ФОРМУВАННЯ ЕКОНОМІЧНОГО МИСЛЕННЯ УЧНІВ ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ З ВИКОРИСТАННЯМ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
Конференція ІМАД ВДПУ ім.М.Коцюбинського :: Ваша первая категория :: Актуальні проблеми сучасної науки та наукових досліджень 2015
Сторінка 1 з 1
ФОРМУВАННЯ ЕКОНОМІЧНОГО МИСЛЕННЯ УЧНІВ ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ З ВИКОРИСТАННЯМ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
УДК 378.33:004 Москов В. А.
м. Вінниця, Україна
Науковий керівник – кандидат педагогічних наук, доцент Кадемія М. Ю.
ФОРМУВАННЯ ЕКОНОМІЧНОГО МИСЛЕННЯ УЧНІВ ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ З ВИКОРИСТАННЯМ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
Постановка проблеми. На сьогоднішній день питання успішного економічного розвитку є одним з найважливіших для нашої держави. Академік Л. Абалкін ще у радянські часи робив акцент на економічну освіту як одну з найважливіших передумов переведення економіки на інтенсивний шлях розвитку та якісного поліпшення господарського механізму [1, с. 291]. Перед сучасною Україною гостро постає проблема формування економічно освіченої особистості підростаючого громадянина, це й зумовлює актуальність формування економічної освіченості в професійно-технічних навчальних закладах.
Збільшення обсягу знань та обмеження часу для його викладання вимагає від сучасного педагога застосування ефективніших методів та технологій навчання. Збільшення комп’ютерної техніки та подальше її вдосконалення поширює можливості вчителів використовувати комп’ютерні технології не тільки під час вивчення інформатики, але й поєднанні викладання інших дисциплін із використанням комп’ютерної техніки. Новітні розробки в галузі інформаційних технологій змінюють спосіб їх застосування у процесі вивчення різних дисциплін у процесі навчання. У Концепції інформатизації загальноосвітніх навчальних закладів, комп’ютеризації професійно-технічних навчальних закладів зазначено, що інформатизація навчально-виховного процесу загальноосвітнього навчального закладу передбачає, у першу чергу, широке використання в процесі вивчення навчальних дисциплін комп’ютерно орієнтованих засобів навчання на базі сучасних комп’ютерів і телекомунікаційних мереж [2, с. 4].
Аналіз попередніх публікацій і досліджень. Сучасні пошуки та дослідження стосуються таких проблем як формування нового типу економічного мислення (Л. Горкіна, О. Камишанченко, А. Кітов, В. Кондратьєв, Т. Любимова, І. Прокопенко, О. Шпак); ощадливості та екологічного виховання молоді (Л. Нульман, Л. Островська, О. Парамонов); форм і методів навчання (Т. Антонова, П. Апанасов, А. Богуш, Н. Белова, О. Белоус, З. Курлянд, А. Максаков, О. Янківська); проблемі змісту економічної освіти присвячені роботи Н. Грами, Є. Курак, А. Смоленцевої та інших.
Виклад основного матеріалу. Ринкові стосунки у суспільстві кардинально змінюють мету праці, зростає її інтенсивність, напруженість, вимоги високого професіоналізму та відповідальності. Ринок призводить до масового зростання безробіття, а також породжує необхідність: нормування нових господарських структур на основі багатоманітності форм власності, необхідності перепідготовки кадрів, наявності "гнучких кадрів" та нового економічного мислення. Потрібні спеціалісти, які здатні до постійного удосконалення професійної діяльності, до вміння самореалізації в ринкових умовах [3, c. 21].
Однак сучасна молодь виявилася непідготовленою до нових соціально-економічних умов. Поширились такі негативні прояви, як бездуховність, сутяжництво, агресивність, лицемірство, конформізм, тощо. Серйозній деформації піддалася система уявлень про престижність освіти, професійність, культ і культуру праці.
Усе це вплинуло на розвиток економічного мислення й на поведінку молоді. Аналіз теорії і практики формування економічного мислення свідчить про наявність основної суперечності – відставання економічної освіти від потреб господарства.
