ХАРАКТЕРИСТИКА І ЗМІСТ ТРЕНУВАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ КВАЛІФІКОВАНИХ БАГАТОБОРЦІВ ПРОТЯГОМ ПІДГОТОВЧОГО ПЕРІОДУ ПЕРШОГО МАКРОЦИКЛУ
Конференція ІМАД ВДПУ ім.М.Коцюбинського :: Ваша первая категория :: Актуальні проблеми сучасної науки та наукових досліджень 2015
Сторінка 1 з 1
ХАРАКТЕРИСТИКА І ЗМІСТ ТРЕНУВАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ КВАЛІФІКОВАНИХ БАГАТОБОРЦІВ ПРОТЯГОМ ПІДГОТОВЧОГО ПЕРІОДУ ПЕРШОГО МАКРОЦИКЛУ
УДК 796.015.31:796.093.6.071.2 В.В. Адамчук, м. Вінниця, Україна
ХАРАКТЕРИСТИКА І ЗМІСТ ТРЕНУВАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ КВАЛІФІКОВАНИХ БАГАТОБОРЦІВ ПРОТЯГОМ ПІДГОТОВЧОГО ПЕРІОДУ ПЕРШОГО МАКРОЦИКЛУ
Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського
Резюме. У статті висвітлені питання вдосконалення побудови тренувального процесу спортсменів кваліфікованих багатоборців протягом підготовчого періоду річного циклу багаторічної підготовки в легкій атлетці, а також їх завдання, зміст та структура, які вирішуються на даному етапі.
Резюме. В статье освещены вопросы усовершенствования построения тренировочного процесса спортсменов квалифицированных многоборцев в течение подготовительного периода годичного цикла многолетней подготовки в легкой атлетике, а также их задачи, содержание и структура, которые решаются на данном этапе.
Summary. The article highlights the issues of improving the construction of the training process of the sportsmen qualified multi-athletes during the preparatory period of the annual cycle of years of training in track and field and also their objectives, content and structure solved at this stage.
Постановка проблеми. Аналіз попередніх досліджень і публікацій.
Багатоборство є технічно найскладнішою і фізично найбільш трудомісткою легкоатлетичною дисципліною, тому для досягнення високих спортивних результатів на світовій спортивній арені необхідна інтенсифікація процесу опанування науковими знаннями, новими технологіями, передовим досвідом та впровадження їх у практику підготовки багатоборців. Досягнення високих спортивних результатів можливе лише при наполегливих і раціонально організованих тренуваннях спортсмена [3, с. 4].
У науковій літературі недостатньо узагальнена інформація про досвід раціональної, конкретизованої побудови тренувального процесу кваліфікованих багатоборців протягом підготовчого періоду річного циклу багаторічної підготовки в легкій атлетці. Проблемна ситуація, що склалася останнім часом в українському багатоборстві, пов’язана з очевидним протиріччям між прагненням тренерів і спортсменів до пошуку нових технологій тренування, побудови тренувального процесу протягом підготовчого періоду багаторічної підготовки і недоліками сучасної наукової бази, застарілими методичними положеннями легкоатлетичного багатоборства, які відносяться до періоду 70 − 80 років минулого століття і базуються на практичному досвіді провідних тренерів і спортсменів того періоду. Більшість тренерів, які працюють з сучасними десятиборцями, спираються у своїй роботі на ці методичні положення, які були свого часу прогресивними і забезпечували успіх в діапазоні спортивних результатів 8100 − 8300 очок. Проте в даний час для потрапляння в призери найбільших міжнародних змагань (Олімпійські ігри, чемпіонати світу) необхідно показувати результати в діапазоні 8600 − 8900 очок, а світовий рекорд в десятиборстві перевищив 9000 очок, що вимагає принципово нових підходів до підготовки атлетів-десятиборців [4, с. 93−95].
Сучасні досягнення в спорті вимагають удосконалення та розвитку системи підготовки десятиборців, нових підходів до тренування та конкретизованої побудови тренувального процесу підготовчого періоду.
Недостатнє вивчення цих питань ставить дану проблему в ряд актуальних. Аналіз науково-методичної літератури і спортивної практики показує, що сучасна система підготовки багатоборців потребує вдосконалення. Це обумовлено, перш за все, недостатньою кількістю дослідницьких робіт з питань підготовки і, як наслідок, відсутність науково обґрунтованих критеріїв, які б дозволили об’єктивно оцінювати результати спортсменів багатоборців, специфічні закономірності тренувального процесу, а також нової вдосконаленої методики тренувань відповідно до кожного з мезоциклів підготовчого періоду.
