаємо кращих результатів, ніж при традиційному навчанні. Віддаємо перевагу самостійній роботі, пошуковому та дослідницькому підходах до засвоєння знань, формування умінь і навичок. Здійснюючи контроль знань учнів, вважаємо доцільним стимулювати поглиблене вивчення матеріалу, його систематизацію, перенесення знань у нові ситуації. Плануючи домашні завдання для розвитку творчої особистості намагаємось їх зробити такими, аби учні проявляли творчу активність, творчий підхід до їх розв’язання.
Висновки. Процес розвитку творчої особистості, творчого потенціалу, розкриття творчих можливостей учнів вимагає значних зусиль і тривалого часу, як і будь-який творчий процес. Для досягнення ефективності цього процесу необхідно впродовж усього навчання учнів геометрії створювати такі умови, щоб кожен учень мав можливість опанувати особистий досвід творчої діяльності, заснований на отриманих, здобутих самостійно і засвоєних знаннях, вміннях і навичках. Розумові сили і здібності учнів мають постійно збагачуватися і розвиватись, а міцні знання вона матиме лише тоді, коли не залишатиметься на одному й тому ж рівні розумових сил і здібностей.
ЛІТЕРАТУРА
1. Ігнатенко М. Я. Активізація навчально-пізнавальної діяльності учнів старших класів при вивченні математики. — К. : «Тираж», 1997. — 300 с.
2. Кабанова-Меллер Е. Н. Формирование приемов умственной деятельности и умственное развитие учащихся. – М. : Просвещение, 1968. – 183 с.
3. Осинская В. Н. Активизация познавательной деятельности учащихся на уроках математики в 9-10 классах. — К. : Рад. школа, 1980. — 143 с.
4. Слєпкань З. І. Методика навчання математики : Підручник. – 2-ге вид., допов. і переробл. – К. : Вища шк., 2006. – 582 с.
5. Скафа О. І, Тутова О. В. Евристичне навчання математики : комп’ютерно-орієнтовані уроки : навчально-методичний посібник : 2-ге вид. / О. І. Скафа, О. В. Тутова. – Донецьк : ДонНУ, 2013. – 399 с.
Анотація. Підліснича Н. Г. Психолого-педагогічні основи розвитку творчої особистості в процесі навчання геометрії. Схарактеризовано психолого-педагогічні основи розвитку творчої особистості в процесі навчання геометрії. Основним напрямком діяльності вчителя має бути цілеспрямована, систематична організація процесу навчання геометрії, спрямованого на розвиток творчої особистості учня за допомогою різних видів діяльності.
Ключові слова: розвиток творчої особистості, навчання геометрії.
Аннотация. Подлесничая Н. Г. Психолого-педагогические основы развития личности в процессе обучения геометрии. Охарактеризованы психолого-педагогические основы развития личности в процессе обучения геометрии. Основным направлением деятельности учителя должно быть целенаправленная, систематическая организация процесса обучения геометрии, направленного на развитие личности ученика с помощью различных видов деятельности.
Ключевые слова: развитие личности, обучения геометрии.
Summary. Pydlisnycha N. Psycho- pedagogical foundations of the creative personality in learning geometry. Author determined psycho- pedagogical bases of development of creative personality in learning geometry. The main focus of the teacher must be deliberate , systematic organization of the learning process geometry, aimed at developing creative individual student through various activities.
Keywords: development of creative personality, learning geometry.
Схожі теми
» ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ОСНОВИ РОЗВИТКУ ТВОРЧОЇ ОСОБИСТОСТІ В ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ГЕОМЕТРІЇ
» ФОРМУВАННЯ НАЦІОНАЛЬНИХ ЦІННОСТЕЙ ЯК ОСНОВИ НАЦІОНАЛЬНОГО САМОСТВЕРДЖЕННЯ ОСОБИСТОСТІ
» ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ КОЛЕКТИВНИХ СТОСУНКІВ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ЗАСОБАМИ ТЕАТРАЛІЗОВАНИХ ФОРМ ДІЯЛЬНОСТІ
» ВИКОРИСТАННЯ ХМАРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ
» ЗАСТОСУВАННЯ СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖ У ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ПРОФЕСІЙНОГО НАВЧАННЯ
» ФОРМУВАННЯ НАЦІОНАЛЬНИХ ЦІННОСТЕЙ ЯК ОСНОВИ НАЦІОНАЛЬНОГО САМОСТВЕРДЖЕННЯ ОСОБИСТОСТІ
» ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ КОЛЕКТИВНИХ СТОСУНКІВ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ЗАСОБАМИ ТЕАТРАЛІЗОВАНИХ ФОРМ ДІЯЛЬНОСТІ
» ВИКОРИСТАННЯ ХМАРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ
» ЗАСТОСУВАННЯ СОЦІАЛЬНИХ МЕРЕЖ У ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ПРОФЕСІЙНОГО НАВЧАННЯ
Конференція ІМАД ВДПУ ім.М.Коцюбинського :: Ваша первая категория :: Актуальні проблеми сучасної науки та наукових досліджень 2015
Сторінка 1 з 1
Права доступу до цього форуму
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі
|
|