Міністерство освіти й науки України розглядає становлення і удосконалення економічної освіти як одну із важливих сфер своєї діяльності. Загальноосвітнім навчальним закладам надана можливість проводити в 9-11 класах факультативні заняття з основ ринкових знань. У місті Києві та інших областях України проводяться заняття з учнями 5-8 класів з соціально-економічної підготовки. Аналіз інформації, наявної в Міністерстві, підтверджує своєчасність цього заходу: учні виявляють великий інтерес до оволодіння економічними знаннями. Водночас задовольнити його в багатьох випадках неможливо, бо школи не мають належних кадрів. Відсутність необхідної спеціальної науково-методичної літератури поки що утруднює перепідготовку педагогічних кадрів, здатних читати новий курс [4, c. 45].
Нині вихід з такого складного становища професійно-технічні навчальні заклади знаходять у прагненні максимально використати можливості наукової та педагогічної громадськості, економічних вищих навчальних закладів та факультетів і комерційних структур. Такий підхід до розв'язання проблеми економічної освіти молоді є актуальним, бо формувати економічне мислення повинні професіонали, які володіють управлінським, комерційним, підприємницьким економічним мисленням. Однак багато економістів не володіють уміннями педагогічної праці з учнями ПТНЗ, що певною мірою знижує можливості формування економічного мислення учнів.
У зв'язку з викладеним вище особливого значення набуває підготовка такого вчителя, який розуміє економічну освіту. Зміни, що відбуваються в політиці, економіці та в цілому в державному будівництві країни, привели до змін в системі вищої педагогічної освіти. Концепція педагогічної освіти, що передбачає основні напрями підготовки й перепідготовки педагогічних кадрів, в основних своїх позиціях не втратила своєї актуальності щодо гуманізації освіти, переходу від масоворепродуктивного до індивідуально-творчого засвоєння знань. Втім, слід відзначити, що з часу появи концепції педагогічної освіти в житті суспільства й держави відбулися кардинальні зміни. В економіці це виявилося в переході від монополії державно-адміністративної до багатоукладної економіки з переважно ринковими відносинами [4, c. 125].
Вищевказані процеси висунули перед професійно-технічним навчальним закладом одне з актуальних завдань – проблему економічної підготовки учнів, формування у них економічного мислення й культури, що відповідають вимогам сучасності. Традиційний підхід у цій галузі до недавнього часу полягав у дворівневій економічній підготовці [4, c. 168]:
- теоретико-методологічному рівні за допомогою навчального курсу економіки, який був базовим і який вивчали всі учні незалежно від профілю навчального закладу і професії;
- спеціальному прикладному рівні на основі вивчення економіки конкретних галузей виробництва і сфер життя. Ці дисципліни підбиралися залежно від спеціалізації закладу та професії.
Такий підхід давав свої позитивні результати, в цілому відповідав вимогам соціального замовлення недавнього минулого.
Проте, сьогодні до економічної підготовки учнів професійно-технічного навчального закладу пред'являються незрівнянно вищі вимоги. З одного боку, з переходом до нової системи господарювання має істотно розширитися й збагатитися зміст економічної підготовки. З другого – в підходах до вивчення взаємостосунків економіки і науки, економіки і політики необхідно перейти від похвали власного досвіду й критики буржуазного (чи навпаки) до наукового аналізу й порівняння різних систем господарювання і на цій основі формувати творчу особистість, яка самостійно мислить.
Спеціалізація навчального закладу також впливає на вибір обсягу і змісту економічної підготовки учнів у варіативній частині. Це пояснюється тим, що у функціональне коло завдань випускників цих ПТНЗ, крім основних професійних обов'язків, часто входить ще й організація різних форм і видів трудової діяльності.
Уся система економічної освіти у ПТНЗ потребує глибоких якісних перетворень з урахуванням вимог ринкової економіки, появи ринку освітніх послуг і переходу до нового господарського механізму керівництва навчальними закладами.
Оцінюючи внесок вітчизняних і зарубіжних авторів у розроблення методологічних аспектів дослідження соціальних проблем учнів ПТНЗ, слід відзначити, водночас, що існує велика потреба у працях, які б узагальнювали різні напрями формування творчої, науково думаючої особистості.
Інформаційно-комунікаційні технології навчання у процесі вивчення економіки в ПТНЗ мають свої особливості і свої дидактичні можливості. Під час мотиваційно-настановчого етапу за допомогою них можна забезпечити ознайомлення кожного учня з програмою й методичними рекомендаціями щодо вивчення предмета, з режимом і графіком роботи.