У зв’язку з цим обрана нами тема дослідження є своєчасною і актуальною.
Мета дослідження: на основі аналізу літературних джерел, досвіду роботи тренерів з багатоборства, власного досвіду, вдосконалити систему тренування кваліфікованих багатоборців на основі оптимізації тренувального процесу підготовки спортсменів шляхом використання комплексно-спеціальної підготовки навантажень різного спрямування у підготовчому періоді річного тренувального циклу.
Завдання дослідження:
- вивчити сучасні погляди на раціональну побудову тренувального процесу в легкоатлетичному багатоборстві;
- розробити конкретизовані завдання для кожного мезоциклу підготовчого періоду підготовки багатоборців;
Методи та організація дослідження. У роботі були використані такі методи: аналіз літературних джерел та узагальнення науково-методичної літератури, педагогічне спостереження, опитування та аналіз власного досвіду тренувань.
Виклад основного матеріалу.
Підготовчий період є найбільш тривалою структурною одиницею тренувального макроциклу. Тут закладається функціональна база, необхідна для виконання великих об’ємів спеціальної роботи, що спрямована на безпосередню підготовку рухової і вегетативної сфер організму до ефективної змагальної діяльності, вдосконалюються рухові навички, розвиваються фізичні якості, здійснюється тактична і психологічна підготовка.
Підготовчий період ділиться на два етапи: загальнопідготовчий і спеціально-підготовчий.
Основним завданням загальнопідготовчого етапу (вересень-жовтень) є підвищення рівня загальної та допоміжної фізичної підготовленості спортсмена, збільшення можливостей основних функціональних систем його організму, різнобічна технічна підготовка.
Спеціально-підготовчий етап розпочинається з листопада і спортсмени розпочинають тренування в легкоатлетичному манежі. Тренування на даному етапі носить спеціальну спрямованість, що дозволяє забезпечити високу готовність до ефективної змагальної діяльності [2, с. 473−475].
У структурі підготовчого етапу є чотири мезоцикла: втягуючий − три тижні вересня − 30 годин; перший базовий − 6 тижнів вересня-жовтня (останній тиждень мезоциклу − розвантажувальний) − 50 годин; другий базовий – 6 тижнів листопада-грудня (кожен третій − розвантажувальний) − 57 годин; контрольно-підготовчий − 4 тижні грудня (третій тиждень − розвантажувальний) − 48 годин (табл. 1).
Таблиця 1
Структура та навантаження підготовчого періоду підготовки кваліфікованих багатоборців
Зміст втягуючого мезоциклу носить виключно базовий характер із поступовим збільшенням навантаження. Основна мета тренувального процесу це ефективна підготовка до перенесення напруженої роботи базового характеру в наступному мезоциклі [1, с. 242−243]. Також профілактика травматизму, зміцнення ланок опорно-рухового апарату багатоборця.
Базовий мезоцикл характеризується тренувальною роботою переважно великими об’ємами бігової роботи. Також особливу увагу приділяють вправам з обтяженням та поступовим збільшенням їх маси. Основне завдання − максимальна стимуляція розвитку базових компонентів підготовленості − швидкісно-силові якості, можливості систем енергозабезпечення, розвиток гнучкості та координаційних здібностей.
Другий базовий мезоцикл це етап швидкісно-силової та спеціальної технічної підготовки. В тренувальному процесі збільшується частка спеціально-підготовчих вправ, наближених до змагальних, відбувається формування та вдосконалення цілісної структури техніки видів багатоборства, вдосконалення психічних якостей спортсмена, які сприятимуть стійкості в екстремальних умовах змагальної діяльності.
Контрольно-підготовчий мезоцикл − це етап спеціальної технічної підготовки. Вправи базового характеру вже виконуються у невеликих об’ємах та спрямовані на підтримку рівня адаптації, досягнутого у попередніх мезоциклах, збільшується кількість змагальних вправ з повного розбігу в зоні інтенсивності 90−100 % максимального особистого результату при одночасному зменшенні майже в два рази бігової та стрибкової роботи загального характеру та вправ силової направленості. В даному мезоциклі збільшується роль спеціальної технічної підготовки для того, щоб підготувати багатоборців до майбутніх змагань [2, с. 608−613] (табл. 2).