На етапі закріплення й узагальнення вивченого, виконання вправ і завдань комп’ютерні технології навчання надають такі можливості: використання мультимедіаінформації; відбір і аналіз інформації; індивідуальні дослідження; групові обговорення та презентації; миттєвий доступ до інформації; діалогова взаємодія “викладач – учень”, “учень – учень”; проведення відео конференцій, обмін відео-, аудіо інформацією.
При виконанні самостійної роботи та контрольних завдань також доцільним є використання комп’ютерних технологій, оскільки вони мають відносну об’єктивність, адже учень має виконати роботу самостійно без підказок; сприяють охопленню всієї навчальної групи; надають регульований обсяг часу на виконання завдань; надають можливість здійснення самоконтролю учнів і самоперевірки.
Таким чином, комп’ютерні технології є важливим чинником підвищення якості навчання майбутніх кваліфікованих робітників. Вони можуть бути використані на всіх етапах навчального процесу, але ефективність їх застосування безпосередньо залежить від конкретних завдань вивчення циклу дисциплін або професійної підготовки майбутнього кваліфікованого робітника в цілому [5, c. 505].
Використання комп’ютерних технологій дає можливість у навчальному процесі організувати неперервне і ґрунтовне засвоєння навчального матеріалу.
Визначимо переваги та недоліки використання комп’ютерних технологій у вивченні економіки в ПТНЗ.
За допомогою комп’ютерних технологій можна одночасно поєднати різного роду інформацію: зорово-ілюстративну, текстову, звукову.
Науково-технічний прогрес іде настільки швидко, що навчальна та навчально-методична література не встигає виходити друком, тому застосування комп’ютерних технологій дає змогу користуватись електронними підручниками, обмінюватися інформацією за допомогою інформаційного простору та електронної пошти із закордонними та вітчизняними науковцями.
Сучасні комп’ютерні пакети дозволяють не лише проводити складні розрахунки та отримувати будь-яку довідкову інформацію, але й моделювати типові фізичні та економічні явища. Навчальні комп’ютерні середовища дають можливість учневі виступати в ролі дослідника та здійснювати віртуальний експеримент.
Використання комп’ютерних технологій дозволяє учням співпрацювати з носієм інформації, здійснювати вибір інформації, темп подання, компонувати матеріал та бути активним учасником процесу навчання.
Основним недоліком використання комп’ютерних технологій є зменшення безпосереднього спілкування учня з вчителем та з колективом, значні матеріальні затрати на комп’ютеризацію навчальних закладів, особливо гостро ця проблема постає у навчальних закладах, розміщених у сільській місцевості. У таких навчальних закладах комп’ютери не завжди відповідають сучасним вимогам, а подекуди зовсім відсутні.
Застосування комп’ютерних технологій потребує перегляду форм і методів навчальної діяльності. Слід пам’ятати, що комп’ютерні технології є ефективним, але допоміжним засобом навчання. Застосування комп’ютерних технологій підвищує активність учнів, веде до перебудови навчального процесу в бік самостійних форм навчання. Без перевантажень можна інтенсифікувати процес навчання в умовах профільного навчання завдяки раціональному використанню комп’ютерних технологій. Використання сучасних технічних засобів для розв’язання фахових завдань на базі отриманої комп’ютерної підготовки є запорукою конкурентноспроможності майбутнього фахівця. При масовому забезпеченні комп’ютерами зберігається його індивідуальність, можливість отримання достовірної оцінки без великих затрат часу на проведення контролю.
Висновок. Таким чином, формування економічного мислення учнів ПТНЗ потребує розвитку загальних мисленнєвих операцій аналізу, синтезу, узагальнення тощо, а також включає врахування специфіки змісту навчального матеріалу з економіки й спрямованості особистості на розв'язання економічних проблем. Тому інформаційно-психологічне забезпечення процесу формування економічного мислення учнів ПТНЗ передбачає: позитивну мотивацію та інформаційне забезпечення процесу засвоєння базових економічних знань, умінь і навичок, та формування готовності вчителя економіки до гнучкості й варіативності навчального процесу залежно від типу мислення учнів.
Література
1. Абалкин Л. И. Избранные труды: В 4-х тт. / Л. И. Абалкин // Вольное экономическое общество России; сост. Грибанова О. М. – М. : ОАО «НПО “Экономика”», 2000.– 799 c.
2. Концепція інформатизації загальноосвітніх навчальних закладів, комп’ютеризації сільських шкіл: Затверджено колегією Міністерства освіти і науки України від 27 квітня 2001 р. № 5/8-21 // Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України. – 2001. – №13. – С. 3-10.
3. Дрозденко Л. І. Виховання економічної культури / Л. І. Дрозденко // Палітра педагога. – 2007. – №4. – С. 20-23.
4. Побірченко Н. А. Підготовка учнівської молоді до ринкової економіки: [наукове видання] / Н. А. Побірченко. – К. : Знання, 2009. – 248 с.
5. Биков В. Ю. Інформатизація загальноосвітньої і професійно-технічної школи України: концептуальні засади і пріоритетні напрями / В. Ю. Биков // Професійна освіта: педагогіка і психологія. Польсько-український журнал. – Ченстохова-Київ, 2003. – Вип. 4.– С.501–514.
Анотація. У статті розглянуто проблеми формування економічного мислення учнів професійно-технічних навчальних закладів на уроках економіки з використанням інформаційно-комунікаційнирх технологій, охарактеризовано дворівневу економічну підготовку, впроваджену у навчально-виховний процес ПТНЗ, охарактеризовано можливості використання інформаційно-комунікаційних технологій в процесі вивчення економіки в ПТНЗ на різних етепах навчальних занять, виділено переваги та недоліки використання комп’ютерних технологій у вивченні економіки в ПТНЗ.
Ключові слова: економіка, професійно-технічні навчальні заклади, інформаційно-комунікаційні технології, економічне мислення.
Abstract. In the article the problem of formation of economic thinking of students of vocational schools in class economy using information komunikatsiynyrh technologies described two-level economic training, embedded in the educational process of vocational schools, described the possibility of using information and communication technologies in the study of the economy in VET in etepah different classes, highlighted the advantages and disadvantages of using computer technology to study Economics at vocational schools.
Key words: economy, vocational education, information and communication technologies, economic thinking.
м. Вінниця, Україна
Науковий керівник – кандидат педагогічних наук, доцент Кадемія М. Ю.
ФОРМУВАННЯ ЕКОНОМІЧНОГО МИСЛЕННЯ УЧНІВ ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ З ВИКОРИСТАННЯМ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
Постановка проблеми. На сьогоднішній день питання успішного економічного розвитку є одним з найважливіших для нашої держави. Академік Л. Абалкін ще у радянські часи робив акцент на економічну освіту як одну з найважливіших передумов переведення економіки на інтенсивний шлях розвитку та якісного поліпшення господарського механізму [1, с. 291]. Перед сучасною Україною гостро постає проблема формування економічно освіченої особистості підростаючого громадянина, це й зумовлює актуальність формування економічної освіченості в професійно-технічних навчальних закладах.
Збільшення обсягу знань та обмеження часу для його викладання вимагає від сучасного педагога застосування ефективніших методів та технологій навчання. Збільшення комп’ютерної техніки та подальше її вдосконалення поширює можливості вчителів використовувати комп’ютерні технології не тільки під час вивчення інформатики, але й поєднанні викладання інших дисциплін із використанням комп’ютерної техніки. Новітні розробки в галузі інформаційних технологій змінюють спосіб їх застосування у процесі вивчення різних дисциплін у процесі навчання. У Концепції інформатизації загальноосвітніх навчальних закладів, комп’ютеризації професійно-технічних навчальних закладів зазначено, що інформатизація навчально-виховного процесу загальноосвітнього навчального закладу передбачає, у першу чергу, широке використання в процесі вивчення навчальних дисциплін комп’ютерно орієнтованих засобів навчання на базі сучасних комп’ютерів і телекомунікаційних мереж [2, с. 4].
Аналіз попередніх публікацій і досліджень. Сучасні пошуки та дослідження стосуються таких проблем як формування нового типу економічного мислення (Л. Горкіна, О. Камишанченко, А. Кітов, В. Кондратьєв, Т. Любимова, І. Прокопенко, О. Шпак); ощадливості та екологічного виховання молоді (Л. Нульман, Л. Островська, О. Парамонов); форм і методів навчання (Т. Антонова, П. Апанасов, А. Богуш, Н. Белова, О. Белоус, З. Курлянд, А. Максаков, О. Янківська); проблемі змісту економічної освіти присвячені роботи Н. Грами, Є. Курак, А. Смоленцевої та інших.