Таблиця 2
Об’єм основних тренувальних засобів підготовчого періоду кваліфікованих багатоборців
Об’єми та зміст тренувальної діяльності в значній мірі залежать від поставлених цілей та мети тренувального процесу кваліфікованих багатоборців.
Рисунок 1 – Співвідношення роботи різної направленості підготовчого періоду кваліфікованих багатоборців, %: 1 – робота направлена на профілактику травматизму; 2 – робота на витривалість; 3 – швидкісно-силова підготовка; 4 – розвиток спеціальної витривалості; 5 – силова підготовка
Висновки. Аналіз науково методичної літератури з питань побудови тренувального процесу в легкоатлетичному багатоборстві, опитування провідних тренерів, аналіз власного досвіду спортивного тренування дозволив встановити, що різноманітні конкретизовані завдання для кожного мезоциклу підготовчого періоду та співвідношення роботи різної направленості у багатоборстві в кінцевому результаті забезпечать успішний виступ спортсмена у відповідальних змаганнях, які вирішуються саме завдяки найбільш тривалому підготовчому періоді підготовки.
Література :
1. Козлова Е.К. Подготовка спортсменов высокой квалификации в условиях профессионализации легкой атлетики [монография] / Е.К.Козлова. − К.:Олимп.лит., 2012. − 368 с.
2. Платонов В.Н. Система подготовки спортсменов в олимпийском спорте. Общая теория и ее практические приложения: учебник [для тренеров]: в 2 кн. / В.Н Платонов. − К.: Олимп. лит., 2015. – Кн. 1 −2015. – 680 с.
3. Полищук В.Д. Легкоатлетическое десятиборье / В.Д. Полищук. – К.: Наук.світ, 2001. - 252с.
4. Черепякин Р.С. Система контроля специальной физической подготовленности квалифицированных десятиборцев /Р.С. Черепякин, А.Л. Оганджанов// Материалы III Международной дистанционной научно-практической конференции. – Владимир, 2012. – С. 93-95
ХАРАКТЕРИСТИКА І ЗМІСТ ТРЕНУВАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ КВАЛІФІКОВАНИХ БАГАТОБОРЦІВ ПРОТЯГОМ ПІДГОТОВЧОГО ПЕРІОДУ ПЕРШОГО МАКРОЦИКЛУ
Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського
Резюме. У статті висвітлені питання вдосконалення побудови тренувального процесу спортсменів кваліфікованих багатоборців протягом підготовчого періоду річного циклу багаторічної підготовки в легкій атлетці, а також їх завдання, зміст та структура, які вирішуються на даному етапі.
Резюме. В статье освещены вопросы усовершенствования построения тренировочного процесса спортсменов квалифицированных многоборцев в течение подготовительного периода годичного цикла многолетней подготовки в легкой атлетике, а также их задачи, содержание и структура, которые решаются на данном этапе.
Summary. The article highlights the issues of improving the construction of the training process of the sportsmen qualified multi-athletes during the preparatory period of the annual cycle of years of training in track and field and also their objectives, content and structure solved at this stage.
Постановка проблеми. Аналіз попередніх досліджень і публікацій.
Багатоборство є технічно найскладнішою і фізично найбільш трудомісткою легкоатлетичною дисципліною, тому для досягнення високих спортивних результатів на світовій спортивній арені необхідна інтенсифікація процесу опанування науковими знаннями, новими технологіями, передовим досвідом та впровадження їх у практику підготовки багатоборців. Досягнення високих спортивних результатів можливе лише при наполегливих і раціонально організованих тренуваннях спортсмена [3, с. 4].