Виклад основного матеріалу. Ринкові стосунки у суспільстві кардинально змінюють мету праці, зростає її інтенсивність, напруженість, вимоги високого професіоналізму та відповідальності. Ринок призводить до масового зростання безробіття, а також породжує необхідність: нормування нових господарських структур на основі багатоманітності форм власності, необхідності перепідготовки кадрів, наявності "гнучких кадрів" та нового економічного мислення. Потрібні спеціалісти, які здатні до постійного удосконалення професійної діяльності, до вміння самореалізації в ринкових умовах [3, c. 21].
Однак сучасна молодь виявилася непідготовленою до нових соціально-економічних умов. Поширились такі негативні прояви, як бездуховність, сутяжництво, агресивність, лицемірство, конформізм, тощо. Серйозній деформації піддалася система уявлень про престижність освіти, професійність, культ і культуру праці.
Усе це вплинуло на розвиток економічного мислення й на поведінку молоді. Аналіз теорії і практики формування економічного мислення свідчить про наявність основної суперечності – відставання економічної освіти від потреб господарства.
Міністерство освіти й науки України розглядає становлення і удосконалення економічної освіти як одну із важливих сфер своєї діяльності. Загальноосвітнім навчальним закладам надана можливість проводити в 9-11 класах факультативні заняття з основ ринкових знань. У місті Києві та інших областях України проводяться заняття з учнями 5-8 класів з соціально-економічної підготовки. Аналіз інформації, наявної в Міністерстві, підтверджує своєчасність цього заходу: учні виявляють великий інтерес до оволодіння економічними знаннями. Водночас задовольнити його в багатьох випадках неможливо, бо школи не мають належних кадрів. Відсутність необхідної спеціальної науково-методичної літератури поки що утруднює перепідготовку педагогічних кадрів, здатних читати новий курс [4, c. 45].
Нині вихід з такого складного становища професійно-технічні навчальні заклади знаходять у прагненні максимально використати можливості наукової та педагогічної громадськості, економічних вищих навчальних закладів та факультетів і комерційних структур. Такий підхід до розв'язання проблеми економічної освіти молоді є актуальним, бо формувати економічне мислення повинні професіонали, які володіють управлінським, комерційним, підприємницьким економічним мисленням. Однак багато економістів не володіють уміннями педагогічної праці з учнями ПТНЗ, що певною мірою знижує можливості формування економічного мислення учнів.
У зв'язку з викладеним вище особливого значення набуває підготовка такого вчителя, який розуміє економічну освіту. Зміни, що відбуваються в політиці, економіці та в цілому в державному будівництві країни, привели до змін в системі вищої педагогічної освіти. Концепція педагогічної освіти, що передбачає основні напрями підготовки й перепідготовки педагогічних кадрів, в основних своїх позиціях не втратила своєї актуальності щодо гуманізації освіти, переходу від масоворепродуктивного до індивідуально-творчого засвоєння знань. Втім, слід відзначити, що з часу появи концепції педагогічної освіти в житті суспільства й держави відбулися кардинальні зміни. В економіці це виявилося в переході від монополії державно-адміністративної до багатоукладної економіки з переважно ринковими відносинами [4, c. 125].
Вищевказані процеси висунули перед професійно-технічним навчальним закладом одне з актуальних завдань – проблему економічної підготовки учнів, формування у них економічного мислення й культури, що відповідають вимогам сучасності. Традиційний підхід у цій галузі до недавнього часу полягав у дворівневій економічній підготовці [4, c. 168]:
- теоретико-методологічному рівні за допомогою навчального курсу економіки, який був базовим і який вивчали всі учні незалежно від профілю навчального закладу і професії;
- спеціальному прикладному рівні на основі вивчення економіки конкретних галузей виробництва і сфер життя. Ці дисципліни підбиралися залежно від спеціалізації закладу та професії.
Такий підхід давав свої позитивні результати, в цілому відповідав вимогам соціального замовлення недавнього минулого.
Проте, сьогодні до економічної підготовки учнів професійно-технічного навчального закладу пред'являються незрівнянно вищі вимоги. З одного боку, з переходом до нової системи господарювання має істотно розширитися й збагатитися зміст економічної підготовки. З другого – в підходах до вивчення взаємостосунків економіки і науки, економіки і політики необхідно перейти від похвали власного досвіду й критики буржуазного (чи навпаки) до наукового аналізу й порівняння різних систем господарювання і на цій основі формувати творчу особистість, яка самостійно мислить.
Спеціалізація навчального закладу також впливає на вибір обсягу і змісту економічної підготовки учнів у варіативній частині. Це пояснюється тим, що у функціональне коло завдань випускників цих ПТНЗ, крім основних професійних обов'язків, часто входить ще й організація різних форм і видів трудової діяльності.
Уся система економічної освіти у ПТНЗ потребує глибоких якісних перетворень з урахуванням вимог ринкової економіки, появи ринку освітніх послуг і переходу до нового господарського механізму керівництва навчальними закладами.
Оцінюючи внесок вітчизняних і зарубіжних авторів у розроблення методологічних аспектів дослідження соціальних проблем учнів ПТНЗ, слід відзначити, водночас, що існує велика потреба у працях, які б узагальнювали різні напрями формування творчої, науково думаючої особистості.
Інформаційно-комунікаційні технології навчання у процесі вивчення економіки в ПТНЗ мають свої особливості і свої дидактичні можливості. Під час мотиваційно-настановчого етапу за допомогою них можна забезпечити ознайомлення кожного учня з програмою й методичними рекомендаціями щодо вивчення предмета, з режимом і графіком роботи.
На етапі закріплення й узагальнення вивченого, виконання вправ і завдань комп’ютерні технології навчання надають такі можливості: використання мультимедіаінформації; відбір і аналіз інформації; індивідуальні дослідження; групові обговорення та презентації; миттєвий доступ до інформації; діалогова взаємодія “викладач – учень”, “учень – учень”; проведення відео конференцій, обмін відео-, аудіо інформацією.
При виконанні самостійної роботи та контрольних завдань також доцільним є використання комп’ютерних технологій, оскільки вони мають відносну об’єктивність, адже учень має виконати роботу самостійно без підказок; сприяють охопленню всієї навчальної групи; надають регульований обсяг часу на виконання завдань; надають можливість здійснення самоконтролю учнів і самоперевірки.
Таким чином, комп’ютерні технології є важливим чинником підвищення якості навчання майбутніх кваліфікованих робітників. Вони можуть бути використані на всіх етапах навчального процесу, але ефективність їх застосування безпосередньо залежить від конкретних завдань вивчення циклу дисциплін або професійної підготовки майбутнього кваліфікованого робітника в цілому [5, c. 505].
Використання комп’ютерних технологій дає можливість у навчальному процесі організувати неперервне і ґрунтовне засвоєння навчального матеріалу.
Визначимо переваги та недоліки використання комп’ютерних технологій у вивченні економіки в ПТНЗ.
За допомогою комп’ютерних технологій можна одночасно поєднати різного роду інформацію: зорово-ілюстративну, текстову, звукову.
Науково-технічний прогрес іде настільки швидко, що навчальна та навчально-методична література не встигає виходити друком, тому застосування комп’ютерних технологій дає змогу користуватись електронними підручниками, обмінюватися інформацією за допомогою інформаційного простору та електронної пошти із закордонними та вітчизняними науковцями.
Сучасні комп’ютерні пакети дозволяють не лише проводити складні розрахунки та отримувати будь-яку довідкову інформацію, але й моделювати типові фізичні та економічні явища. Навчальні комп’ютерні середовища дають можливість учневі виступати в ролі дослідника та здійснювати віртуальний експеримент.
Використання комп’ютерних технологій дозволяє учням співпрацювати з носієм інформації, здійснювати вибір інформації, темп подання, компонувати матеріал та бути активним учасником процесу навчання.
Основним недоліком використання комп’ютерних технологій є зменшення безпосереднього спілкування учня з вчителем та з колективом, значні матеріальні затрати на комп’ютеризацію навчальних закладів, особливо гостро ця проблема постає у навчальних закладах, розміщених у сільській місцевості. У таких навчальних закладах комп’ютери не завжди відповідають сучасним вимогам, а подекуди зовсім відсутні.