У науковій літературі недостатньо узагальнена інформація про досвід раціональної, конкретизованої побудови тренувального процесу кваліфікованих багатоборців протягом підготовчого періоду річного циклу багаторічної підготовки в легкій атлетці. Проблемна ситуація, що склалася останнім часом в українському багатоборстві, пов’язана з очевидним протиріччям між прагненням тренерів і спортсменів до пошуку нових технологій тренування, побудови тренувального процесу протягом підготовчого періоду багаторічної підготовки і недоліками сучасної наукової бази, застарілими методичними положеннями легкоатлетичного багатоборства, які відносяться до періоду 70 − 80 років минулого століття і базуються на практичному досвіді провідних тренерів і спортсменів того періоду. Більшість тренерів, які працюють з сучасними десятиборцями, спираються у своїй роботі на ці методичні положення, які були свого часу прогресивними і забезпечували успіх в діапазоні спортивних результатів 8100 − 8300 очок. Проте в даний час для потрапляння в призери найбільших міжнародних змагань (Олімпійські ігри, чемпіонати світу) необхідно показувати результати в діапазоні 8600 − 8900 очок, а світовий рекорд в десятиборстві перевищив 9000 очок, що вимагає принципово нових підходів до підготовки атлетів-десятиборців [4, с. 93−95].
Сучасні досягнення в спорті вимагають удосконалення та розвитку системи підготовки десятиборців, нових підходів до тренування та конкретизованої побудови тренувального процесу підготовчого періоду.
Недостатнє вивчення цих питань ставить дану проблему в ряд актуальних. Аналіз науково-методичної літератури і спортивної практики показує, що сучасна система підготовки багатоборців потребує вдосконалення. Це обумовлено, перш за все, недостатньою кількістю дослідницьких робіт з питань підготовки і, як наслідок, відсутність науково обґрунтованих критеріїв, які б дозволили об’єктивно оцінювати результати спортсменів багатоборців, специфічні закономірності тренувального процесу, а також нової вдосконаленої методики тренувань відповідно до кожного з мезоциклів підготовчого періоду.
У зв’язку з цим обрана нами тема дослідження є своєчасною і актуальною.
Мета дослідження: на основі аналізу літературних джерел, досвіду роботи тренерів з багатоборства, власного досвіду, вдосконалити систему тренування кваліфікованих багатоборців на основі оптимізації тренувального процесу підготовки спортсменів шляхом використання комплексно-спеціальної підготовки навантажень різного спрямування у підготовчому періоді річного тренувального циклу.
Завдання дослідження:
- вивчити сучасні погляди на раціональну побудову тренувального процесу в легкоатлетичному багатоборстві;
- розробити конкретизовані завдання для кожного мезоциклу підготовчого періоду підготовки багатоборців;
Методи та організація дослідження. У роботі були використані такі методи: аналіз літературних джерел та узагальнення науково-методичної літератури, педагогічне спостереження, опитування та аналіз власного досвіду тренувань.
Виклад основного матеріалу.
Підготовчий період є найбільш тривалою структурною одиницею тренувального макроциклу. Тут закладається функціональна база, необхідна для виконання великих об’ємів спеціальної роботи, що спрямована на безпосередню підготовку рухової і вегетативної сфер організму до ефективної змагальної діяльності, вдосконалюються рухові навички, розвиваються фізичні якості, здійснюється тактична і психологічна підготовка.
Підготовчий період ділиться на два етапи: загальнопідготовчий і спеціально-підготовчий.
Основним завданням загальнопідготовчого етапу (вересень-жовтень) є підвищення рівня загальної та допоміжної фізичної підготовленості спортсмена, збільшення можливостей основних функціональних систем його організму, різнобічна технічна підготовка.
Спеціально-підготовчий етап розпочинається з листопада і спортсмени розпочинають тренування в легкоатлетичному манежі. Тренування на даному етапі носить спеціальну спрямованість, що дозволяє забезпечити високу готовність до ефективної змагальної діяльності [2, с. 473−475].
У структурі підготовчого етапу є чотири мезоцикла: втягуючий − три тижні вересня − 30 годин; перший базовий − 6 тижнів вересня-жовтня (останній тиждень мезоциклу − розвантажувальний) − 50 годин; другий базовий – 6 тижнів листопада-грудня (кожен третій − розвантажувальний) − 57 годин; контрольно-підготовчий − 4 тижні грудня (третій тиждень − розвантажувальний) − 48 годин (табл. 1).
Таблиця 1
Структура та навантаження підготовчого періоду підготовки кваліфікованих багатоборців
Зміст втягуючого мезоциклу носить виключно базовий характер із поступовим збільшенням навантаження. Основна мета тренувального процесу це ефективна підготовка до перенесення напруженої роботи базового характеру в наступному мезоциклі [1, с. 242−243]. Також профілактика травматизму, зміцнення ланок опорно-рухового апарату багатоборця.
Базовий мезоцикл характеризується тренувальною роботою переважно великими об’ємами бігової роботи. Також особливу увагу приділяють вправам з обтяженням та поступовим збільшенням їх маси. Основне завдання − максимальна стимуляція розвитку базових компонентів підготовленості − швидкісно-силові якості, можливості систем енергозабезпечення, розвиток гнучкості та координаційних здібностей.
Другий базовий мезоцикл це етап швидкісно-силової та спеціальної технічної підготовки. В тренувальному процесі збільшується частка спеціально-підготовчих вправ, наближених до змагальних, відбувається формування та вдосконалення цілісної структури техніки видів багатоборства, вдосконалення психічних якостей спортсмена, які сприятимуть стійкості в екстремальних умовах змагальної діяльності.
Контрольно-підготовчий мезоцикл − це етап спеціальної технічної підготовки. Вправи базового характеру вже виконуються у невеликих об’ємах та спрямовані на підтримку рівня адаптації, досягнутого у попередніх мезоциклах, збільшується кількість змагальних вправ з повного розбігу в зоні інтенсивності 90−100 % максимального особистого результату при одночасному зменшенні майже в два рази бігової та стрибкової роботи загального характеру та вправ силової направленості. В даному мезоциклі збільшується роль спеціальної технічної підготовки для того, щоб підготувати багатоборців до майбутніх змагань [2, с. 608−613] (табл. 2).
Таблиця 2
Об’єм основних тренувальних засобів підготовчого періоду кваліфікованих багатоборців
Об’єми та зміст тренувальної діяльності в значній мірі залежать від поставлених цілей та мети тренувального процесу кваліфікованих багатоборців.
Рисунок 1 – Співвідношення роботи різної направленості підготовчого періоду кваліфікованих багатоборців, %: 1 – робота направлена на профілактику травматизму; 2 – робота на витривалість; 3 – швидкісно-силова підготовка; 4 – розвиток спеціальної витривалості; 5 – силова підготовка
Висновки. Аналіз науково методичної літератури з питань побудови тренувального процесу в легкоатлетичному багатоборстві, опитування провідних тренерів, аналіз власного досвіду спортивного тренування дозволив встановити, що різноманітні конкретизовані завдання для кожного мезоциклу підготовчого періоду та співвідношення роботи різної направленості у багатоборстві в кінцевому результаті забезпечать успішний виступ спортсмена у відповідальних змаганнях, які вирішуються саме завдяки найбільш тривалому підготовчому періоді підготовки.
Література :
1. Козлова Е.К. Подготовка спортсменов высокой квалификации в условиях профессионализации легкой атлетики [монография] / Е.К.Козлова. − К.:Олимп.лит., 2012. − 368 с.
2. Платонов В.Н. Система подготовки спортсменов в олимпийском спорте. Общая теория и ее практические приложения: учебник [для тренеров]: в 2 кн. / В.Н Платонов. − К.: Олимп. лит., 2015. – Кн. 1 −2015. – 680 с.
3. Полищук В.Д. Легкоатлетическое десятиборье / В.Д. Полищук. – К.: Наук.світ, 2001. - 252с.
4. Черепякин Р.С. Система контроля специальной физической подготовленности квалифицированных десятиборцев /Р.С. Черепякин, А.Л. Оганджанов// Материалы III Международной дистанционной научно-практической конференции. – Владимир, 2012. – С. 93-95
Схожі теми
» ІНФОРМАТИЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ – АКТУАЛЬНА ПРОБЛЕМА ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ
» СУЧАСНІ ДОСЛІДЖЕННЯ ШЛЯХІВ УДОСКОНАЛЕННЯ ПРОЦЕСУ ФОРМУВАННЯ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ УЧНІВ ПРО ФУНКЦІЇ
» СУЧАСНІ ДОСЛІДЖЕННЯ ШЛЯХІВ УДОСКОНАЛЕННЯ ПРОЦЕСУ ФОРМУВАННЯ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ УЧНІВ ПРО ФУНКЦІЇ
Конференція ІМАД ВДПУ ім.М.Коцюбинського :: Ваша первая категория :: Актуальні проблеми сучасної науки та наукових досліджень 2015
Сторінка 1 з 1
Права доступу до цього форуму
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі
|
|