Застосування комп’ютерних технологій потребує перегляду форм і методів навчальної діяльності. Слід пам’ятати, що комп’ютерні технології є ефективним, але допоміжним засобом навчання. Застосування комп’ютерних технологій підвищує активність учнів, веде до перебудови навчального процесу в бік самостійних форм навчання. Без перевантажень можна інтенсифікувати процес навчання в умовах профільного навчання завдяки раціональному використанню комп’ютерних технологій. Використання сучасних технічних засобів для розв’язання фахових завдань на базі отриманої комп’ютерної підготовки є запорукою конкурентноспроможності майбутнього фахівця. При масовому забезпеченні комп’ютерами зберігається його індивідуальність, можливість отримання достовірної оцінки без великих затрат часу на проведення контролю.
Висновок. Таким чином, формування економічного мислення учнів ПТНЗ потребує розвитку загальних мисленнєвих операцій аналізу, синтезу, узагальнення тощо, а також включає врахування специфіки змісту навчального матеріалу з економіки й спрямованості особистості на розв'язання економічних проблем. Тому інформаційно-психологічне забезпечення процесу формування економічного мислення учнів ПТНЗ передбачає: позитивну мотивацію та інформаційне забезпечення процесу засвоєння базових економічних знань, умінь і навичок, та формування готовності вчителя економіки до гнучкості й варіативності навчального процесу залежно від типу мислення учнів.
Література
1. Абалкин Л. И. Избранные труды: В 4-х тт. / Л. И. Абалкин // Вольное экономическое общество России; сост. Грибанова О. М. – М. : ОАО «НПО “Экономика”», 2000.– 799 c.
2. Концепція інформатизації загальноосвітніх навчальних закладів, комп’ютеризації сільських шкіл: Затверджено колегією Міністерства освіти і науки України від 27 квітня 2001 р. № 5/8-21 // Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України. – 2001. – №13. – С. 3-10.
3. Дрозденко Л. І. Виховання економічної культури / Л. І. Дрозденко // Палітра педагога. – 2007. – №4. – С. 20-23.
4. Побірченко Н. А. Підготовка учнівської молоді до ринкової економіки: [наукове видання] / Н. А. Побірченко. – К. : Знання, 2009. – 248 с.
5. Биков В. Ю. Інформатизація загальноосвітньої і професійно-технічної школи України: концептуальні засади і пріоритетні напрями / В. Ю. Биков // Професійна освіта: педагогіка і психологія. Польсько-український журнал. – Ченстохова-Київ, 2003. – Вип. 4.– С.501–514.
Анотація. У статті розглянуто проблеми формування економічного мислення учнів професійно-технічних навчальних закладів на уроках економіки з використанням інформаційно-комунікаційнирх технологій, охарактеризовано дворівневу економічну підготовку, впроваджену у навчально-виховний процес ПТНЗ, охарактеризовано можливості використання інформаційно-комунікаційних технологій в процесі вивчення економіки в ПТНЗ на різних етепах навчальних занять, виділено переваги та недоліки використання комп’ютерних технологій у вивченні економіки в ПТНЗ.
Ключові слова: економіка, професійно-технічні навчальні заклади, інформаційно-комунікаційні технології, економічне мислення.
Abstract. In the article the problem of formation of economic thinking of students of vocational schools in class economy using information komunikatsiynyrh technologies described two-level economic training, embedded in the educational process of vocational schools, described the possibility of using information and communication technologies in the study of the economy in VET in etepah different classes, highlighted the advantages and disadvantages of using computer technology to study Economics at vocational schools.
Key words: economy, vocational education, information and communication technologies, economic thinking.
Схожі теми
» ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ ПРИРОДОЗНАВСТВА У ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ
» Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках математики в початковій школі
» ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ НА УРОКАХ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА
» ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОФЕСІЙНОМУ НАВЧАННІ ДИЗАЙНЕРІВ У СТАРШІЙ ШКОЛІ
» ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ ТА ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
» Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках математики в початковій школі
» ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ НА УРОКАХ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА
» ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОФЕСІЙНОМУ НАВЧАННІ ДИЗАЙНЕРІВ У СТАРШІЙ ШКОЛІ
» ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ ТА ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
Конференція ІМАД ВДПУ ім.М.Коцюбинського :: Ваша первая категория :: Актуальні проблеми сучасної науки та наукових досліджень 2015
Сторінка 1 з 1
Права доступу до цього форуму
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі